اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۹
کد خبر: ۱۵۵۲۰
تاریخ انتشار: ۱۵:۲۲ - ۱۷ مهر ۱۳۹۸ - 09 October 2019
مشاور وزیر بهداشت در امور روانپزشکی گفت: پژوهش های کشور در مورد شیوع بیماری های روانی در ایران در سال ۹۳ نشان داد که ۲۳.۶ درصد مردم دچار یکی از انواع اختلالات روانی هستند. این آمار نشان داد که میزان خشونت خانگی در سال ۹۳ در ۲۳.۸ درصد خانواده ها وجود داشته است.

میزان خشونت خانگی در ۲۳.۸ درصد خانواده‌ها وجود داشته است

به گزارش خبرنگار عصرپرساحمدعلی نوربالا، مشاور وزیر بهداشت در امور روانپزشکی درهمایش ارتقای سلامت روان، با اشاره به رشد اختلالات روانی در جهان از سال ۱۹۹۰ تاکنون، گفت: یکی از موضوعات حائز اهمیت سخن گفتن درخصوص سلامت روانی جامعه بدون پرده‌پوشی است و باید این مقوله به عنوان یک اولویت توسعه در کشور مورد هدف‌مان قرار گیرد.

وی در ادامه با بیان اینکه سالانه ۸۰۰ هزار نفر در دنیا در بازه سنی ۱۵ تا ۲۵ سال اقدام به خودکشی می‌کنند، بر لزوم توجه به مشکلاتی که منجر به این اتفاق می‌شود تاکید کرده و ادامه داد: از ۱۲ عاملی که سلامت مردم را متوجه خطراتی می‌کند، شش مورد مربوط به آسیب‌های سلامت روان است که در این میان، اختلالات افسردگی در بالاترین رتبه قرار می‌گیرد.

وی ادامه داد: افسردگی رتبه اول بار بیماری ها را در بین زنان دارد، پژوهش های کشور در مورد شیوع بیماری های روانی در ایران در سال ۹۳ نشان داد که ۲۳.۶ درصد مردم دچار یکی از انواع اختلالات روانی هستند. این آمار نشان داد که میزان خشونت خانگی در سال ۹۳ در ۲۳.۸ درصد خانواده ها وجود داشته است.

نوربالا گفت: ۴۸.۲۴ درصد موارد خشونت خانگی در کشور از نوع خشونت کلامی، ۱۳.۳۴ درصد خشونت جسمی و ۲.۳۲ درصد خشونت با عوارض بالا بوده است.

وی افزود: آمار سال ۷۸ نشان می دهد که در تهران ۲۱.۵ درصد مردم دچار اختلال روانی بودند اما این آمار در سال ۹۰ به شیوع ۳۹.۶ درصدی رسید که آمار بالایی است.

مشاور وزیر بهداشت در امور روانپزشکی گفت: پژوهشی نیز در سال ۹۵ انجام شد که نشان داد مهمترین عامل فشار روانی شدید به مردم نگرانی از آینده فردی و خانوادگی، نگرانی از آینده مالی و اقتصادی، نگرانی از آینده شغلی، نگرانی از سلامت یکی از اعضای خانواده و مشکلات ترافیکی است و البته مردان بیشتر نگران مسائل اقتصادی و مسکن بودند.

نوربالا افزود: آمارهای سال ۹۵ نشان می دهد که ۸۲.۷ درصد مردم تهران حداقل یک بار تجریه فشار روانی شدید را داشته اند و این تجربه در مجردها و زنان بیشتر است. این آمار نشان می دهد ۴۵.۶ درصد نگرانی مردم از فشار اقتصادی بوده که البته حتما اکنون این نگرانی در جامعه بیشتر است با این حال وضعیت نگرانی ها و فشارهای شدید روانی در ایران بهتر از آمریکاست.

وی گفت: دولت ها باید برای کاهش اضطراب و نگرانی مردم هزینه کند زیرا هر یک دلار هزینه برای سلامت روان چهار دلار صرفه جویی اقتصادی برای کشور به همراه دارد. بیمه های تکمیلی نیز باید با پوشش خدمات سلامت روان از جمله خدمات روانشناسی به بهبود سلامت روان مردم کمک کنند و وزارت بهداشت نیز باید کاهش انگ مراجعه به مراکز روانپزشکی را در اولویت برنامه های خود قرار دهد.

ارتباطات خانوادگی برای ایجاد نشاط و ارتقای سلامت روان موثر است

دراین مراسم رییس انجمن روانپزشکی ایران گفت: ارتباطات خانوادگی و ترویج قوانین شهروندی برای ایجاد نشاط و ارتقای سلامت روان موثر است و عزت نفس و دینداری برای مردم ایران موضوعات مهمی محسوب شده و باعث ایجاد نشاط در ببن مردم می‌شود. 

دکتر مریم رسولیان در همایش سلامت روان،افزود: در سند چشم انداز ۲۰ ساله بر لزوم توجه به نیروی انسانی سالم و فراهم کردن زمینه‌های رشد و پرورش انسان‌های سالم تاکید شده است؛ ما باید رضایتمندی اجتماعی و روانی را در کشور ارتقا و نشاط در تمام ابعاد را افزایش دهیم.

وی افزود: شاخص‌های اخلاقی و درونی در دستیابی انسان‌ها به حس معنوی و تعالی درونی مهم است؛ میزان نشاط در جامعه پایین است؛ اما این حرف که ما ملتی عصبی و پرخاشگر داریم موضوعی کاملا نادرست است.

رسولیان ادامه داد: بهزیستی روانی مانند رضایت از زندگی و هیجانات منفی، استانداردهای زندگی مانند وضعیت مسکن و درآمد سرانه، حاکمیت مناسب مثل مشارکت سیاسی و حقوق اساسی از جمله عوامل موثر در نشاط اجتماعی بر اساس گزارش‌های ملی است. طبقه متوسط دارای سلامت روانی بهتری نسبت به سایر طبقات هستند و اینطور نیست که افراد ثروتمند از سلامت و نشاط بالایی برخوردار باشند.

رسولیان افزود: ارتباطات خانوادگی و ترویج قوانین شهروندی برای ایجاد نشاط و ارتقای سلامت روان موثر است و عزت نفس و دینداری برای مردم ایران موضوعات مهمی محسوب شده و باعث ایجاد نشاط در ببن مردم می‌شود. همبستگی اجتماعی، سلامت روان نشان‌دهنده نقش پررنگ شاخص‌های ارزیابی شده در ارتقای رتبه کشورها در حوزه ارتقای سلامت روان و محسوب می‌شود.


خبرنگار: پویا مرادی


نام:
ایمیل:
* نظر: