اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۹
کد خبر: ۱۵۶۹۶
تاریخ انتشار: ۱۴:۳۱ - ۰۱ آبان ۱۳۹۸ - 23 October 2019
مدیرکل دفتر بهبود کیفیت، فرآوری و توسعه بازار آبزیان سازمان شیلات ایران با تاکید بر توجه به صادرات آبزیان، گفت: در حال حاضر بازار روسیه، چین و کره جنوبی به روی بازار آبزیان ایران گشوده شده که دراین رابطه سال گذشته 528 میلیون دلار صادرات آبزیان را داشته‌ایم و پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال این مبلغ به 600 میلیون دلار برسید.

صادرات 600 میلیون دلاری آبزیان تا پایان سال 98به گزارش خبرنگار سرویس اقتصادی عصرپرس، عیسی گلشاهی مدیرکل دفتر بهبود کیفیت، فرآوری و توسعه بازار آبزیان سازمان شیلات ایران در حاشیه سومین روز نمایشگاه بین المللی شیلات، آبزیان، ماهی گیری و صنایع وابسته ( IFEX) با اشاره به اینکه ما در دو بعد توسعه بازارداخلی و خارجی آبزیان، در حال فعالیت هستیم، گفت: سازمان شیلات ایران در راستای توسعه بازارهای داخلی تسهیل دسترسی آبزیان را برای مصرف کننده فراهم کرده است، علاوه بر آن نیز مردم در کوتاه‌ترین زمان و با کیفیت بالا می توانند ماهی مورد نیاز خود را تامین کنند.

ایجاد سالن های عرضه مستقیم آبزیان درکشور

گلشاهی در ادامه، گفت: با ایجاد فروشگاه تخصصی آبزیان در شهرهای بزرگی که سابقه مصرف آبزیان در آنها نهادینه شده مانند تهران، اصفهان، تبریز،شیراز و مشهد زمینه عرضه و توزیع آبزیان را فراهم کرده و با ایجاد بازارچه ها و سالن آبزیان، عرضه مستقیم صورت می گیرد.

وی افزود: در این سالن‌ها مردم فرایند عرضه ماهی را ازنزدیک مشاهده کرده و ماهی منجمد، تازه، فیله شده، طعم‌دار شده و فست فودی را می توانند در این سالن‌ها تهیه کنند،نمونه کامل این سالن‌ها در تهران و برخی از استانها ایجاد شده و دیگر استانها نیز در دستور کار قرارگرفته است.

راه اندازی رستوران های طبخ آبزیان در کشور

مدیرکل دفتر بهبود کیفیت، فرآوری و توسعه بازار آبزیان سازمان شیلات ایران در ادامه با اشاره به راه اندازی رستوران های طبخ آبزیان، گفت: در استان تبریز به عنوان پایلوت رستوران طبخ آبزیان راه اندازی شده و علاوه بر آن نیز در استان کرمانشاه، خراسان رضوی، بابلسر این رستوران ها ایجاد و درگیلان نیز در حال احداث است.

وی در ادامه گفت: با همکاری برخی از اتحادیه های شیلاتی در فروشگاه‌هایی که معیارهای لازم در عرضه آبزیان را داشته باشند می توانند نسبت به عرضه این محصولات اقدام کنند، در همین رابطه نیز تاکنون 20 فروشگاه در سطح کشور راه اندازی شده است.

گلشاهی ادامه داد: در این راستا تفاهم‌نامه‌هایی را با فروشگاه‌های زنجیره‌ای کشور امضاء نموده‌ایم که عرضه آبزیان به صورت الگو سازی شده انجام شود.

عرضه الکترونیکی محصولات شیلاتی در سطح کشور

وی در ادامه با تاکید بر عرضه الکترونیکی محصولات شیلاتی، گفت: در چند ساله اخیر اقدامات خوبی برای عرضه مستقیم محصولات شیلاتی صورت گرفته و تاکنون 5 فروشگاه الکترونیکی آبزیان راه اندازی و نسبت به عرضه آسان و باکیفیت در حداقل زمان اقدام می‌کنند، تمامی این فروشگاه‌ها به تولید کننده فرآورده‌های آبزیان وصل شده تا زنجیر تامین و توزیع به طور کامل صورت گیرد.

مدیرکل دفتر بهبود کیفیت، فرآوری و توسعه بازار آبزیان سازمان شیلات ایران،گفت: توسعه انواع محصولات شیلاتی در سطح کشور به گونه ای است که شرکتهای تولید کننده به سمت محصولات آماده مصرف مانند فیله بدون استخوان ماهی، برگر ها، ناگت و دیگر محصولات رفته و هیچ گونه محدودیتی در عرضه این محصولات در سطح کشور وجود ندارد و علاوه بر آن نیز به دنبال صادراتی کردن این محصولات هستیم.

گلشاهی در ادامه به بسته بندی مناسب محصولات آبزیان اشاره کرد و گفت: در بسته بندی های آبزیان باید مدت ماندگاری و حفظ کیفیت لحاظ شود که در حال حاضر با بهترین کیفیت و تجهیزات براساس نیاز وعده‌ای خانوار انجام می شود،  اما نیازمند تلاش بیشتر در نوع بسته بندی برای رقابت با بازار های خارجی هستیم.

وی ادامه داد: دریک دهه گذشته مردم بیشتر به کیفیت آبزیان توجه می کردند اما با بالا رفتن سطح کیفی محصولات شیلاتی خوشبختانه مردم تنوع محصولات را در نظر می گیرند و سطح فروش در فروشگاه ها نشان دهند تمایل بیشتر مردم به سمت مصرف انواع آبزیان است.

گلشاهی ادامه داد: ما هموراه در طی سال با برگزاری جشنواره‌ها و نمایشگاه‌های عرضه محصولات آبزی پروری به صورت هدفمند تلاش نموده‌ایم سرانه مصرف ماهی  رادر سطح کشور افزایش دهیم.

صادرات 600 میلیون دلاری آبزیان تا پایان سال 98

مدیرکل دفتر بهبود کیفیت، فرآوری و توسعه بازار آبزیان سازمان شیلات ایران در ادامه با تاکید بر توجه به  صادرات آبزیان، گفت: بازار روسیه، چین و کره جنوبی به روی بازار آبزیان ایران گشوده شده چرا که بازار داخلی ما علاوه بر تامین نیاز کشور توان تامین بازار های خارجی را نیز دارد.

گلشاهی ادامه داد: با برنامه‌ریزی‌های سازمان شیلات سعی نموده‌ایم هر واحد تولید و فرآوری آبزیان با بالاترین سطح استاندارد و معیارها با توان صادرات احداث شود تا در صورت توسعه بازار توان حضور در بازارهای خارجی را نیر داشته باشند.

وی درادامه با بیان اینکه در حال حاضر 64 واحد فرآوری محصولات آبزیان، استانداردهای لازم برای صادرات را دارند، گفت: در سال گذشته 528 میلیون دلار صادرات آبزیان را داشته ایم و پیش بینی می‌شود تا پایان سال این مبلغ به 600 میلیون دلار برسید.

 

 

خبرنگار: پروین مرادی

دبیر: وجیهه مرادی


نام:
ایمیل:
* نظر: