اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۹
کد خبر: ۱۵۸۵۱
تاریخ انتشار: ۱۶:۵۳ - ۱۲ آبان ۱۳۹۸ - 03 November 2019
از ۴ محصول پروبیوتیک نسل جدید با حضور معاون علمی و فناوری رییس جمهوری و معاون کل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و رئیس سازمان غذا و دارو،در پارک فناوری پردیس رونمایی کرد.

رونمایی از ۴ داروی پروبیوتیک در پارک فناوری پردیس

به گزارش عصرپرس ازمرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری در مراسم رونمایی از ۴ محصول پروبیوتیک نسل جدید که با حضور دو تن از معاونان وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برگزار شد، از تحولات جدی به دست شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه غذا و دارو گفت و ادامه داد: بیش از 97 درصد نیاز  کشور به دارو، با تولیدات ایران‌ساخت شرکت‌های دانش‌بنیان تامین می شود. با برنامه‌ریزی جدی و حمایت های زیرساختی، شرکت‌های دانش‌بنیان کشورمان مابقی فرآورده‌ها را نیز بومی‌سازی می‌کنند.

«وابستگی» با توان شرکت‌های دانش‌بنیان «توانمندی صادراتی» می‌شود

معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری گفت: شرکت‌های دانش‌بنیان دارویی کشور از توانمندی خوبی در تأمین نیاز داخلی به فرآورده‌های دارویی برخوردارند. این توانمندی باید به عرصه غذا به ویژه در حوزه دام، طیور  و آبزیان هدایت شود و با حضور بخش خصوصی و شرکت‌های دانش‌بنیان، در تأمین این نیازها خودکفا و صادرکننده شویم.

ستاری با بیان این‌که در حال حاضر ۹۷ درصد داروها بومی سازی شده اند، بیان کرد: با برنامه‌ریزی‌ها برای حمایت زیرساختی از شرکت‌های دانش‌بنیان دارویی، بخش باقی‌مانده داروها که در داخل کشور تولید نمی‌شود، به زودی در مدار تولید داخلی قرار می‌گیرد؛ قرارداهای ساخت تعداد قابل توجهی از این داروها نیز با شرکت‌های دانش‌بنیان منعقد شده است.

معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری بر ضرورت حرکت شرکت‌های دانش‌بنیان به سوی بی‌نیاز ساختن کشور از وابستگی به فرآورده‌های غذایی تأکید کرد و ادامه داد: میزان قابل توجهی وابستگی فرآورده های غذایی ‏دام، طیور آبزیان به ویژه پروبیوتیک ها وجود دارد که عزم جدی شرکت های دانش بنیان و سرمایه گذاران برای تحول آفرینی در این حوزه را طلب می‌کند.

دانش‌بنیان‌ها بستر جذب نخبگان شده‌اند

رییس بنیاد ملی نخبگان از کار تحول‌آفرین شرکت‌های دانش‌بنیان دارویی در جذب نخبگان و متخصصان گفت و افزود: شرکت‌های دانش بنیان دارویی و غذایی کشور، اکنون به سطحی از توانمندی رسیده اند که خروج از کشور استعدادهای برتر به ویژه در حوزه دارویی و سلامت را به کمترین میزان رسانده اند و با به‌کارگیری بهترین متخصصان جوان و خلاق، ضمن ایجاد اشتغال و خلق ارزش افزوده، به میزان قابل توجهی از واردات و ارزبری بی نیاز می کنند.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری با بیان این‌که صنعت داروسازی می‌تواند به کمک شرکت‌های دانش‌بنیان تحول آفرین شود ادامه داد: همان‌طور که بسیاری از این شرکت‌ها، علاوه بر تأمین نیاز داخلی، از طریق صادرات ارزآوری دارند، در صنایع دیگر مانند غذا و پروبیوتیک‌ها نیز این توانمندی به دست بیاید.

حمایت‌های سازمان غذا و دارو اثرمند بوده است

ستاری، از تلاش‌های سازمان غذا و دارو برای حمایت از دانش‌بنیان‌های حوزه دارو قدردانی کرد و گفت: وجود دیدگاه‌های مثبت و حمایتگر در سازمان‌های تصمیم ساز به رونق محصولات دانش‌بنیان کمک می‌کند؛ یکی از مشکلات بزرگ ما این است که سازمانی همچون سازمان غذا و دارو در حوزه های دیگر مانند هواپیمایی و دامپزشکی و ... وجود ندارد.

وی با بیان این‌که اکنون گام تازه‌ای در تولید پروبیوتیک‌های نسل جدید با کمک شرکت‌های دانش‌بنیان برداشته شده است افزود: دو شرکت دانش بنیان در پارک فناوری پردیس به تولید داروهای پروبیوتیک ورود پیدا کرده اند. پروبیوتیک ها یک حوزه جدید هستند که آینده بسیار خوبی دارد و ظرفیت بکری برای بازارسازی و خلق ارزش افزوده دارد. باید همواره تلاش کنیم بازار این محصولات را به دست بیاوریم.

ستاری، با اشاره به لزوم کاهش واردات پروبیوتیک‌ها و مواد غذایی با حمایت از ایده‌های فناورانه و به کمک حضور بخش خصوصی گفت: کاربرد پروبیوتیک‌ها در دنیای امروز فراتتر از حوزه غذایی است و نقش اثرمندی در سلامت ایفا می‌کند. اگر سرمایه‌گذار بخش  خصوصی به این حوزه توجه کند، ضمن این‌که می توانیم مانع از واردات این فرآورده شویم، خلق ارزش افزوده و اشتغال بالایی را شاهد خواهیم بود.


نام:
ایمیل:
* نظر: