اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۴۸
کد خبر: ۱۵۸۷۰
تاریخ انتشار: ۱۴:۲۵ - ۱۳ آبان ۱۳۹۸ - 04 November 2019
مصوبات جلسه علنی مجلس
نمایندگان مجلس با پاسخ مثبت به استفساریه‌ای درباره معافیت مالیاتی جمعیت هلال احمر به عنوان سازمانی که بودجه آن از طریق دولت تأمین می‌شود، موافقت کردند.

معافیت جمعیت هلال احمر از پرداخت مالیات‌

به گزارش عصرپرس از خانه ملت، نمایندگان در جلسه علنی امروز (دوشنبه) مجلس شورای اسلامی در جریان رسیدگی به طرح استفساریه بند (۲) ماده (۲) قانون مالیات‌های مستقیم  با ۱۶۸ رأی موافق، ۱۷ رأی مخالف و ۴ رأی ممتنع از مجموع ۲۱۶ نماینده حاضر در جلسه با پاسخ این استفساریه موافقت کردند.

در سوال این استفساریه آمده است که آیا جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران مشمول حکم بند (۲) ماده (۲) قانون مالیات‌های مستقیم اصلاحی مصوب ۲۷/۱۱/۱۳۸۰ می‌شود که در پاسخ آن آمده است: بلی، جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران مشمول حکم بند (۲) ماده (۲) قانون مذکور است.

گفتنی است در ماده ۲ قانون مالیات‌های مستقیم آمده اشخاص زیر مشمول پرداخت مالیات‌های موضوع این قانون نیستند:

۱- وزارتخانه‌ها و موسسات دولتی؛

۲- دستگاه‌هایی که بودجه آن‌ها به وسیله دولت تأمین می‌شود.

۳- شهرداری‌ها و دهیاری‌ها.

 اعلام وصول ۴ طرح و یک لایحه

عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی موارد اعلام وصول شده توسط هیات رئیسه مجلس را قرائت کرد.

علی اصغر یوسف نژاد در نشست علنی صبح امروز (دوشنبه) مجلس شورای اسلامی موارد اعلام وصول شده را به این شرح قرائت کرد:

- طرح اعمال سه جانبه گرایی در ارکان عالی سازمان تامین اجتماعی

- طرح ممنوعیت ضبط و پخش اعترافات اشخاص از صداوسیما و دیگر رسانه‌ها

- طرح تشکیل استان مازندران غربی به مرکزی شهر نمک آبرود

- طرح تشکیل و اداره مناطق آزاد زیارتی و سیاحتی

- لایحه موافقت نامه حمل و نقل بین المللی جاده‌ای مسافر و کالا بین دولت جمهوری اسلامی ایران و شورای فدرال سوئیس

 موافقت مجلس با کلیات طرح تعیین سرفصل جنایات آمریکا در کتب درسی

نمایندگان مجلس با کلیات طرح الزام دولت به تعیین سرفصل جنایات آمریکا در کتب درسی و دانشگاه‌ها موافقت کردند.

محمدمهدی زاهدی در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی به عنوان درخواست کننده اولویت طرح الزام دولت به تعیین سرفصل جنایات آمریکا در کتب درسی و دانشگاه‌ها در صحن گفت: این طرح دو ماه قبل در کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با اصلاحاتی مصوب شد و اکنون در اختیار نمایندگان قرار دارد.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: با توجه به اینکه امروز روز مبارزه با استکبار و روز تبعید امام و تسخیر لانه جاسوسی توسط جوانان برومند است، درخواست دارم طرح مذکور با اولویت در صحن علنی قرار گیرد.

وی تأکید کرد: با این طرح به مردم نشان می‌دهیم که نمایندگان نیز همگام با آن‌ها در مقابل استکبار ایستاده و ملت‌های ستمدیده منطقه و جهان را همراهی می‌کنند.

بر این اساس نمایندگان مجلس ضمن شعار "مرگ بر آمریکا" با این درخواست اولویت با ۱۸۳ رأی موافق، ۱۰ رأی مخالف و ۵ رأی ممتنع از مجموع ۲۱۸ نفر موافقت کردند.

سیدحمایت میرزاده به عنوان سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات ضمن ورود به بررسی طرح الزام دولت به تعیین سرفصل جنایات آمریکا در کتب درسی و دانشگاه‌ها گفت: طبق ماده واحده طرح وزارتخانه‌های آموزش و پرورش، علوم، تحقیقات و فن آوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مکلف هستند سرفصل جنایات استکبار به ویژه دولت آمریکا را در کتب درسی مدارس و دانشگاه‌ها بگنجانند.

نماینده مردم گرمی در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: همان طور که می‌دانید ۱۳ آبان سالروز تبعید امام در سال ۱۳۴۳، شهید شدن دانش‌آموزان در سال ۱۳۵۷ و تسخیر سفارت آمریکا در سال ۱۳۵۸ به عنوان روز ملی مبارزه با استکبار جهانی نامگذاری شده است از این رو لازم است در کتب درسی و دانشگاهی جنایات استکبار جهانی آورده شود البته اکنون مظلومیت مردم به عنوان داستان، شعر و مقاله در کتب درسی آمده است، اما لازم است مطالبی دیگر از جمله سرنگونی هواپیمای مسافربری ایران در خلیج فارس در کتب درسی آورده شود.

سیدعلی ادیانی در مخالفت با کلیات طرح مذکور عنوان کرد: اگر قرار است قانونی ضد استکبار وضع شود، نباید این موضوع محصور به ۳ وزارت آموزش، علوم و بهداشت شود، بنده در واقع مخالف این حصر هستم. لازم است قانونی جامع و کامل جنایات آمریکا را در تمام دانشگاه‌های وزارت اطلاعات و دفاع نیز بیاورد.

علیرضا سلیمی در موافقت با کلیات این طرح تأکید کرد: فهرست بلند جنایات آمریکا علیه ایران و اسناد لانه جاسوسی بیش از ۷۰ جلد است، بنابراین باید این فهرست بلند جنایت مورد بررسی و کنکاش قرار گیرد. ما شاهد بودیم که سفارت آمریکا در ایران فرماندهی آشوب بود و آمریکا در ایران به دنبال نفت ایران بود حتی در کاپیتولاسیون ما شهروند درجه دوم در نظر گرفته می‌شدیم.

نماینده مردم محلات و دلیجان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد:، اما لازم است در کتب درسی به موارد مختلفی از جمله سرنگونی هواپیمای مسافربری در خلیج فارس، پرورش تروریست در آمریکا و کشتار منافقین در کوچه بازار ایران بپردازیم.

وی تأکید کرد: همان طور که مقام معظم رهبری عنوان کردند عده‌ای به دنبال تحریف تاریخ هستند، باید مراقب باشیم و اجازه ندهیم تاریخ تحریف شود و سلطه آمریکا بر این کشور تحمیل شود.

مسعود پزشکیان نایب رئیس مجلس تصریح کرد: امروز کلیات طرح الزام دولت به تعیین سرفصل جنایات آمریکا در کتب درسی مدارس و دانشگاه‌ها به رأی گذاشته می‌شود تا نمایندگان پیشنهاد‌ها و ابهامات خود را جمع‌بندی و به کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس ارجاع دهند و پس از بررسی این موارد در کمیسیون مجدد طرح مذکور در دستور صحن علنی قرار گیرد.

بر این اساس نمایندگان با ۱۸۰ رأی موافق، ۶ رأی مخالف و ۶ رأی ممتنع از مجموع ۲۱۲ نماینده حاضر در جلسه با کلیات طرح الزام دولت به تعیین سرفصل جنایات آمریکا در کتب درسی مدارس و دانشگاه‌ها موافقت کردند.


نام:
ایمیل:
* نظر: