اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۲۱:۲۹
کد خبر: ۱۵۶۰۱
تاریخ انتشار: ۱۳:۰۲ - ۲۴ مهر ۱۳۹۸ - 16 October 2019
وزیر بهداشت:
نمکی، دانشگاه را محلی برای تغییر دیدگاه‌ها دانست، گفت: ما نباید دانشگاه‌ها را محل کسب درآمد تصور کنیم و بر اساس آن دانشجویان شهریه‌ای را پذیرش کنیم که از نظر توان علمی با دانشجویان دارای رتبه تفاوت‌های فاحشی دارند.

دانشگاه‌ها نباید محلی برای کسب درآمد تصور کنیمبه گزارش سرویس اجتماعی عصرپرس، سعید نمکی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در مراسم آغاز سال تحصیلی که در دانشگاه تهران برگزار شد، با تأکید بر اینکه دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور تنها درگیر مسائل آموزشی و پژوهشی نیستند، افزود: رؤسای دانشگاه‌های علوم پزشکی گرفتار این موضوع هستند که اگر در رسیدگی و درمان بیماران اندکی دیرتر اقدام شود، از طرف دادستانی، نمایندگان مجلس و یا هر جریانی که ربطی به موضوع درمان ندارند، مورد تعدی قرار خواهند گرفت.

وی با انتقاد نسبت به عملکرد نادرست سازمان تأمین اجتماعی در پرداخت هزینه‌ها، خاطر نشان کرد: ما نمی‌توانیم از پذیرش بیماران به دلیل عملکرد نادرست سازمان تأمین اجتماعی امتناع کنیم، ولی خیلی‌ها نمی‌دانند که ما چگونه دارو تهیه می‌کنیم و اجازه نمی‌دهیم که لحظه‌ای اتاق‌های عمل تعطیل شود.

نمکی، دانشگاه را محلی دانست که باید منجر به تغییر دیدگاه‌ها شود و ادامه داد: ما نباید دانشگاه‌ها را محل کسب درآمد تصور کنیم و بر اساس آن دانشجویان شهریه‌ای را پذیرش کنیم که از نظر توان علمی با دانشجویان دارای رتبه تفاوت‌های فاحشی دارند.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با انتقاد از اینکه ما تاکنون نتوانسته‌ایم سهم دانشگاه‌ها را در جی دی پی اندازه‌گیری کنیم، خاطر نشان کرد: دلیل آن پاسخ ندادن به این سوال است که «ما چه کسی را با چه سطحی از مهارت در چه دوره‌ای توسط چه کسی، کجا، با چه هزینه‌ای و برای کدام نظام ارائه خدمت تربیت کنیم». ما آموزشگاه‌های بهیاری را بستیم و در عین حال دکترای پرستاری را پذیرش کردیم، ولی این سوال مطرح است که کدام دکتر پرستاری در کنار تخت بیمارستان‌ها ارائه خدمت می‌کند.

نمکی، ۴۴ درصد بیکاران را از میان فارغ‌التحصیلان لیسانس به بالا دانست و ادامه داد: دانشگاه‌ها از جامعه بریده نیستند. در سفری که به کردستان داشتم به یکی از روستاهای این استان رفتم که هیچ زن بالای ۳۰ سالی نبود که دندان مصنوعی نداشته باشد و این وضعیت در حالی است که کردستان دارای یک دانشگاه دندان‌پزشکی است و دانشجویان این دانشگاه سفری به این روستاها نداشته‌اند.

وزیر بهداشت تأکید کرد: ما به عنوان خردمندان پرچمدار تحول در کشور انتظار داریم که شأن دانشگاه، دانشجو و استاد را دریابیم و امروز شاهدیم که حداقل پرداخت را به استادان داریم.

نمکی، همچنین خطاب به رئیس جمهور خواستار برگرداندن نشاط به دانشگاه‌ها بود و این امر را نیاز به خط شکنی دانست و ابراز امیدواری کرد که جو پرنشاط به دانشگاه‌ها برگردد.


نام:
ایمیل:
* نظر: