اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۴۸
کد خبر: ۱۵۵۲۶
تاریخ انتشار: ۱۱:۲۸ - ۲۰ مهر ۱۳۹۸ - 12 October 2019
وزیر بهداشت
وزیر بهداشت با بیان اینکه ایران با دستاوردهای بین المللی کشوری نیست که دنیا آن را نادیده بگیرد، گفت: کشوری که ۳۰سال گذشته در عرصه سلامت مدال اول کشور های شرق مدیترانه را به گردن آویخته را نمی توان نادیده گرفت.

ایران کشوری نیست که دنیا آن را نادیده بگیرد

به گزارش خبرنگار سرویس اجتماعی عصرپرس، سعید نمکی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در نشست خبری (شصت و ششمین اجلاس وزرای بهداشت منطقه مدیترانه شرقی سازمان جهانی بهداشت) با اشاره به اینکه امروز جهان به این نتیجه رسیده که اصلاح الگوی زندگی و تاثیرات آن بر زندگی مردم باید مورد توجه قرار گیرد، گفت: جمهوری اسلامی ایران، میزبان شصت و ششمین نشست حاکمیتی سازمان جهانی بهداشت است و مسائل و موضوعات مهم برای کشورهای مدیترانه شرقی در این اجلاس به بحث و تبادل نظر گذاشته خواهد شد.

وی در ادامه مهم ترین موضوعی که در این نشست مورد بررسی قرار می گیرد را بیماری های غیر واگیر دانست و گفت: در این اجلاس شعار "سلامت برای همه توسط همه" مورد توجه قرار می گیرد همچنین کنترل بیماری های غیرواگیر و واگیردار منطقه ای، سبک زندگی صحیح و مهارت های زندگی، بیماری های قابل پیشگیری در نوزادان، کودکان و نوجوانان، تقویت نظام مامایی و پرستاری به ویژه پرستاری در منزل و کاهش زمان بستری در بیمارستان به ویژه در بیماری هایی مانند سکته های مغزی، تقویت پاسخ سلامت عمومی به مصرف مواد و همچنین نقش سلامت در صلح منطقه و جهان در این اجلاس مورد بحث و بررسی قرار می گیرد.

وزیر بهداشت در خصوص مطرح شدن مباحث دارو در این اجلاس، گفت: هیچ اجلاسی در نشست های سازمان بهداشت جهانی نیست که در آن بحث دارو مطرح نشود و داروهای اساسی و شیوه های تامین آن به ویژه برای گروه های آسیب پذیر در تمامی نشست های سازمان بهداشت جهانی مطرح می شود. در حوزه صنعت دارو، ایران یکی از کشورهای درخشان منطقه است و کشوری در منطقه نیست که بتواند 97 درصد از داروهای مورد نیاز خود را در داخل کشورش تولید کند و برنامه هایی برای خودکفایی در صنعت دارو داریم و تجربیات موفق خودمان را به گوش جهانیان می رسانیم.

نمکی  با بیان این که از این اجلاس می توانیم به عنوان یک دستاورد برای کشور بهره ببریم و مظلومیت مردم کشور در مورد تحریم ها را به جهان اعلام کنیم، گفت:  در تحریم های یکجانبه و ظالمانه آمریکا، دارو به ویژه داروهای بیماران خاص با زحمت فراوان از مسیرهای غیرمعمول تهیه می شود و این موضوع را به اطلاع افراد حاضر در اجلاس می رسانیم تا جهانیان از آن آگاهی پیدا کنند.

نمکی گفت: علیرغم ادعای کاذب آمریکایی ها مبنی بر تحریم نبودن دارو و غذا برای مردم ایران، شاهد تحریم های ظالمانه ای در این زمینه ها هستیم و مدارکی در این اجلاس ارائه می کنیم که برای تهیه دارو و غذا در بدترین شرایط قرار داریم اما با راهکارهای مختلف اجازه ندادیم که مردم دچار کمبود داروهای اساسی شوند.

وزیر بهداشت در خصوص تاثیرات برگزاری این اجلاس برای ایران، گفت: از چند منظر باید به اجلاس وزرای بهداشت کشورهای مدیترانه شرقی به میزبانی تهران نگاه کنیم. باید از آن به عنوان ویترینی برای نشان دادن فعالیت های ایران به دنیا به ویژه در سالهای بعد از انقلاب با وجود تحریم های ظالمانه استفاده کنیم  که توانسته ایم در عرصه سلامت به خوبی بدرخشیم و یکی از برجسته ترین کشورهای شرق مدیترانه در دستاوردهای بهداشت و درمان شویم.

نمکی افزود: در این اجلاس باید سایر کشورها و مقامات بین المللی را متقاعد کنیم که مردم ایران در تحریم های ظالمانه، مظلوم واقع شده و مردم در مورد خدمات سلامت با مشکلات جدی روبرو هستند و این پیام را از طریق عالی ترین مقامات سلامت جهان به گوش همه می رسانیم و باید بتوانیم از دیپلماسی سلامت برای ایجاد صلح جهانی بهره ببریم چراکه به دنبال آتش افروزی در هیچ جنگی نیستیم و ما را متهم می کنند.

وزیر بهداشت یاد آور شد:  برگزاری اجلاس وزرای بهداشت کشورهای مدیترانه شرقی در تهران می تواند به انتقال تجارب موفق و اثرگذاری در نظام سلامت کشورها، کمک کند. دستاوردهای مراقبت های اولیه بهداشتی ایران قابل عرضه به کشورهای دیگر است و با کمک های سازمان جهانی بهداشت و یونیسف می توان شاهد تداوم این خدمات در آینده باشیم.

 وزیر بهداشت در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص تامین دارو و تجهیزات پزشکی برای کشور با توجه به تحریم های آمریکا، گفت: در مورد دارو و تجهیزات پزشکی علیرغم ادعای کاذب آمریکا که به ایران فشار وارد نمی شود به دنیا این پیام را رسانده ایم که این حرف، کذب است و در این اجلاس، عینا مدارک و مستندات اثرات تحریم بر سلامت مردم ایران به مقامات بین المللی و سایر کشورها، ارائه خواهد شد تا بتوانیم مظلومیت مردم را به گوش جهانیان برسانیم.

نمکی افزود: از کمک های سازمان های بین المللی باید بتوانیم برای گشایش راه های دیپلماتیک در عرصه اقتصاد کمک بگیریم تا بتوانیم دارو و تجهیزات پزشکی را تامین کنیم.

وی در خصوص اثرات تحریم بر دسترسی به دارو در بیماران تالاسمی، گفت: تا این لحظه نگذاشته ایم که هیچ بیماری در مورد داروهای خاص دچار مشکل شود گرچه ما به عنوان مدیران نظام سلامت، سختی های زیادی را تحمل می کنیم و هیچ بیمار تالاسمی به دلیل توجه و حمایت از تولید داخلی و واردات دارو با مکانیزم های مختلف، با مشکل جدی روبرو نیست.

وزیر بهداشت خاطرنشان کرد: متاسفانه به دلیل محدودیت ها و تحریم های ظالمانه علیه ایران، تامین دارو از مسیرهای غیر معمول انجام می شود و قیمت تمام شده آن افزایش می یابد تا اینکه بخواهیم مستقیما از تولید کننده، دارو را تهیه کنیم و البته در برخی موارد به دلیل وجود فشارهای آمریکا، مجبوریم داروها را از تجار بین المللی تهیه کنیم که ممکن است در استانداردهای آن ابهاماتی وجود داشته باشد که البته قبل از واردات به کشور، کنترل و بررسی می شود.

نمکی افزود: تا این لحظه با همت همکاران مان، لطف خدا و همکاری بانک مرکزی و سایر نهادها، در مورد داروهای اساسی کمبود قابل توجهی در بازار نداریم.

وی در خصوص میزان همکاری ایران با سازمان بهداشت جهانی و منافع آن برای کشور، گفت: ایران کشوری نیست که دنیا بتواند ما را نادیده بگیرد و یکی از موفق ترین کشورهای منطقه در دستاوردهای بهداشتی هستیم. در مراودات بین المللی اگر عزت و کرامت کشور را حفظ کنیم هیچ گاه ضرر نمی کنیم و بر اساس فرمایشات مقام معظم رهبری اگر ارتباطات بین المللی مبتنی بر حفظ کرامت و عزت ملی و ملت ایران باشد، هیچ کشوری ضرر نمی کند.

وزیر بهداشت با اشاره به اجرای طرح بسیج ملی کنترل فشارخون، اظهار داشت: پس از اجرای این طرح، آقای تدروس دبیرکل سازمان بهداشت جهانی به ایران پیام فرستاد و به مقام معظم رهبری تبریک گفت که دستاوردهای ایران ستودنی است و این در شرایطی بود که آمریکایی ها می خواستند به شدت ما را در دنیا منزوی جلوه دهند بنابراین با حفظ عزت ملی و کرامت انسانی مردم ایران، باید روابط بین المللی را حفظ کرد و خوشبختانه سازمان جهانی بهداشت در انعکاس موفقیت های ما به کشورهای عضو سازمان ملل متحد و کشورهای عضو این سازمان، بسیار خوب عمل کرد.

به گزارش عصرپرس: در پایان نشست خبری شصت و ششمین اجلاس وزرای بهداشت منطقه مدیترانه شرقی، از پوستر این اجلاس با حضور سعید نمکی، وزیربهداشت رونمایی شد.

ایران کشوری نیست که دنیا آن را نادیده بگیرد

خبرنگار: پروین‌مرادی 

عکاس: پویا مرادی

 


نام:
ایمیل:
* نظر: