اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۴۸
کد خبر: ۱۵۸۳۲
تاریخ انتشار: ۱۱:۴۵ - ۱۲ آبان ۱۳۹۸ - 03 November 2019
معاون‌وزیر نیرو اعلام کرد:
معاون وزیر نیرو افزایش ۳۰ درصدی نرخ خرید برق تجدیدپذیر ها را موجب افزایش سرمایه گذاری در این حوزه دانست که باعث افزایش تولید تجهیزات نیروگاه های تجدید پذیر در کشور طی سال های اخیر است.

رونق تولید برق با افزایش ۳۰ درصدی نرخ تجدیدپذیرها

به گزارش خبرنگار سرویس اقتصادی عصرپرس، سید محمد صادق‌زاده مدیرعامل سازمان ساتبا در نشست خبری نوزدهمین نمایشگاه بین المللی صنعت برق ایران با اشاره به ١١۵ نیروگاه تجدید پذیر موجود در سراسر کشور اظهار کرد: درحال حاضر ۶ نیروگاه از محل تولید پسماند در حال فعالیت است که در مجموع ٨۴١ مگاوات ظرفیت دارد.

وی افزود: باتوجه به تجربه ٢ ساله نصب تجدیدپذیر ها در پشت بام منازل و صنایع تاکنون ٣ هزار و ۵٠٠ نیروگاه پشت بامی توسط مردم برای تولید برق احداث شده است که هر کیلو وات ساعت از این تولید با مبلغ یک هزار و ۴٠ تومان از مردم خریداری می شود.

صادق زاده هزینه احداث یک نیروگاه 10 کیلوواتی خورشیدی را حدود 60 تا 70 میلیون تومان عنوان کرد و گفت: اگر یک نیروگاه 10 کیلوواتی در پشت بام منازل مردم نصب شود چیزی در حدود ماهانه دو میلیون و 500 هزار تومان برق این نیروگاه توسط دولت خریداری می‌شود.

معاون وزیر نیرو در خصوص ظرفیت نیروگاه های پشت بامی خاطرنشان کرد: این ظرفیت از ۵ کیلو وات به ١٠ کیلو وات افزایش می یابد.

وی با اشاره به اینکه ایران بیشترین پتانسیل تولید برق را دارد گفت:  این پتانسیل دو برابر انرژی تابشی کشور آلمان است

معاون وزیر نیرو با اشاره به اینکه بسیج مهندسی کشور منابع مالی ١٠٠ هزار نیروگاه را تامین خواهد کرد گفت: کمیته امداد نیز ٢ هزار نیروگاه را در جهت کمک به مدد جویان خود تامین نموده است که این نیروگاه ها به دلیل تولید در محل مصرف بدون تلفات خواهد بود.

رییس سازمان انرژی های تجدیدپذیر و بهره وری ایران با اشاره به اینکه از ۴۵۰۰ مگاوات تولید برق هدف گذاری شده در برنامه ششم توسعه تنها ۸۴۱ مگاوات این تولید محقق شده است گفت: براساس برنامه ششم توسعه می بایست ۵درصد ظرفیت تولید برق کشور از ناحیه تجدیدپذیرها باشد اما متاسفانه با وجود ماده ۵۰ قانون این برنامه، مخالفت با اجرای ماده ۳۹ که مکمل همین ماده است موجب شده سرمایه گذاری در حوزه تجدیدپدیرها محدودیت پیدا کند و این درحالی است که نمایندگان مجلس نه تنها با افزایش قیمت حامل های انرزی مانند برق مخالفند بلکه حتی اصرار دارند که این نرخ کاهش یابد و طبعا در چنین وضعیتی دولت هم نمیتواند وارد عمل شود.

وی همچنین  در خصوص نیروگاه های پسماند سوز، با تاکید بر اینکه هم اکنون ۶واحد از اینگونه نیروگاه ها در حال بهره برداری هستند گفت:  باید به یاد داشت در زمینه توسعه نیروگاه های زیست توده و پسماند سوز در کشور ۸۰۰ مگاوات استعداد وجود دارد و فرار بر این است که نیمی از این میزان تحت پوشش وزارت نیرو باشد ، اما یکی از مباحث موجود در این زمینه آرا مختلف علمی است که برپایه ان این پرسش پیش می آید که آیا اساسا تولید برق از ناحیه زباله و پسماند در هرمنطقه ای  توجیه پدیر است  یا روش هایی مانند تفکیک زباله مقرون به صرفه تر است ؟ بنابراین توسعه نیروگاه های پسماند سوز همچنان نیاز به بررسی های بیشتری دارد.

صادق زاده در مورد افزایش نرخ خرید برق تجدید پذیر نیز گفت :افزایش ۳۰ درصدی نرخ خرید برق تجدبدپذیر ها موجب اقبال سرمایه گذاری در این حوزه شده است که باعث افزایش تولید تجهیزات نیروگاه های تجدید پذیر در کشور طی سال های اخیر است.

وی تصریح کرد: پیمانکاران، تولیدکنندگان و صاحبان فناوری در زمینه انرژی های تجدیدپذیر هم اکنون از بسترهای بسیار مناسب تری برای توسعه فعالیت خود برخوردارند .

وی افزود: در اثر همین اقدامات هم اکنون دوخط تولید سه تولید کننده پنل خورشیدی و دو تولید کننده اینورتر خورشیدی و سایر تجهیزات انرژی های تجدیدپذیر در کشور راه اندازی شده و برق تولیدی از این تجهیزات بین ۱۰ تا ۲۰ درصد گرانتر خریداری می شود‌.

 

خبرنگار: پروین مرادی

دبیر: وجیهه مرادی


نام:
ایمیل:
* نظر: