به گزارش عصرپرس به نقل از وبدا، دکتر سید حسین داوودی، مشاور و مدیر کل دفتر
وزارتی وزارت بهداشت در مراسم رونمایی از "طرح جدید پایش سلامتروان دانشجویان
علوم پزشکی کشور" در جمع مدیران ارشد وزارت بهداشت و رؤسا و کارشناسان ادارات
مشاوره و سلامتروان دانشجویان علوم پزشکی کشور، گفت: پرداختن به موضوع سلامتروان
دانشجویان از اهمیت خاصی در وهله نخست در سطح آموزش و پرورش و در گام بعد در سطح دانشگاههای
علوم پزشکی برخوردار است و باید بتوانیم این ابزار جدید را بعد از اجرا در سطح دانشگاههای
علوم پزشکی، در دیگر دانشگاههای کشور نیز اجرا کنیم.
داوودی خاطرنشان کرد: جای امیدواری است که "طرح جدید پایش سلامتروان دانشجویان»
که شامل ابزار و دستورالعمل اجرایی سنجش و غربالگری سلامت روان دانشجویان" است
امروز به طور رسمی در حضور شما رؤسا و مشاوران ادارات مشاوره دانشگاههای علوم پزشکی
رونمایی میشود؛ علیرغم اهمیت و ارزش خاصی که نسبت به اجرای طرح پایش سلامت روان دانشجویان
در سطح دانشگاهها قائل هستم، اما توجه همه شما عزیزان را به این نکته جلب میکنم که
قبل از توجه به اجرای این پایش باید بستر آرامش دل دانشجویان را فراهم کنید.
مشاور وزیر بهداشت از دانشجویان علوم پزشکی به عنوان "سرمایههای انسانی و
متولیان آینده نظام سلامت کشور" یاد کرد و گفت: موضوع «پایش سلامتروان دانشجویان»
از اهمیت خاصی برخوردار است اما اینکه بتوان این پایش سلامت روان و غربالگری را با
ظرافت و دقت بسیار انجام داد، نیز بسیار مهم است. خوشبختانه امروز به لطف دوستان در
اداره کل دانشجویی معاونت فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت شاهد رونمایی از این ابزار جدید هستیم و امید است
این ابزار به خوبی در میان همه کارشناسان مشاوره در سطح دانشگاههای علوم پزشکی آموزش
داده شود.
وی با اشاره به برخی آسیبهای اجتماعی از جمله «افسردگی، اضطراب، افت تحصیلی و...
» در میان دانشجویان، خاطرنشان کرد: این آسیبهای اجتماعی در دوران دانشآموزی ممکن
است خیلی از افراد را با خود درگیر کند و بدون
شک، این عوارض و آسیبها در مقطع دانش آموزی نیز وجود دارد و با وارد شدن به مقوله
سرنوشت ساز کنکور و بعد از آن ورود به دانشگاه تشدید میشود. به هرحال ما باید شرایط
محیطی زندگی و تحصیلی یک دانشجو را چنان فراهم کنیم که دانشجو در فضای آموزشی، احساس
آرامش داشته باشد.
دکترداودی اظهار کرد: ما باید در محیطهای دانشگاهی، دانشجویانی تربیت کنیم که
علاوه بر تسلط بر ابزارهای علمی که البته ابزارهایی کاملاً موقت و قابل تغییر هستند،
به مؤلفههایی مثل «تفکر»، «عزت نفس»، «اعتماد به نفس» و... دست یابند و بدون شک دست
یافتن به «عزت نفس، آرامش و اعتماد به نفس» بدون داشتن روح و روان سالم و آرام امکانپذیر
نیست.
مشاور وزیر بهداشت و مدیر کل دفتر وزارتی وزارت بهداشت با تأکید بر اینکه در فضاهای
دانشگاهی باید نگاهمان به دانشجو، همسان و متناسب باشد، افزود: علیرغم اینکه افرادی
که وارد دانشگاه میشوند ممکن است به لحاظ فرهنگی، قومیتی، اجتماعی، عقیدتی و حتی شخصیتی
با یکدیگر تفاوت داشته باشند، اما نگاه ما به این دانشجویان باید همسان و نگاه پدر
به فرزند یا مادر به فرزند باشد و تبعیضی بین دانشجویان قائل نشویم که در غیر این صورت
سبب ایجاد اختلال و آسیبهای مختلف در میان دانشجویان خواهیم شد.
وی خطاب به رؤسا و کارشناسان ادارات مشاوره دانشگاههای علوم پزشکی گفت: شرایط
را باید طوری برای دانشجویان فراهم کنیم که
دانشجو به محیط آموزشی و دانشگاه به عنوان یک فضای غریب نگاه نکند و همواره خاطره خوشی
از فضای دانشگاه برای وی تداعی شود. از این رو از شما مشاوران و کارشناسان ادارات مشاوره
میخواهم با برقراری تعامل و ارتباط دوستانه،
محیطی توأم با آرامش کامل برای دانشجویان فراهم کنید تا دانشجو در صورت مواجه شدن با
مشکل و نیاز به مشاوره، از مشاوره گرفتن نه تنها امتناع نکند بلکه از آن استقبال کند
و همواره از «اتاق مشاوره» به عنوان «فضای تعامل و گفتمان» یاد کند.
مشاور وزیر بهداشت در پایان سخنان خود خاطرنشان کرد: امیدوارم محیطهای دانشجویی
توأم با آرامش برای طیفهای مختلف دانشجویان در دانشگاهها باشد و در اینجا نقش و وظیفه
شما مسؤولان و کارشناسان ادارات مشاوره دانشگاه های علوم پزشکی، خطیر و سرنوشت ساز
است. باید تلاش کنیم همواره دانشجویان، «نگاه مثبت و عمیقی» نسبت به ادارات مشاوره
داشته باشند.