اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۹
کد خبر: ۱۵۷۷۱
تاریخ انتشار: ۱۳:۴۷ - ۰۸ آبان ۱۳۹۸ - 30 October 2019
واعظی در حاشیه جلسه هیات دولت:
رئیس دفتر رئیس جمهور تاکید کرد که اگر اهداف ایران از مذاکره با طرف های برجامی محقق نشود، گام چهارم کاهش تعهدات در موعد مقرر برداشته خواهد شد.

گام چهارم کاهش تعهدات در زمان مقرر برداشته می شود

به گزارش عصرپرس، محمود واعظی روز چهارشنبه در حاشیه جلسه هیات دولت و در گفت و گو با خبرنگاران، با بیان اینکه اقدامات ایران در گام چهارم کاهش تعهدات برجامی در کمیته ای در حال بررسی است، گفت: اگر تا مهلت دو ماهه تعیین شده، اهداف ایران در مذاکرات و رفت و آمد هیات ها محقق نشود، به طور قطع گام چهارم در زمان تعیین شده برداشته می شود.

 وی در پاسخ به پرسشی درباره برخی اعتراضات و تحولات اخیر در کشورهای عراق و لبنان اظهارداشت: موضع ایران همیشه دعوت به آرامش بوده و معتقدیم هم دولت ها باید به خواست مردم توجه کنند و هم اینکه مطالبات مردمی باید به گونه ای بیان شود که باعث هرج و مرج، تخریب و به هم ریختگی اوضاع  نشود.

رئیس دفتر رئیس جمهور با اشاره به اینکه در اعتراضات مردم عراق و لبنان، آمریکا، عربستان سعودی و رژیم صهیونیستی روی خواست مردم سوار شده و با کنترل فضای مجازی و خط دادن به اعتراضات معترضان را حمایت می کنند، خاطرنشان کرد: این وضعیت در مجموع به ضرر مردم لبنان و عراق است.

واعظی با تاکید بر اینکه نباید به نیروهای خارجی اجازه دخالت داده شود، گفت: خارجی ها بدنبال اهداف خودشان از جمله تضعیف دولت مستقر و فاسد جلوه دادن مرجعیت و احزاب قانونی نزد مردم است.

رئیس دفتر رئیس جمهور با بیان اینکه خارجی ها تلاش می کنند در اعتراضات مردم با ساختن شعارهایی بین رابطه جمهوری اسلامی و عراق فاصله بیاندازند،گفت: ما و آنها باید آگاهی لازم را داشته باشیم تا خارجی ها به اهداف خود نرسند.

واعظی در پاسخ به سوالی درخصوص واکنش ها به اظهارات رئیس جمهور درمورد اجرای قانون اساسی در مراجعه به آرای عمومی درمواقع لزوم گفت: متوجه نیستم کسانی که مخالف یک اصل قانون اساسی هستند، به چه چیزی اشکال دارند.

رئیس دفتر رئیس جمهور افزود: یک اصل مترقی در قانون اساسی وجود دارد که در اختیار یک ارگان خاص هم نیست و ما بعد از انقلاب هر زمان که مراحل آن طی شده، از آن استفاده کرده ایم و نباید با این اصل مخالفت کرد.

واعظی تاکید کرد: در مورد این اصل قانون اساسی، دولت ، مجلس و مقام معظم رهبری باید به یک نقطه روشنی برسند تا اجرا شود و این مخالفت ندارد و مانند بقیه اصول قانون اساسی است.

از رئیس دفتر رئیس جمهور درخصوص وضعیت لوایح چهارگانه با توجه به مهلت چهار ماهه گروه ویژه اقدام مالی ( FATF) سوال شد که در پاسخ گفت: موضع دولت در این رابطه روشن است و آن اینکه ما نباید خودتحریمی کنیم.

واعظی اضافه کرد: امروز از طرف آمریکا تحت فشار هستیم و بخاطر تحریم های غیرقانونی بانک های ایرانی با بانک های خارجی نمی توانند همکاری کنند و محدودیت هایی برای روابط بانکی ایجاد شده هرچند که معتقدیم این وضعیت موقتی است و تحریم ها دیر یا زود برداشته خواهد شد و موانع همکاری های بانکی رفع می شود.

وی یادآور شد: از چهار لایحه ای که به مجلس ارسال شده دو لایحه تصویب شده ، درمورد پالرمو هم مجلس تصویب کرده و شورای نگهبان اشکالی به آن نگرفته، هیات نظارت مجمع تشخیص ایرادی به آن گرفته و به مجمع بازگردانده شد که براساس آیین نامه داخلی مجمع می بایست تا یکسال رسیدگی می شد که این فرصت پایان یافته است .

واعظی ادامه داد: معاونت حقوقی رئیس جمهور و بسیاری از حقوقدانان و کارشناسان معتقدند بعد از پایان مهلت یکساله مجمع برای اظهار نظر، این لایحه تبدیل به قانون شده و می تواند برای ابلاغ  خدمت رئیس جمهور ارسال شود.

رئیس دفتر رئیس جمهور با تاکید بر اینکه باید از فرصت ایجاد شده استفاده کنیم و خودمان ، خودمان را تحریم نکنیم ، گفت: حرف هایی که مبنی بر دادن اطلاعات به دیگران با تصویب این لوایح زده می شود از طرف کسانی است که اصلا روابط خارجی و بانکی را نمی دانند.

 واعظی با بیان اینکه کسانی که با تبلیغات خود مانع این کار می شوند، باید روشن با مردم صحبت کنند و مسئولیت کار خود را بپذیرند، گفت: متاسفانه صدا و سیما هم یک طرفه عمل می کند و با پخش گزینشی اظهارنظرها در برنامه های ویژه و مستندها بی طرف نیست درصورتی که درمورد یک موضوع ملی باید بی طرفانه و ملی صحبت کنیم و با مردم صریح باشیم. این مخالفت ها در آینده به نفع کشور نخواهد بود.

واعظی درخصوص اخبار مربوط به مسدود شدن حساب برخی از ایرانیان در مالزی و اقدامات دولت در این رابطه، گفت: این موضوع که در برخی کشورهای دیگر نیز رخ داده براساس مشکلاتی است که بخاطر تحریم بوجود آمده است.

وی تاکید کرد: خوشبختانه وزارت خارجه و سفارت خانه های ما رایزنی هایی کرده اند و حسابها باز شده درمورد مالزی هم اقدامات درحال انجام است.


نام:
ایمیل:
* نظر: