اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۳۹
کد خبر: ۱۵۵۱۶
تاریخ انتشار: ۱۱:۴۵ - ۱۷ مهر ۱۳۹۸ - 09 October 2019
مدیرکل سلامت روان وزارت بهداشت:
مدیرکل سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت گفت: ۲۳.۶ درصد مردم جامعه به یکی از اختلالات روانی مبتلا هستند اما کمتر از یک سوم این افراد از خدمات سلامت روان بهره‌مند شده‌اند و ۶۳ درصد این مبتلایان فکر می کنند خودشان خوب می شوند و برای درمان مراجعه نمی کنند.

۲۳.۶ درصد مردم جامعه به یکی از اختلالات روانی مبتلا هستند

به گزارش خبرنگارعصرپرس: احمد حاجبی، مدیرکل سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت امروز چهارشنبه در همایش هفته سلامت روانبا بیان اینکه وزارت بهداشت در تمام سال بر روی مقوله افزایش سواد سلامت روان کار می کند، بر افزایش سواد سلامت روان مردم در کشور تاکید کرد و گفت: دو سوم افرادی که در کشور از اختلالات روانپزشکی رنج می برند، از خدمات سلامت روان بهره مند نیستند و زمانی که این افرادی را بررسی می کنیم، پاسخ شان این است که "خودش خوب می شود!" و باور ندارند که با اختلال روانپزشکی باید به عنوان یک مشکل بهداشتی و درمانی برخورد شود و مداخله دارویی و غیر دارویی نیاز است.

وی خاطرنشان کرد: اگر بهترین و در دسترس ترین خدمات ایجاد شود اما آگاهی و دانش مردم درباره سلامت روان ارتقا پیدا نکند، خدمات در عمل، کم استفاده می ماند.

وی ادامه داد: خدمات سلامت روان تا قبل از طرح تحول سلامت محدود به اقدامات محدود بهورزان در شبکه بهداشت و تعداد معدودی بخش های بستری بیمارستانی و درمانگاه های اندک بیمارستان های روانپزشکی دولتی و تعداد معدودی مطب روانپزشکان بود که اغلب در تهران و کلانشهرها بودند و اکثریت مردم از این خدمات برخوردار نبودند.

حاجبی گفت: طرح تحول سلامت نقطه عطف خدمات سلامت روان در کشور بود زیرا توانستیم تعداد قابل توجهی از روانشناسان را وارد شبکه بهداشتی و درمانی کنیم و در واقع با ورود این نیروهای فنی و متخصص که اغلب کارشناس ارشد هستند، سطح کمی و کیفی خدمات سلامت روان در اقصی نقاط کشور ارتقا یافت.

مدیرکل سلامت روان وزارت بهداشت گفت: یکی از مهمترین نقص‌های این سیستم این است که به علت کمبود منابع هنوز خدمات سلامت روان و حضور روانشناسان را در روستاها نداریم.

حاجبی افزود: مهمترین برنامه و استراتژی وزارت بهداشت در حوزه سلامت روان افزایش خدمات در روستاها، افزایش تنوع و پوشش خدمات سلامت روان از سطح بیمارستان به سطح جامعه و افزایش بازدهی مراقبت های اولیه با توانمندسازی بهورزان و کارشناسان سلامت روان و پزشکان عمومی است.

وی اضافه کرد: ازمشکلاتی که هنوز در ارائه خدمات سلامت روان در کشور با آن مواجه هستیم؛ سنتی بودن این خدمات و چهره به چهره بودن آن است که باید با استفاده از روش های مدرن ارتقا پیدا کند.


خبرنگار: پویا مرادی
نام:
ایمیل:
* نظر: