اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۱۱
کد خبر: ۱۵۸۲۰
تاریخ انتشار: ۱۵:۵۰ - ۱۱ آبان ۱۳۹۸ - 02 November 2019
پیشرفتی مهم در صنعت برق کشور؛
محققان جوان ایرانی پس از ماه‌ها تلاش موفق شدند برای نخستین بار در منطقه خاورمیانه، نسل جدید ترانسفورماتوری را طراحی کنند که کاملا ایرانی بوده و به مرحله تولید رسیده است، ترانس هائی که دارای ویژگی منحصر به فرد کنترل از راه دور هستند .

طراحی و تولید نسل جدید ترانسفورماتور به دست محققان جوان ایرانی

به گزارش خبرنگار سرویس اقتصادی عصرپرس، نسل جدید ترانس های تولید شده مجهز به سیستم مرکزی است. این سیستم پارامترهای حیاتی ترانسفورماتور از قبیل مقدار جریان برق ورودی و خروجی ولتاژ برق، دما و کیفیت و مقدار توان ترانس را آنالیز و در داخل خود ذخیره کرده و سپس از طریق شبکه GSM/ GPRSیا خط ارتباطی اختصاصی LoRa (در مورد عدم وجود شبکه GSM / GPRS ) به سرور مرکزی مستقر در شرکت توانیر با شرکتهای توزیع و یا سامانه ای مشتری ، ارسال می کند.

در واقع با تولید این نسل جدید ترانسفورماتورها، هر دستگاه از این ترانس ها در هر نقطه ای که در شبکه برق کشور بکار گرفته شود، قابل رویت پذیری و مانیتورینگ است و همه علمکرد آن نیز از راه دور کنترل می شود و اگه به هر دلیلی افت فشار و ولتاژ، قطع برق ورودی و یا سرقت) از شبکه برق کشور خارج شود، با ارسال سیگنال و پیام مخصوص، مرکز را در جریان قرار می دهد .

براساس این گزارش سعید تقی لو  مدیرعامل شرکت بازرگانی  ایران ترانسفو در یک نشست خبری که در حاشیه نوزدهمین نمایشگاه بین المللی صنعت برق ایران برگزار شد در خصوص این تجهیز صنعتی  گفت: با تولید این نسل از ترانسفورماتورها، امکان گزارش گیری لحظه ای و دوره ای از پارامترهای کیفی ترانسفورماتورها به صورت آنلاین (GPRS) میسر شده است و همچنین اخطار های حیاتی به صورت SMS به مراکز ارسال خواهد شد. وی اضافه کرد: بر اساس این سیستم در صورتی که ترانس به هر دلیلی از دسترس خارج شود کلیه پارامترها از طريق خط ارتباطی BLUETOOTH پای ترانسفورماتور قابل دریافت می باشند، ضمن اینکه اعلام سرقت به دو صورت SMS و الCA انجام می شود. مدیر عامل گروه صنعتی ایران ترانسفو با بیان اینکه نسل جدید ترانس ها صد در صد با فناوری های داخلی تولید شده است گفت: برای طراحی این ترانسفورماتور دو تیم ۲۰ نفره از محققان جوان گروه دانش بنیان ترانسفوی جمهوری اسلامی ایران طی پنج ماه فعال بودند.

تقی لو  در ادامه، طراحی و تولید نسل جدید ترانسفورماتور را پیشرفتی مهم برای صنعت برق کشور محسوب دانست و افزود: جمهوری اسلامی ایران یکی از پنج کشور برتر آسیا در حوزه تولید انواع ترانسفوماتور است.

 

خبرنگار : پروین مرادی

دبیر:وجیهه مرادی


نام:
ایمیل:
* نظر: