اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۹
کد خبر: ۱۵۵۶۱
تاریخ انتشار: ۱۲:۰۶ - ۲۲ مهر ۱۳۹۸ - 14 October 2019
رییس دفتر منطقه مدیترانه شرقی سازمان جهانی بهداشت:
رییس دفتر منطقه مدیترانه شرقی سازمان جهانی بهداشت بابیان اینکه در سال ۲۰۱۸ همه کشورها خود را ملزم به امضای پوشش همگانی سلامت یا UHC کردند و قرار شد سود آن به همه جامعه برسدگفت: پوشش همگانی سلامت اولویت راهبردی است و همه باید دست به دست هم بدهند تا آن را به واقعیت تبدیل کنند
پوشش همگانی سلامت یک اولویت راهبردی درمنطقه است

به گزارش خبرنگار سرویس اجتماعی عصرپرس، احمد المنظری، رییس دفتر منطقه مدیترانه شرقی سازمان جهانی بهداشت در همایش پوشش همگانی سلامت که در سالن همایش‌های رازی دانشگاه علوم پزشکی ایران برگزار شد، افزود: در سال ۲۰۱۵ همه کشورها اهداف توسعه پایدار را امضا کردند به توسعه همه جانبه پایبند شدند که یکی از موارد پوشش همگانی سلامت تا سال ۲۰۳۰ است و همه کشورها مشمول این موضوع هستند.

وی ادامه داد: پوشش همگانی سلامت به معنی برقراری انجام اقداماتی در زمینه پیشگیری، درمان و بازتوانی است، بدون این‌که هزینه غیرضروری به بیماران وارد شود. چند هفته پیش در سازمان ملل درباره پوشش همگانی سلامت صحبت کردیم و آنجا بیان شد که همه باید دست به دست هم داده تا بتوانیم شرایط کنونی را تغییر بدهیم.

المنظری بیان کرد: بین سال‌های ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۷ شاخص پوشش همگانی سلامت در کل دنیا افزایش داشت، اما در منطقه ما در حال پیمودن مسیر هستیم و تا سال ۲۰۱۵ شاهد بیشترین پیشرفت و رشد شاخص پوشش همگانی سلامت در منطقه امرو بودیم.

رییس دفتر منطقه مدیترانه شرقی سازمان جهانی بهداشت افزود: شرایط کنونی ما چند عامل مهم دارد. برخی از این عوامل شامل رشد جمعیت، مهاجرت، عدم دسترسی به خدمات بهداشتی و درمانی مورد نیاز و مشکلات مالی است. چالش دیگر در زمینه مشکلات اقتصادی و اجتماعی به خاطر مراحل گذار جمعیت شناختی است که قشر آسیب پذیر در این زمینه بیشترین آسیب را می‌بینند. چالش دیگر ضعف سیستم‌ها و نظام‌های بهداشتی در منطقه ما است، زیرا پوشش همگانی سلامت ملی را اجرا نکرده‌اند و سرمایه گذاری در زمینه دولتی کم بوده و همچنین با کمبود کارکنان در حوزه سلامت مواجه بودند.

وی اظهار داشت: در سال ۲۰۱۸ همه کشورها خود را ملزم به امضای پوشش همگانی سلامت یا UHC کردند و قرار شد سود آن به همه جامعه برسد که اولین دستاورد مهم جهانی حتی در زمینه سیاسی محسوب می‌شود. می‌توان از پوشش همگانی سلامت به عنوان اولین اولویت راهبردی نام برد و همه باید دست به دست هم بدهند تا آن را به واقعیت تبدیل کنند و در این زمینه همه توان خود را بسیج کردیم و به کشورهایی که نیاز دارند، کمک می‌دهیم.

المنظری گفت: چالش‌های بسیار زیادی برای اجرای پوشش همگانی سلامت وجود دارد و هر کشور باید با توجه به مقتضیات خود، راهبردهای مورد نیاز را انتخاب کند. در این زمینه جمهوری اسلامی ایران توانسته نه تنها در کشور خود، بلکه در کشورهای همسایه نیز این مساعدت‌ها را فراهم کند. طرح تحول سلامت که در سال ۲۰۱۵ در ایران اجرا شد، نمونه پایبندی سیاسی ایران برای برطرف کردن مشکلات جهت پوشش همگانی سلامت است.

رییس دفتر منطقه مدیترانه شرقی سازمان جهانی بهداشت بیان کرد: مایل هستم که از دولت جمهوری اسلامی ایران و وزارت بهداشت ایران به خاطر میزبانی شصت و ششمین اجلاس وزرای بهداشت منطقه مدیترانه شرقی سازمان جهانی بهداشت و اجلاس پوشش همگانی سلامت تشکر کنم.


خبرنگار: پروین مرادی

نام:
ایمیل:
* نظر: