اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۹
کد خبر: ۱۵۷۰۴
تاریخ انتشار: ۱۴:۱۰ - ۰۲ آبان ۱۳۹۸ - 24 October 2019
مدیرکل دفتر بازسازی ذخایر آبزیان سازمان شیلات ایران اعلام کرد:
مدیرکل دفتر بازسازی ذخایر آبزیان سازمان شیلات ایران با بیان اینکه در حال حاضر ۱۲۰ مزرعه ماهیان خاویاری در ۲۲استان کشور در حال فعالیت هستند، گفت: این مزارع با ظرفیت ۱۰۰تن خاویار و ۶هزار و ۵۰۰تن گوشت هستند که در افق ۱۴۰۴ این ظرفیت ها به ۱۰هزار تن گوشت و ۱۰۰تن خاویار برسد که این آمار در حال حاضر محقق شده است و همچنان در حال توسعه است.

اختصاص رتبه دوم تولید ماهیان خاویاری به ایران

به گزارش خبرنگار سرویس اقتصادی عصرپرس، ناصر کرمی راد مدیرکل دفتر بازسازی ذخایر آبزیان سازمان شیلات ایران در حاشیه نمایشگاه بین المللی شیلات، آبزیان، ماهی گیری و صنایع وابسته ( IFEX) با بیان اینکه امسال در دومین ۵سال ممنوعیت صید تجاری ماهیان خاویاری دریای خزر هستیم، گفت: در کنوانسیون منابع دریای خزر امسال سال هشتم ممنوعیت صید تجاری ماهیان خاویاری است که توسط روسای پنج کشور حاشیه دریای خزر به تصویب رسید و این ممنوعیت ادامه خواهد داشت.

کرمی راد در ادامه با اشاره به اینکه صید در دریای خزر تنها در راستای بازسازی ذخایر انجام می شود، اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران قدمت پنجاه ساله در خصوص بازسازی ذخایر دریای خزر را دارد و فعالیت های گسترده ای را در این رابطه انجام داده‌ایم

وی گفت: سالانه ٣ميليون قطعه انواع ماهيان خاوياري را در سه استان گیلان، گلستان و مازندران در ۵ مجموعه دولتی تکثیر و به سایز رسانی کرده و در دریا رها سازی می کنیم.

مدیر کل دفتر بازسازی و حفظ ذخایر آبزیان سازمان شیلات ایران، برند خاویار دنیا را متعلق به ایران دانست و گفت: خاویار ایران جایگاه ویژه ای را در دنیا به خود اختصاص داده چرا که با کاهش فشار بر ذخایر دریایی و توسعه پرورش ماهیان خاویاری در ساحل و آبهای داخل کشور این روند توسعه را افزایش داده‌ایم .

کرمی راد در ادامه با بیان اینکه در حال حاضر ۱۲۰ مزرعه ماهیان خاویاری در ۲۲استان کشور در حال فعالیت هستند، گفت: این مزارع با ظرفیت ۱۰۰تن خاویار و ۶هزار و ۵۰۰تن گوشت هستند که در افق ۱۴۰۴ این ظرفیت ها به ۱۰هزار تن گوشت و ۱۰۰تن خاویار برسد که این آمار در حال حاضر محقق شده است و همچنان در حال توسعه است.

وی گفت: در سال ۹۷ کشور ما بالغ بر ۶ تن خاویار پرورشی، و نزدیک به ۳تن گوشت تولید کرده که از این میزان ۲تن صادر شده و مابقی مصرف داخلی شده است.

مدیرکل دفتر بازسازی و حفظ ذخایر آبزیان شیلات ایران در ادامه با اشاره به صدور ۷۰پروانه پرورش ماهیان خاویاری در سال ۹۷ ،تصریح کرد: با توجه به سود آوری و ارزش اقتصادی این ماهی در داخل و خارج و همچنین اقلیم متنوع کشور ما پرورش این ماهیان در حال توسعه است .

کرمی راد در ادامه گفت: با توجه به جایگاه ویژه ماهیان خاویاری ایران در دنیا قابلیت صادرات  همه تولیدات را دارد، اما به دلیل وجود بازار داخلی اولویت ما مصرف داخلی است.

وی در ادامه با اشاره به رتبه چهارم ایران در بحث ماهیان خاویاری ،گفت: طبق آمار سال ۲۰۱۶ سازمان فائو ، ایران رتبه چهارم در ماهیان خاویاری را دارد اما با اقدامات صورت گرفته و بالا رفتن کیفیت تولید این محصول با اعلام آمار سال ۲۰۱۸ ایران به رتبه دوم ماهیان خاویاری بعد از کشور چین رسیده است.

وی ادامه داد: ماهیان خاویاری یکی از کالاهای ارزشمند و استراتژیکی برای کشور است که می تواند در کنار نفت ارز آوری قابل توجه ای داشته باشد .

کرمی راد در ادامه با بیان اینکه از سال ۹۲ زیر ۲۰ مزرعه خاویاری در کشور و عمدتا در استان‌های گیلان و‌مازندران وجود داشت، گفت: با توجه به دانش، تخصص و تکنولوژی و از همه مهم تر اقلیم متنوعی که در سطح کشور وجود دارد باعث  شده از سال ۹۲ تا کنون حدود ۱۲۰ مزرعه فعال شناسنامه دار پرورش ماهی خاویاری افزوده شود که این روند توسعه ای همچنان ادامه دارد.

 

 

خبرنگار: پروین مرادی

دبیر : وجیهه مرادی


نام:
ایمیل:
* نظر: