اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۹
کد خبر: ۱۵۸۶۵
تاریخ انتشار: ۱۳:۰۶ - ۱۳ آبان ۱۳۹۸ - 04 November 2019
جهانگیری مطرح کرد:
معاون اول رییس جمهور با اشاره به شرایط و تگنا‌های بودجه‌ای کشور، گفت: با وجود همه مشکلات موضوع درمان و سلامت مردم از دغدغه‌های اصلی دولت است و به هیچ عنوان از اولویت کار کشور خارج نخواهد شد.

توسعه بدون استقرار عدالت به پیشرفت واقعی منجر نخواهد شد

به گزارش عصرپرس ازپایگاه اطلاع رسانی دولت، اسحاق جهانگیری پیش از ظهر امروز( دوشنبه) در آیین نکوداشت روز ملی بیمه سلامت اظهار داشت: به مردم اطمینان می دهم که موضوع درمان و سلامت آنها همواره یکی از دغدغه های اصلی دولت است و دولت همه تلاش خود را به کار خواهد گرفت تا استمرار طرح تحول سلامت به خوبی ادامه پیدا کند.

معاون اول رییس جمهور در ادامه با اشاره به آغاز اجرا و رونمایی از طرح پوشش اجباری بیمه همگانی سلامت تصریح کرد: آغاز این طرح اتفاق مهمی است که همه دستگاه های اجرایی و به خصوص وزارت بهداشت باید آن را با جدیت پیگیری کند.

وی افزود: این طرح جدید که با همکاری وزارت بهداشت، وزارت تعاون، بیمه سلامت و سازمان تامین اجتماعی ایجاد شده باید با کمک رسانه ها بویژه رسانه ملی به خوبی برای مردم اطلاع رسانی شود و همه دستگاه های ذیربط نیز باید برای اجرای این طرح به نحو مطلوب همراهی و مشارکت کنند.

وی با بیان اینکه یکی از مهمترین رسالت های انبیاء، اولیاء، ائمه اطهار و نیز آرمان های انقلاب اسلامی، امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری که استقرار عدالت در جامعه است، خاطر نشان کرد: اگر به دنبال تحقق آرمان ها هستیم باید بدانیم که هیچ آرمانی مهمتر از استقرار عدالت نیست چرا که توسعه بدون استقرار عدالت به پیشرفت واقعی منجر نخواهد شد.

جهانگیری افزود: توسعه فیزیکی و اقتصادی بدون توجه به عدالت نمی تواند به پیشرفت واقعی منتج شود و توسعه بدون توجه به عدالت توسعه ای ناکام خواهد بود.

معاون اول رییس جمهور با اشاره به اینکه معنای اصلی عدالت ایجاد فرصت های برابر در زمینه های مختلف برای همه آحاد جامعه است، افزود: فرصت برابر در آموزش یعنی همه افراد در اقصی نقاط کشور حتی در مناطق مرزی از فرصت آموزش برابر برخوردار باشند و بتوانند در هر سطحی که می خواهند آموزش ببینند و احساس نکنند که شرایط آنها با دیگری متفاوت است.

وی ادامه داد: فرصت برابر در بحث سیاست نیز یعنی همه از حقوق یکسان برخوردار باشند و به گونه ای نباشد که عده ای پشت درها مانده و عده ای دیگر به سادگی از تمام فیلترها عبور کنند. نباید عده ای با وجود شایستگی های مختلف از دستیابی به مناصب های سیاسی و مدیریتی دور مانده و عده ای دیگر بدون شایستگی همه مدارج را طی کنند.

جهانگیری اضافه کرد: باید فرصت های سیاسی به صورت برابر برای همه آحاد جامعه البته به صورت قانونمند و در چارچوب مقررات فراهم باشد.

معاون اول رییس جمهور یکی از مولفه های فرصت برابر در حوزه اجتماعی را برخورداری همه آحاد جامعه از امکانات بهداشت و سلامت برشمرد و گفت: باید شرایطی ایجاد شود که مردم دغدغه ای تحت عنوان سلامت نداشته باشند و مطمئن باشند که راهکارهایی برای روزهای سخت بیماری آنها پیش بینی شده است.

وی از استقرار نظام بیمه ای به عنوان یک تجربه موفق جهانی در بخش سلامت یاد کرد و افزود: نظام بیمه ای در شرایط سخت نظیر بیماری، سیل، زلزله، آتش سوزی و تصادف تجربه ای موفق است که به کمک مردم و افراد تحت پوشش بیمه می آید.

جهانگیری افزود: به دلیل اهمیتی که بخش سلامت دارد، رکن و مرکز اصلی نظام بیمه ای در دنیا مربوط به بخش سلامت است و بیمه درمانی کانون اصلی رویکرد عدالت در جامعه است.

معاون اول رییس جمهور با تاکید بر اینکه جامعه نمی تواند ادعای عدالت داشته باشد اما برای روزهای سخت مردم فکری نکند، اظهار داشت: بیمه سلامت در کشور با این نگاه شکل گرفت که هیچ فرد ایرانی در کشور نباشد که یک پوشش حداقلی مطمئن برای سلامت و درمان نداشته باشد.

وی با بیان اینکه دولت تدبیر و امید از نخستین روزهای آغاز فعالیت خود موضوع سلامت را به عنوان یکی از اصلی ترین موضوعات در دستور کار خود قرار داد، تصریح کرد: دولت در سال 92 در شرایطی کار خود را آغاز کرد که به تحریم های شورای امنیت و آمریکا فقط مجوز فروش یک میلیون بشکه نفت را داشتیم و با وجود کمبود منابع، دولت طرح تحول نظام سلامت را در دستور کار خود قرار داد.

جهانگیری با ذکر خاطره ای از حضور خود در یکی از بیمارستان های استان کرمان برای بازدید و عیادت از بیماران در نوروز سال 93 افزود: در مراجعه به بیمارستان با ازدحام جمعیت و گلایه همراهان بیماران مواجه شدند که هزینه های درمان و خرید تجهیزات پزشکی آنها را آزار می داد. اما پس از آن که در سال 93 طرح تحول سلامت به اجرا درآمد، در بازدیدی که سال 94 از همان بیمارستان داشتم حتی یک نفر از هزینه های درمان و تامین تجهیزات پزشکی گلایه نکرد.

معاون اول رییس جمهور تصریح کرد: طرح تحول سلامت اقدام بسیار بزرگی بود که دولت تدبیر و امید در سخت ترین شرایط و با وجود کاهش قیمت نفت آن را اجرا کرد و پذیرش افزایش یک درصد به مالیات بر ارزش افزوده نیز برای تامین هزینه های طرح تحول سلامت انجام شد.

وی با قدردانی از زحمات وزیر سابق بهداشت دکتر قاضی زاده هاشمی برای اجرای طرح تحول سلامت ، خاطر نشان کرد: یکی از موضوعات مورد بحث در طرح تحول سلامت اصلاح هزینه ها بود که باید در این راستا اقداماتی انجام می شد تا بتوانیم هزینه های اجرای طرح را قابل تحمل کنیم.

جهانگیری خاطر نشان کرد: خوشبختانه دکتر نمکی وزیر دلسوز و دانشمند وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نسبت به تغییر و تحول نظام سلامت باور جدی دارد و همه مسئولین و مدیران بخش بیمه کشور نیز پای کار آمده اند تا طرح تحول سلامت به نحو مطلوب استمرار پیدا کند.

معاون اول رییس جمهور در ادامه با اشاره به اینکه هدف آمریکا این بود که تا یک سال پس از اعمال تحریم های شدید اقتصاد ایران را با فروپاشی مواجه کند، گفت: خوشبختانه امروز اقتصاد کشور قابل مقایسه با سال گذشته نیست و جهت تورم روند کاهشی پیدا کرده، رشد اقتصادی به سمت مثبت حرکت می کند و اشتغال زایی در کشور نیز روند خوبی را در پیش دارد به نحوی که 840 هزار فرصت شغلی جدید تا تابستان ایجاد شد که بیانگر پویایی و قدرت اقتصاد کشور است.

وی ادامه داد: اقتصاد کشور به سمت ثبات در حرکت است البته وضعیت معیشتی مردم وضعیت سختی است که حل این مسائل نیز از دغدغه های اصلی دولت است.

رییس شورای اقتصاد تصریح کرد: امروز برای تامین کسری بودجه باید منابع جدیدی تعریف کنیم و در هزینه های دستگاه های دولتی نیز باید به شدت صرفه جویی شود چرا که کاهش درآمدهای نفتی تاثیر مستقیمی بر بودجه دولت دارد.

جهانگیری با یادآوری این که سال 93 نیز در طرح بیمه همگانی حدود 10 میلیون نفر ثبت نام کردند گفت: از این تعداد برخی افراد با بیمه های دیگر همپوشانی داشتند و عده ای نیز با وجود آن که تمکن مالی خوبی داشتند اما به دلیل رایگان بودن طرح بیمه همگانی، در این طرح ثبت نام کرده بودند که خوشبختانه امروز این همپوشانی ها حذف شده و طرح پوشش اجباری بیمه همگانی سلامت مختص طبقات ضعیف جامعه است.

وی یکی از موفقیت های طرح تحول سلامت را ایجاد پرونده الکترونیک سلامت افراد توصیف کرد و افزود: در تحقق دولت الکترونیک این گام از مهمترین و اولین اقدامات بود که ادامه خواهد یافت.

معاون اول رییس جمهور با تاکید بر اینکه ایران امروز به اعتبار پزشکان خود در بخش بهداشت و درمان در سطح منطقه سرآمد است و بسیاری از بیماران خارجی برای معالجه به ایران می آیند، گفت: جامعه پزشکی ایران از بزرگترین سرمایه های کشور است و اگر گاهی در مواردی اشکال و تخلفی صورت می گیرد نباید به خاطر اشتباه چند نفر به گونه ای برخورد شود که جامعه پزشکی احساس کند احترام آنها خدشه دار شده است.

وی افزود: در نظر سنجی ها اعلام شده است که پزشکان و فرهنگیان از بالاترین اعتماد در میان مردم برخوردار هستند و جزو گروه های مرجع مورد احترام مردم به شمار می روند. پزشکان کشور قانونمند هستند و با سیاست های دولت در حوزه مالیات همراهی می کنند.

جهانگیری همچنین با تقدیر از دست اندرکاران بخش دارو گفت: خوشبختانه 97 درصد داروی مورد نیاز کشور در داخل تامین می شود و با وجود محدودیت ارزی، به مردم اطمینان داده ایم که در بدترین شرایط نیز خللی در تامین دارو اتفاق نخواهد افتاد.

معاون اول رییس جمهور با اشاره به برخی انتقادها نسبت به تخصیص ارز برای واردات برخی کالاها و مواد اولیه گفت: اتفاقاً تخصیص ارز برای واردات این گونه اقلام هنر مدیریت کشور و نگاه دوراندیشانه بوده است چرا که با اعلام آمریکا برای تحریم کشور، آینده نگری و تجربه مدیریتی حکم می کرد که دولت با تخصیص ارز مناسب مواد اولیه مورد نیاز برای بیش از یک سال کالاهای اساسی و برخی تولیدات مهم نظیر دارو را تامین کرد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با گرامیداشت سالروز 13 آبان گفت: 13 آبان برای ملت بزرگ ایران روزی مهم و سرنوشت ساز و تاثیرگذار است که سه حادثه تاریخی در این روز رخ داد که یکی تبعید امام خمینی (ره) پس از سخنرانی درباره لایحه کاپیتولاسیون و دیگری کشتار دانش آموزان در اوج روزهای انقلاب اسلامی و مورد دیگر تسخیر لانه جاسوسی توسط دانشجویان بود که بر اساس اسناد بدست آمده هر سه به دستور آمریکاییها انجام شد.

جهانگیری همچنین با اشاره به تشدید تحریم های آمریکا در روز 13 آبان سال 97 گفت: بازگشت این تحریم ها علیه ملت ایران که امروز یک سال از آن می گذرد نیز نشان می دهد که روز 13 آبان برای آنها مهم بوده برای همین تحریم های جدید خود را در این روز اعمال کردند.

معاون اول رییس جمهور با اشاره به اینکه مجلس شورای اسلامی به دلیل وقایع مهم روز 13 آبان این روز را روز ملی مبارزه با استکبار اعلام کرد، گفت: این روز یادآور استقلال طلبی ملت ایران است و نشان می دهد که ملت ایران در یک قرن گذشته به دنبال استقلال،‌آزادی،‌توسعه و پیشرفت بوده است.

در این مراسم با حضور معاون اول رییس جمهور از خانواده دکتر نوربخش رییس فقید سازمان تامین اجتماعی و نیز برگزیدگان حوزه بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و داروسازی قدردانی و از طرح پوشش اجباری بیمه سلامت همگانی رونمایی شد. همچنین لوح تقدیری از سوی وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی به معاون اول رییس جمهور به دلیل حمایت از طرح های مربوط به بیمه سلامت همگانی اهدا شد.


نام:
ایمیل:
* نظر: