اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۹
کد خبر: ۱۵۵۳۰
تاریخ انتشار: ۱۳:۴۶ - ۲۰ مهر ۱۳۹۸ - 12 October 2019
وزیر بهداشت گفت: برای اولین بار است که در یک نشست منطقه ای، بیانیه ای به نام بیانیه تهران خواهیم داشت و تا زمانیکه که مدارک سازمان جهانی بهداشت موجود است، نام تهران به عنوان پایتخت جمهوری اسلامی ایران خواهد درخشید.

صدور «بیانیه تهران» در اجلاس وزرای بهداشت منطقه

به گزارش خبرنگار عصرپرس، دکتر سعید نمکی در نشست خبری که به مناسبت شصت و ششمین اجلاس وزرای بهداشت منطقه مدیترانه شرقی سازمان جهانی بهداشت برگزار شد، اظهار کرد: یکی از مهمترین نشست های منطقه ای سازمان جهانی بهداشت را قرار است برگزار کنیم و برگزاری آن در کوتاه ترین زمان ممکن مدیریت شد.

وی افزود: در طول سال‌هایی که نشست های منطقه ای برگزار شده است این اجلاس یکی از ممتازترین اجلاس ها محسوب می‌شود، چرا که در درجه اول در اوج ایامی که ما را به عنوان یک کشور متخاصم در اذهان عمومی جهان مطرح می‌کنند این اجلاس با اقبال خوبی از سوی کشورهای منطقه روبه‌رو شده است که بزرگان نظام بهداشتی جهان مانند آقای تدروس، دبیرکل سازمان بهداشت جهانی در آن حضور پیدا می‌کنند، در درجه دوم برای اولین بار است که در یک نشست منطقه‌ای یک شعار مطرح می‌شود، تحت عنوان «سلامت برای همه توسط همه».

نمکی بیان کرد: برای اولین بار است که در یک نشست منطقه ای، بیانیه ای به نام بیانیه تهران خواهیم داشت و تا زمانیکه که مدارک سازمان جهانی بهداشت موجود است، نام تهران به عنوان پایتخت جمهوری اسلامی ایران خواهد درخشید.

وزیر بهداشت خاطرنشان کرد: در این اجلاس در خصوص دستاوردهای نظام سلامت جمهوری اسلامی بحث خواهد شد و امیدواریم نظام سلامت جهانی به سوی یک صلح جهانی گام بردارد.

نمکی در بخش دیگری از سخنان خود در این نشست در خصوص محورهای مورد بحث در شصت و ششمین اجلاس وزرای بهداشت منطقه مدیترانه شرقی سازمان جهانی بهداشت، بیان کرد: در این اجلاس، درخصوص موضوعاتی همچون، سبک زندگی و تاثیر آن در سلامت شهروندان ممالک مختلف، رسیدگ به سلامت نوزادان، کودکان، نوجوانان و جوانان، دارو و تامین هزینه های آن، کاهش پرداخت از جیب بیماران، واکسن و سرعت بخشیدن به تولید محلی واکسن های مورد نیاز، بهداشت محیط، بهداشت محیط بیمارستان ها و مدیریت بیمارستان های محلی، بحث NCD، بحث پزشکی خانواده و مباحث مربوط به بیماری های واگیر، بحث و تبادل نظر خواهد شد.

وی در پاسخ به سوالی درخصوص گردشگری سلامت خاطرنشان کرد: در ماه‌ های اخیر تدوین آیین نامه مشترک با سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، انجام شده است. کشورهای منطقه ما در زمینه ارائه خدمات سلامت به مراکزی نیاز دارند که خدمات را ارزان و با کیفیت دریافت کنند که ایران یکی از کشورهای مهم در این زمینه است.

نمکی درخصوص خدمات رسانی حوزه بهداشت و درمان در موضوع اربعین، عنوان کرد: درخصوص روند ارائه خدمت در موضوع اربعین، آمار و اطلاعات لحظه ای دریافت می کنیم، تاکنون ٩٠ هزار ورودی از مرزهای پاکستان و افغانستان داشته ایم که این جمعیت تحت مراقبت و کنترل همکاران ما در حوزه بهداشت و درمان قرار دارد. اکیپ های بهداشت محیط نیز با استقرار در جایگاه های عرضه آب و غذا، به مراقبت و کنترل موادغذایی مشغولند. همچنین، تعداد ١١٠٠ آمبولانس در مرزهای مواصلاتی به کشور عراق و داخل مرز عراق مستقر شده اند، در این راستا، سه بالگرد و 7 اتوبوس آمبولانس نیز مستقر و آماده خدمت رسانی هستند. در حال حاضر، بیمارستان های مرزی مجهز نیز آمادگی کامل داشته و در حال خدمت رسانی به زائرین عزیز هستند.

وزیر بهداشت در پاسخ به سوالی درباره پرونده الکترونیک سلامت بیان کرد: این پرونده به جریان افتاده و در اختیار مردم قرار دارد. بسته‌ های دیگری که می‌تواند از این مسیر استفاده کند را دنبال می‌ کنیم.

وی در ادامه با اشاره به دستاوردهای دارویی جمهوری اسلامی ایران، گفت: در هیچ اجلاسی در سازمان بهداشت جهانی و سایر جلسات امکان ندارد که در خصوص مباحث دارویی صحبت نکنیم. نشست وزرای بهداشت منطقه مدیترانه شرقی در تهران به ما فرصت می‌ دهد تا افتخارات دارویی کشور را به گوش جهانیان برسانیم. کشوری مانند ما در منطقه وجود ندارد که ۹۷ درصد داروهای مورد نیازش را خودش تامین کند. ما می‌توانیم این موضوع را به عنوان یک تجربه موفق به گوش جهانیان برسانیم.

وزیر بهداشت در پاسخ به سوالی درخصوص برداشته شدن سقف هزینه‌ ای بیمه سلامت تا پایان شهریور ماه، افزود: این موضوع در نشست روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی در مشهد مطرح شد و دیشب با مدیرعامل سازمان بیمه سلامت این موضوع را مرور می‌ کردم. براساس بررسی‌ ها، با برداشته شدن سقف هزینه‌ ها که با رعایت راهنماهای بالینی و صرفه جویی‌ها و عدم ولنگاری در برخی عرصه ها، همزمان شده است، ۵۵ درصد از دانشگاه‌ های علوم پزشکی با رعایت این سقف مشکلی پیدا نکردند. حدود ۳۰ درصد از دانشگاه ها تقریبا برابر هستند و حدود ۱۵ درصد از دانشگاه‌های علوم پزشکی از سقف عبور می‌ کنند. مثلا دانشگاه علوم پزشکی مشهد سال گذشته به شدت اعتراض داشت، زیرا جمعیت زائران نیز خدمات سلامت دریافت می‌ کنند، اما دیشب مشاهده کردیم که دانشگاه علوم پزشکی مشهد اصلا با این موضوع مشکلی نداشته است. بنابراین با رعایت راهنماهای بالینی و صرفه جویی در هزینه ها، اجرای سیستم ارجاع و پرونده الکترونیک سلامت،  تا 25 درصد هزینه های نظام سلامت کاهش پیدا خواهد کرد و امسال چالشی به نام خارج شدن از سقف نخواهیم داشت. مضاف براینکه در سال جاری، برخی هزینه های اضافی نیز به دلیل تحریم ها به ما تحمیل شده است. مثلا قیمت تمام شده دارو در مقایسه با شش ماه دوم سال قبل، فشار بیشتری تحمیل می کند و امیدوارم بتوانیم این موضوع همواره به خوبی مدیریت کنیم.

تعهدات ایران به سازمان جهانی بهداشت برای ریشه‌کن کردن بیماری‌های واگیر

نمکی در ادامه در خصوص تعهدات کشور به سازمان بهداشت جهانی در خصوص ریشه‌کن کردن بیماری‌های واگیردار، گفت: در ریشه کن کردن بیماری‌های واگیر از اهداف‌مان جلوتر هستیم. تنها شاخصی که در دستاوردهای MDG چندان مطلوب نبوده است، بیماری HIV بوده که آن هم متوجه حوزه شناسایی بیماری نیست؛ بلکه، شناسایی و ثبت موارد به شکل ۱۰۰ درصدی اتفاق افتاده، اما در میان درمان افراد شناسایی شده، تنها تا ۹۰ درصدشان برای درمان موفق بوده‌ایم. در حذف تراخم و کزاز بندناف، اما بسیار جلوتر از تعهدات‌مان قرار داریم. ما در وزارت بهداشت در خصوص مالیات بر دخانیات و مسائل مرتبط با آن تنها می‌توانیم مطالبه ‌گر باشیم؛ چراکه تصویب و اجرای قوانین مربوط به بخش‌های دیگر است، اما تا اینجا ما نقش خود را به خوبی ایفا کرده‌ایم.

وی در ادامه درخصوص همکاری‌های صورت گرفته با کشور همسایه آذربایجان گفت: تاکنون مراودات خوبی به ویژه در حوزه دارویی با این کشور داشته‌ایم، اما رابطه فعلی باید بهبود یابد. به دانشگاه‌های علوم‌پزشکی منطقه مرزی مربوطه ابلاغ کرده‌ایم تا خدمات پذیرش بیمار را از کشور همسایه به نحو شایسته انجام دهند و اینگونه پیشرفتی در توریسم سلامت نیز خواهیم داشت.

وزیر بهداشت در خصوص امنیت غذایی به نقش مهم رصد مواد غذایی از مزرعه تا سفره اشاره کرد و افزود: در این زمینه علاوه بر اقداماتی که ما در وزارت بهداشت انجام می‌دهیم، نیاز به همکاری بیشتر با سازمان دامپزشکی وجود دارد. از نظر بنده تامین غذای سالم حتی از دارو نیز مهم‌تر است و در این راستا، یکی از مباحث اصلی نشست وزیران بهداشت منطقه، موضوع غذا و تاثیر آن بر سلامت خواهد بود.

وی در ادامه به نقش اینگونه اجلاس‌ها برای مطرح کردن دستاوردهای کشور اشاره کرد و گفت: شناساندن پوشش همگانی سلامت که مقدمه و زیرساخت بهداشت اولیه است، از اهداف ما بوده و علی‌رغم گستردگی کشور، ما یکی از کشورهایی هستیم که به این پوشش ۱۰۰ درصدی رسیده‌ایم.

نمکی همچنین با اشاره به تحریم‌های ظالمانه آمریکا در حوزه غذا ودارو گفت: این نشست فرصتی خواهد بود تا مظلومیت مردم کشور را برای تامین غذا و دارو به گوش جهان برسانیم و جهانیان بدانند علیرغم ادعای آمریکا که می‌گوید محدودیتی برای تامین غذا و دارو برای کشور ایجاد نکرده، ما چه راه‌ های غیر معمولی را برای فراهم کردن غذا و دارو طی می‌کنیم. همچنین در این راستا مدارک و مستندات حرف‌هایمان را در نشست ارائه خواهیم کرد.

وزیربهداشت ادامه داد: باید از چند منظر به این نشست نگاه کرد؛ این نشست ویترینی برای نشان دادن فعالیت‌های جمهوری اسلامی طی چند دهه اخیر است. باید بتوانیم دیگران را قانع کنیم که ملت ایران مظلوم واقع شده است و از طریق وزرای بهداشت حاضر در این اجلاس حرف خود را به گوش جهانیان رسانده و از این دیپلماسی سلامت استفاده کنیم. هم گرایی می‌تواند با تبادل تجارب بین کشوها اثرگذار باشد و توصیفاتی از خدمات ما در حوزه PHC را به گوش جهان برسانیم.

وی در پاسخ به سوالی درخصوص تولید واکسن‌های جدیدی مانند پنوموکوک و روتاویروس، گفت: باید توجه کرد که ایران در منطقه یکی از قدیمی‌ ترین واکسن سازها بوده است و حدود یک قرن پیش ما با دو موسسه پاستور و رازی واکسن سازی می‌کردیم و به جز ما واکسن سازی در منطقه وجود نداشت.

نمکی با بیان اینکه در حال حاضر هم با استفاده از شرکت‌های دانش‌بنیان توانسته‌ایم در ساخت واکسن دریچه تازه ای را باز کنیم، ادامه داد: به طوری که شرکت های دانش بنیان در زمینه ساخت واکسن ها اعم از دامی و انسانی به شدت ورود کرده اند. در عین حال قرار است دو واکسن پنوموکوک و روتاویروس به پروتکل واکسیناسیون کشوری اضافه شوند که ساخت این دو واکسن را در داخل کشور با کمک هندی‌ها و و کوبایی‌ها پیش می‌بریم و امیدواریم از سال آینده بتوانیم دو واکسن پنوموکوک و روتاویروس ساخت داخل را با هزینه بسیار کم در کشور داشته باشیم.



خبرنگار: پروین مرادی
عکاس: پویا مرادی
نام:
ایمیل:
* نظر: