اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۵:۰۰
کد خبر: ۱۵۵۴۳
تاریخ انتشار: ۱۰:۵۷ - ۲۱ مهر ۱۳۹۸ - 13 October 2019
جلسه علنی مجلس؛
سخنگوی هیات رئیسه مجلس با اشاره به تاکید رئیس مجلس بر اجرای سریع قانون رسیدگی به دارایی های مسئولان، گفت: شعبه ای از سامانه ثبت اموال ظرف سه هفته آینده در مجلس مستقر می شود تا نمایندگان بتوانند اموال و دارایی خود، همسر و فرزندانشان را ثبت کنند.

اعلام وصول سوال نمایندگان از دو عضو کابینه دولت

به گزارش عصرپرس ازخانه ملت،اسدالله عباسی در حاشیه جلسه علنی مجلس شورای اسلامی در نشستی خبری با بیان اینکه در قانون رسیدگی اموال و دارایی مسوولان موضوع (محرمانگی) اطلاعات شامل همه مسئولان نظام است گفت:چون ما وکلای ملت هستیم آماده ایم اموال و دارایی خود را به صورت شفاف اعلام کنیم.

وي درباره اجرای قانون رسیدگی به اموال و دارایی مسئولان افزود: طرح این قانون در سال ۹۱ در مجلس تصویب شد که بعد از اعلام نظر شورای نگهبان مبنی بر مغایرت آن با اصل ۱۴۰ قانون اساسی دوباره با اصرار مجلس، مصوبه به مجمع تشخیص مصلحت نظام فرستاده و در سال ۹۴ در مجمع تصویب شد.

عضو هیات رئیسه مجلس ادامه داد: در تاریخ ۱۹ خرداد ۹۸ این طرح با ۲۱ ماده و ۸ تبصره به تصویب رئیس قوه قضائیه رسید و نهایتا ۲۰ خرداد امسال به دستگاه‌ها ابلاغ شد.

وی با بیان اینکه مشمولان این قانون بسیار زیاد هستند و شامل نمایندگان مجلس و کارگزاران دولت می‌شوند اظهار داشت: راهکار‌هایی برای همین منظور در نظر گرفته و سامانه‌ای برای ثبت اموال مسئولان تصویب شد.

این نماینده مجلس شورای اسلامی افزود: در ماده ۳ این قانون به صراحت آمده که مرکزی برای رسیدگی به این قانون در حوزه ریاست قوه قضائیه با رعایت محرمانگی، حفظ حریم خصوصی، صحت و تمامیت داده‌ها ایجاد شود که مقامات مسئول پس از ثبت نام در سامانه لیست داراییهایشان را در آن قرار دهند.

عباسی در این نشست خبری از راه اندازی این سامانه در مجلس شورای اسلامی ظرف ۳ هفته آینده خبر داد.

سخنگوی هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی همچنین تاکید کرد: طبق این قانون موضوع محرمانگی شامل همه مسئولان نظام است، اما چون ما وکلای ملت هستیم آماده ایم اموال و دارایی هایمان به صورت شفاف اعلام کنیم. هیچ یک از نمایندگان نسبت به این طرح معترض نبوده اند بلکه تنها کم و کیف موضوع مورد بحث بوده است.

وی همچنین افزود: اعلام دارایی‌ها طبق این قانون به صورت خوداظهاری است و بر اساس اصل ۱۴۲ قانون اساسی درباره تطبیق اموال از سوی نهاد‌های ذی ربط مورد بررسی قرار می‌گیرد.

این نماینده مجلس در پایان خاطر نشان کرد: مجلس تاکید دارد مر قانون در این باره اجرا شود.

مالیات بنگاه‌های اقتصادی زیرمجموعه نیرو‌های مسلح در اختیار آموزش و پرورش

نمایندگان مجلس، وزارت اقتصاد و دارایی را موظف به پرداخت مالیات اخذ شده از آستان قدس رضوی، بنگاه‌های اقتصادی زیرمجموعه نیرو‌های مسلح و ستاد اجرایی فرمان امام به آموزش و پرورش کردند.

نمایندگان در نشست علنی امروز یکشنبه مجلس شورای اسلامی، در جریان بررسی طرح یک فوریتی تنظیم برخی از مقررات مالی، اداری و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش با ۱۴۲ رأی موافق، ۱۶ رأی مخالف و ۶ رأی ممتنع از مجموع ۱۹۴ نماینده حاضر در جلسه با مفاد ماده (۴) موافقت کردند.

در ماده (۴) آمده است: در اجرای ماده (۷۸) قانون الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت (۲) مصوب ۴/۱۲/۹۳ با اصلاحات و الحاقات بعدی، وزارت امور اقتصادی و دارایی (سازمان امور مالیاتی) موظف است منابع موضوع ماده مذکور را به صورت ۳ ماهه از موسسات و بنگاه‌های اقتصادی وصول کند و پس از واریز به خزانه و درج در قالب ردیف مشخص در بودجه‌های سنواتی برابر موافقتنامه مربوط در اختیار وزارت آموزش و پرورش قرار دهد.

در ماده (۷۸) قانون الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت نیز آمده است: به منظور برقراری عدالت آموزشی و اجرای اصل (۳۰) قانون اساسی و تجهیز کلیه آموزشگاه‌های آموزش و پرورش با اولویت مناطق محروم و روستاها، آستان قدس رضوی و آن دسته از موسسات و بنگاه‌های اقتصادی زیرمجموعه نیرو‌های مسلح و ستاد اجرایی فرمان امام (ره) و سایر دستگاه‌های اجرایی که تا زمان تصویب این قانون، مالیات پرداخت نکرده‌اند، به استثنای مواردی که اذن، ولی فقیه وجود دارد موظف به پرداخت مالیات مستقیم و مالیات بر ارزش افزوده می‌باشند، منابع حاصله صرفاً جهت توسعه عدالت آموزشی در اختیار وزارت آموزش و پرورش قرار می‌گیرد تا بر اساس آیین‌نامه‌ای که به این منظور تهیه و به تصویب هیأت وزیران می‌رسد، هزینه نماید.

در جریان بررسی ماده (۴) طرح یک فوریتی تنظیم برخی از مقررات مالی، اداری و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش پیشنهاد جبار کوچکی نژاد برای الحاق به این ماده با ۱۰۹ رأی موافق، ۴۵ رأی مخالف و ۱۰ رأی ممتنع از مجموع ۱۹۵ نماینده حاضر در جلسه تصویب شد.

عضو هیأت رئیسه کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در این پیشنهاد گفت: آنچه مسلم است ارتقاء معلمان در حوزه آموزش، پرورش و کارگاهی می‌تواند نقش موثری در توانمندسازی علمی دانش آموزان داشته باشد بنابراین بر اساس مصوبه دولت اعمال مدرک تحصیلی برای این قشر محدود شده که یک نوع تبعیض بین کارمندان دولتی محسوب می‌شود؛ بنابراین رفع این مشکل نیازمند حمایت نمایندگان مجلس از یک میلیون جمعیت فرهنگیان کشور است.

شرایط واگذاری یا اجاره املاک مازاد آموزش و پرورش مشخص شد

نمایندگان مردم در مجلس وزارت آموزش و پرورش را مکلف کردند بخش‌های مازاد املاک واقع در مناطق تجاری و همچنین املاک مازاد خود را با رعایت ملاحظات آموزشی و تربیتی به صورت تجاری و خدماتی با مشارکت بخش‌های خصوصی و تعاونی احداث و نسبت به واگذاری یا اجاره آن‌ها اقدام کند.

نمایندگان در نشست علنی امروز مجلس شورای اسلامی، در جریان بررسی طرح تنظیم برخی از مقررات مالی، اداری و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش با ماده ۲ این طرح با ۱۱۸ رأی موافق، ۴۸ رأی مخالف و ۴ رأی ممتنع از مجموع ۱۹۹ نماینده حاضر در صحن موافقت کردند.

براساس ماده ۲ این طرح؛ وزارت آموزش و پرورش مکلف است بخش‌های مازاد املاک واقع در مناطق تجاری و همچنین املاک مازاد خود را با رعایت ملاحظات آموزشی و تربیتی به صورت تجاری و خدماتی با مشارکت بخش‌های خصوصی و تعاونی احداث و نسبت به واگذاری یا اجاره آن‌ها اقدام کند.

همچنین واحد‌های آموزشی می‌توانند در ساعات خارج از فعالیت رسمی آموزشگاه، با تأیید اداره آموزش و پرورش منطقه یا ناحیه نسبت به اجاره فضای آموزشی خود به بخش‌های خصوصی و تعاونی جهت انجام فعالیت‌های آموزشی و فرهنگی اقدام کنند.

تبصره ۱- پیشنهاد تغییر کاربری موضوع این ماده توسط ادارات کل نوسازی و تجهیز مدارس استان‌ها به دبیرخانه کمیسیون ماده (۵) قانون تأسیس شورای عالی شهرسازی و معماری ایران مصوب ۲۲/۱۲/۱۳۵۱ با اصلاحات و الحاقات بعدی ارائه می‌شود. کمیسیون مزبور موظف است حداکثر ظرف مدت دو ماه نسبت به تعیین تکلیف آن اقدام کند. در صورت عدم اقدام کمیسیون مذکور در مدت یادشده، پیشنهاد ارائه شده مصوب تلقی می‌شود.

تغییر کاربری موضوع این تبصره از پرداخت هرگونه عوارض اعم از عوارض شهرداری مانند صدور پروانه، پذیره نویسی و تغییر کاربری معاف است. به میزان معافیت تعیین شده، شهرداری می‌تواند بدهی خود به دولت و بانک‌های دولتی را تهاتر کند.

تبصره ۲- مدت اجاره با تشخیص منطقه یا ناحیه آموزش و پرورش مربوطه حداکثر تا مدت ده سال تعیین می‌شود.

تبصره ۳- منابع حاصل از اجرای این ماده پس از واریز به حساب خزانه معین استان به عنوان در آمد اختصاصی در بودجه‌های سنواتی درج و براساس مصوبه شورای آموزش و پرورش مربوط پس از مبادله موافقتنامه صرف طرح‌های تملک دارایی‌های سرمایه‌ای آموزش و پرورش می‌شود.

هرگونه مصرف این وجوه برای اعتبارات هزینه‌ای ممنوع است.

سی درصد (۳۰٪) از درآمد حاصله در اختیار واحد مربوط (حسب مورد)، بیست درصد (۲۰٪) در اختیار اداره آموزش و پرورش ناحیه یا منطقه مربوط، سی درصد (۳۰٪) در اختیار اداره آموزش و پرورش استان، ده درصد (۱۰٪) به تشخیص وزارت آموزش و پرورش جهت اختصاص به توسعه و تجهیز (دانشگاه فرهنگیان، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، انجمن اولیا و مربیان و سایر سازمان‌های تابعه آموزش و پرورش) و باقی مانده در اختیار وزارت آموزش و پرورش قرار می‌گیرد تا در جهت ارتقای کیفیت آموزش و پرورش و توسعه عدالت آموزشی هزینه شود.

همچنین ماده ۳ این طرح نیز با نظر نمایندگان حذف شد.

اعلام وصول سوال نمایندگان از دو عضو کابینه دولت

عضو هیات رئیسه مجلس سوال نمایندگان مجلس از وزرای نیرو و جهاد کشاورزی را اعلام وصول کرد.

علی اصغر یوسف نژاد در نشست علنی امروز (یکشنبه، 21 مهرماه) مجلس شورای اسلامی موارد اعلام وصول شده را به شرح زیر قرائت کرد:

- سوال علی ساری نماینده اهواز، باوی، حمیدیه و کارون از وزیر نیرو درخصوص عدم اعطای حقابه تالاب های شادگان و هورالعظیم

- سوال ملی شهاب نادری نماینده پاوه، جوانرود و ثلاث باباجانی از وزیر نیرو درخصوص عملکرد وزارتخانه در زمینه آب های مرزی و انتقال آب بین حوزه ای

- سوال ملی احد آزادی خواه نماینده مردم ملایر از وزیر جهاد کشاورزی درخصوص نبود برنامه عملیاتی در مورد مصرف غیراستاندارد آب در تولید برخی محصولات کشاورزی


نام:
ایمیل:
* نظر: