اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۹
کد خبر: ۱۵۵۸۳
تاریخ انتشار: ۱۲:۲۳ - ۲۳ مهر ۱۳۹۸ - 15 October 2019
وزیر بهداشت:
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: از سازمان جهانی بهداشت و رییس آن انتظار می رود از ایران قاطعانه دفاع کند و اجازه ندهند سلامت و بهداشت مردم صلح طلب ایران لگدمال زورگویی و عهدشکنی آمریکا شود. امیدواریم سازمان جهانی بهداشت اجازه ندهد سلامت و بهداشت هیچ بشری در جهان به خاطر جنگ افروزی و جنگ طلبی هیچکسی به خطر بیفتد.

اجازه ندهید سلامت هیچ بشری به خاطر زورگویی حکومتی به خطر بیفتد

به گزارش خبرنگار عصرپرس: دکتر سعید نمکی در مراسم افتتاحیه شصت و ششمین اجلاس وزرای بهداشت منطقه مدیترانه شرقی سازمان جهانی بهداشت که با حضور رییس جمهور در سالن اجلاس سران برگزار شد،گفت: جمهوری اسلامی ایران مفتخر است که میزبان مهمترین اجلاس حاکمیتی سازمان بهداشت جهانی در سال ۲۰۱۹ میلادی باشد. در این زمینه از همکاران سازمان جهانی بهداشت، نهاد ریاست جمهوری، وزارت امورخارجه و همکارانم در وزارت بهداشت تشکر می‌کنم.

وی با اشاره به اینکه دولت های یازدهم و دوازدهم سرمایه گذاری سنگینی در حوزه بهداشت و سلامت انجام داده اند و دستاوردهای زیادی هم در این حوزه به دست آمده است، ادامه داد: ایران حتی قبل از بیانیه آلما آتا موفق شده در زمینه پوشش همگانی سلامت و مراقبت های اولیه بهداشتی به دستاوردهای زیادی دست پیدا کند. در همین راستا، بالغ بر 17 هزار خانه بهداشت در روستاهای سراسر کشور و پایگاه های سلامت ایجاد شده که از این طریق به پوشش 100 درصدی روستاها و 90 درصدی شهرها دست پیدا کرده ایم.

وی افزود: همچنین، طبق آمار نرخ مرگ و میر مادران از حدود 200 مورد در هر 100 هزار نفر به 20 نفر در هر 100 هزار نفر کاهش یافته و نرخ مرگ و میر کودکان زیر 5 سال هم از 120 مورد در هر 1000 نفر، به 13.4 نفر در 1000 نفر کاهش یافته است. ضمن اینکه پوشش 98 درصدی واکسیناسیون کودکان نیز حاصل شده است.

نمکی با اشاره به اینکه موفقیت های ایران در حوزه سلامت و مراقب های اولیه بهداشتی قابل الگوبرداری برای سایر کشورهای جهان است، عنوان کرد: در سال 2014 طرح تحول نظام سلامت در ایران با هدف ایجاد دسترسی برای همه ایرانیان به خدمات بهداشتی و درمانی اجرا شد، بدون اینکه بار مالی به مردم وارد شود.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تصریح کرد: پرونده الکترونیک سلامت در تابستان امسال با حضور رئیس جمهوری به بهره برداری رسید که با اجرای آن پزشک خانواده، سیستم ارجاع و اعمال راهنماهای بالینی نیز اجرایی خواهند شد.

وی با بیان اینکه امروز جهان با چالش بیماری های غیرواگیر و در راس آن فشارخون، مواجه است که باید برای آن چاره ای اندیشید، توضیح داد: در تابستان امسال بسیج ملی فشارخون به منظور غربالگری در این حوزه انجام شد که با استقبال توصیف نشدنی 31 میلیون نفری از سوی جمعیت بالای 30 سال ایران مواجه شد و در جریان این بسیج توانستیم، 2 میلیون مورد جدید فشارخون را شناسایی کنیم که به سمت درمان هدایت می شوند.

نمکی همچنین با اشاره به وقوع سیل گسترده در ایران در اوایل سال جاری که 25 استان از 31 استان کشور را درگیر کرد، اظهار کرد: در جریان سیل اخیر در ایران، بدون دریافت هرگونه کمک فنی خارجی توانستیم عملکرد مناسبی داشته باشیم. به طوریکه حتی یک مورد همه گیری ناشی از بیماری های مرتبط با آب و محیط ناسالم نداشتیم. این عملکرد می تواند به عنوان الگویی از سوی سایر کشورها مورد استفاده قرار بگیرد.

وی با ابراز نگرانی درباره افزایش مصرف دخانیات در کشورهای منطقه عنوان کرد: کشورهای عضو کنوانسیون مبارزه با دخانیات باید تلاش کنند تا به هدف کاهش 25 درصدی مصرف دخانیات و تجارت غیرقانونی مواد مخدر تا سال 2025 دست پیدا کنند.

نمکی با اشاره به دستاورد بزرگ ایران در زمینه کسب گواهینامه حذف سرخک که اخیرا به دست آمد، توضیح داد: در زمینه ریشه کنی مالاریا نیز در مسیر درستی قرار داریم.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به تحریم های ظالمانه آمریکا علیه ایران که در دسترسی ایران به غذا، دارو و تجهیزات پزشکی ایجاد اختلال کرده است، خاطرنشان کرد: به قول رئیس جمهور ایران، این اقدام آمریکا یک جنایت علیه بشریت است. در همین راستا از سازمان جهانی بهداشت و رییس آن انتظار می رود از ایران در این شرایط قاطعانه دفاع کند و اجازه ندهند سلامت و بهداشت مردم صلح طلب ایران لگدمال زورگویی و عهدشکنی آمریکا شود. امیدواریم سازمان جهانی بهداشت اجازه ندهد سلامت و بهداشت هیچ بشری در جهان به خاطر جنگ افروزی و جنگ طلبی هیچکسی به خطر بیفتد.



خبرنگار: پروین مرادی
نام:
ایمیل:
* نظر: