اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۱۸
کد خبر: ۱۵۵۸۸
تاریخ انتشار: ۱۵:۰۴ - ۲۳ مهر ۱۳۹۸ - 15 October 2019
وزیر نیرو خبر داد؛
وزیر نیرو گفت: تا پایان دولت دوازدهم چهار هزار روستای دیگر به جمع روستاهای برخوردار از شبکه آب شرب سالم و پایدار افزوده خواهد شد.

آبرسانی به 4 هزار روستای کشور تا پایان دولت دوازدهم

به گزارش عصرپرس به نقل از وزارت نیرو، رضا اردکانیان در مراسم افتتاح پروژه آبرسانی به 91 روستای استان ایلام با اشاره به آغاز پویش "الف، ب، ایران" از هفته گذشته در کشور، گفت: با آغاز این پویش از سوی وزارت نیرو مقرر شده است طی نیمه دوم امسال هر هفته یک پروژه بزرگ صنعت آب و برق در کشور به بهره‌برداری برسد.

وی با تاکید بر اینکه در قالب این پویش 220 پروژه بزرگ وزارت نیرو تا پایان امسال با اعتباری بالغ‌ بر 33 هزار میلیارد تومان در 31 استان کشور افتتاح خواهد شد، ادامه داد: با اجرای این طرح درصددیم تا به دنیا ثابت کنیم نه تنها چرخ توسعه و عمران کشور متوقف نخواهد شد، بلکه در سال رونق تولید با گسترش شبکه آب و برق به عنوان یکی از مهم‌ترین زیرساخت‌های توسعه و عمران ایران شاهد رونق هرچه بیشتر بخش تولید کشور خواهیم بود.

وزیر نیرو تاکید کرد: وزارت نیرو در مسیر تکمیل این پویش هفتگی که شامل طرح‌های بزرگ صنعت آب و برق می‌شود، هر هفته به مردم گزارش خواهد داد که نه تنها به لحاظ فنی هیچگونه نیازی در مقیاس وسیع نداریم و به میزان قابل توجهی کشور خوداتکایی هستیم، بلکه آماده خواهیم شد تا در بازارهای کشورهای منطقه و همسایه نیز حضور فعال‌تری برای صادرات خدمات فنی و مهندسی آب و برق نسبت به گذشته داشته باشیم.

اردکانیان ادامه داد: در حال حاضر علاوه بر پروژه آبرسانی به 91 روستای استان، 22 هزار هکتار از شبکه‌های آبیاری و زهکشی دشت فکه با اعتباری حدود 250 میلیارد تومان نیز آماده شده است که در آینده نزدیک در جریان سفر رئیس‌جمهور به استان ایلام رسما افتتاح خواهد شد.

 بهره‌مندی 98 درصد از جمعیت روستایی ایلام از آب شرب پایدار

وی تاکید کرد: استان ایلام در صدر مناطقی است که جمعیت روستایی آن از شبکه آب سالم و پایدار بهره‌مند هستند. در کشور ما با رشد خوبی که در این عرصه صورت گرفته است حدود 76 درصد جمیعیت روستایی از نعمت آب شرب سالم و پایدار برخوردار هستند ولی این رقم در استان ایلام بیش از 98 درصد است.

وزیر نیرو با اشاره به اینکه تا پیش از سال 92 حدود 900 هزار نفر از جمعیت روستایی کشور به شبکه آب شرب سالم و پایدار دسترسی داشته‌اند، ادامه داد: در دولت تدبیر و امید با اقدامات صورت گرفته این رقم به 6.8 میلیون نفر افزایش پیدا کرده است.

اردکانیان با تاکید بر اینکه طی 6 سال اخیر 10 هزار و 336 روستای کشور از نعمت آب شرب پایدار برخوردار شده‌اند، گفت: در شرایطی که پیش از سال 92 حدود 900 هزار نفر از جمعیت روستایی به شبکه آب شرب دسترسی داشته‌اند، تنها در سال 98 و تا پایان امسال بیش از 921 هزار نفر به جمعیت روستائیان برخوردار از شبکه آب شرب سالم و پایدار افزوده خواهد شد.

آبرسانی به 10 میلیون نفر جمعیت روستایی تا پایان دولت دوازدهم

وزیر نیرو اضافه کرد: در تلاشیم تا پایان دولت دوازدهم و تابستان سال 1400 نیز جمعا چهار هزار روستای دیگر به جمع روستاهای برخوردار از شبکه آب شرب اضافه شود و جمعیت روستایی بهره‌مند از شبکه‌های آبرسانی به حدود 10 میلیون نفر برسد. این میزان رشد دسترسی به شبکه‌های آب در مناطق روستایی، نه در سطح منطقه بلکه در دنیا قابل عرضه است.

اردکانیان در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به مسائل و مشکلات مطرح شده در این نشست، گفت: در راستای اجرای طرح مهم گرمسیری و یا طرح‌های توسعه منابع آب و خاک در مناطق مرزی کشور تاکنون با اجازات مقام معظم رهبری حدود هشت میلیارد دلار (30 هزار میلیارد تومان) از منابع صندوق توسعه ملی استفاده شده است و کارهای بزرگی در 12 استان مرزی کشور صورت گرفته است.

وی افزود: در برخی مناطق برای اجرای باقی‌مانده‌ پروژه‌ها شدیدا به حدود سه هزار میلیارد تومان منابع جدید نیاز داریم. ماه‌های متمادی است به روش‌های مختلف پیگیر جذب منابع مورد نیاز برای این بخش بوده‌ایم که به نظر می‌رسد گریزی جز تقاضای مجدد برای استفاده از منابع صندوق توسعه ملی وجود ندارد؛ چرا که هزینه تاخیر در تکمیل این طرح‌ها و یا توقف آن‌ها به مراتب بیش از این مقدار خواهد بود.

وزیر نیرو اضافه کرد: در خصوص مسئله تخصیص آب نیز معاون آب و آبفای وزارت نیرو پیگیر این موضوع است و به بازبینی‌ تخصیص سرعت خواهند داد تا در آینده نزدیک بتوانیم پاسخگویی مناسبی به این درخواست مردم داشته باشیم.

اردکانیان در پایان گفت: در حال حاضر بیش از پنج هزار روستا با جمعیتی بالغ بر 1.1 میلیون نفر فاقد آب هستند که در تلاشیم با اقدامات صورت گرفته روند آبرسانی به این مناطق با شتاب بیشتری دنبال شود. در این بین امیدواریم با شکل‌گیری شرکت‌های آب و فاضلاب استانی و تمرکز فعالیت‌های شهر و روستا شاهد تسریع در اجرای پروژه‌های روستایی و حل و فصل مشکلات پرسنلی از جمله در خصوص آب‌داران باشیم.


نام:
ایمیل:
* نظر: