اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۹
کد خبر: ۱۵۵۶۴
تاریخ انتشار: ۱۲:۲۸ - ۲۲ مهر ۱۳۹۸ - 14 October 2019
وزیر بهداشت عنوان کرد:
وزیر بهداشت گفت: ایران به دلیل پوشش نظام سلامت و بهداشت اولیه از سالیان قبل درخشیده و امروز به عنوان الگوی توسعه در جهان مطرح شده است.

ایران به عنوان الگوی توسعه برای کشور های جهان مطرح است

به گزارش خبرنگار عصرپرس:دکترسعید نمکی، وزیربهداشت در همایش پوشش همگانی سلامت که با حضور مقامات بهداشتی کشورهای منطقه و مدیر منطقه ای سازمان جهانی بهداشت در دانشگاه علوم پزشکی ایران برگزار شد، اظهار کرد: ایران به دلیل پوشش نظام سلامت و بهداشت اولیه از سالیان قبل درخشیده و امروز به عنوان الگوی توسعه در جهان مطرح شده است.

وزیربهداشت افزود: امروز اگر به عنوان کشور جمهوری اسلامی ایران برای گام برداشتن به سوی پوشش همگانی سلامت، مصمم قدم بر می‌داریم، به خاطر استقرار مراقبت‌های بهداشتی اولیه مستحکم است. سال‌ها پیش به خاطر استقرار نظام مراقبت‌های بهداشتی اولیه بسیار خوب درخشیدیم و مورد توجه کارشناسان سازمان جهانی بهداشت بودیم. ایران به عنوان الگو برای کشورهای در حال توسعه مطرح شد و این اتفاق را مدیون کسانی هستیم که شاید در خاک خفته‌اند، اما در یادها مانده‌اند. بهورزان عزیزی که در اقصی نقاط کشور به عنوان سربازان خط مقدم این فعالیت ملی تلاش کردند. پرستاران، پزشکان، تکنسین‌های اورژانس و تمام معلمان دانشگاه‌های علوم پزشکی که در ادغام آموزش پزشکی در نظام ارائه خدمت تلاش کردند.

وی ادامه داد: حدود ۳۰ سال پیش با دکتر وزیریان برای سلامت خانواده فعالیت کردیم و هیچ وقت طرح ضربتی کنترل مالاریا را فراموش نمی‌کنم که با دکتر آزموده انجام دادیم. امروز کاندید دریافت گواهی ریشه کنی مالاریا در منطقه هستیم و این حاصل زحمت عزیزانی است که در این راستا تلاش کردند.

نمکی بیان کرد: امسال کارهای بزرگی در حوزه سلامت در کشور شکل گرفت. مدیریت سیلاب‌ها در استان‌های گرفتار، بدون هرگونه کمک خارجی و بدون حتی یک مورد اپیدمی انجام شد. همچنین پرونده الکترونیک سلامت به عنوان ریل گذاری موثر در ارائه خدمت و ورود پزشکی خانواده و نظام ارجاع و اعمال راهنماهای بالینی برای مدیریت اقتصاد سلامت و مصرف بهینه منابع مستقر شد.

وزیر بهداشت افزود: همچنین برنامه کنترل بیماری‌های واگیر در مناطق هایپراندمیک را داریم و نباید فراموش کنیم که فقط بیماری‌های غیرواگیر ما را تهدید نمی‌کند. حدود ۲۹ سال پیش اداره کل بیماری‌های غیرواگیر را در وزارت بهداشت مستقر کردیم، اما نباید فراموش کنیم به اندازه تنوع و گستردگی اقلیم، تنوع بیماری‌های واگیر و غیرواگیر داریم. برای کنترل اچ آی وی و بیماری‌های مشترک انسان و دام و بیماری‌هایی که ممکن است از مرزهای غربی و شرقی وارد کشور شود، گام‌های موثری بر می‌داریم و امیدواریم سازمان جهانی بهداشت نیز با نشست‌های منطقه‌ای به ما کمک کنند.

نمکی اظهار داشت: در پوشش واکسیناسیون، واکسن اچ پی وی را به صورت آزمایشی و در قالب کار پژوهشی با واکسنی که در شرکت داخلی ساختیم، آغاز کردیم. در هفته‌های گذشته گواهی نامه حذف سرخک را گرفتیم و این افتخار و مدالی بر سینه پیشتازان نظام سلامت و پیشگیری کشور است.

وی افزود: بحث پرداختن به  بهداشت دهان و دندان به عنوان یک شاخص مورد مطالبه کشور دنبال می‌شود. امسال بحث مدارس عاری از پوسیدگی دندانی را به عنوان یک هدف مهم در عرصه بهداشت و درمان دنبال می‌کنیم. همچنین قشر کمتر مورد توجه یعنی عشایر کوچ‌رو را نقطه هدف قرار دادیم و ۴۰۰ خانه  بهداشت عشایری را با استقرار بهورز از  میان همان افراد راه‌اندازی خواهیم کرد.

وزیر بهداشت گفت: در عین حال برای جامعه محور  کردن خدمت و هم جامعه محور کردن آموزش علوم پزشکی در نیمه دوم امسال با همت همکاران‌مان تلاش می‌کنیم تا هر خانه یک پایگاه سلامت شود؛ به طوری که در خانواده‌ها افرادی را که از دل خانوار برگزیده می‌شوند انتخاب کرده و در زمینه پیشگیری و مراقبت‌های درمانی آموزش  می‌دهیم. بنابراین تلاش می‌کنیم مباحث سلامت را به درون خانواده‌ها ببریم تا با مولفه‌های اجتماعی موثر بر سلامت بیشتر آشنا شوند. ما این پروژه ملی را به عنوان یک ویترین تازه از فعالیت‌های ادغام یافته نظام سلامت پیش خواهیم برد و در عرصه‌ بین‌المللی به تصویر خواهیم کشید.


خبرنگار: پروین مرادی



نام:
ایمیل:
* نظر: