اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۹
کد خبر: ۱۵۵۰۱
تاریخ انتشار: ۱۶:۳۳ - ۱۶ مهر ۱۳۹۸ - 08 October 2019
رییس کمیته پدافند غیرعامل وزارت بهداشت مطرح کرد:
رییس کمیته پدافند غیرعامل وزارت بهداشت گفت: پدافند غیرعامل ارزان قیمت است، اما چنانچه اتفاقی رخ دهد و توان مقابله نداشته باشیم، هزینه های بسیاری را باید صرف کنیم.

ضرورت تقویت ستاد پدافند غیرعامل در دانشگاه های علوم پزشکی

به گزارش عصرپرس به نقل از وزارت بهداشت، دکتر پیرحسین کولیوند در نشست علمی اجرایی دبیران پدافند غیرعامل دانشگاه های علوم پزشکی سراسر کشور که امروز( سه‌شنبه 16 مهر) در ستاد پدافند غیرعامل برگزار شد، اظهار کرد: نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران، نعمت و برکتی است که در اختیار ما قرار دارد و باید بتوانیم از آن حراست و حفاظت کرده و جایگاه آن را روز به روز بالاتر برده و در جهت رشد، شکوفایی و ارتقای آن بکوشیم؛ طبیعتا وقتی که آحاد ملت بر انسجام و وحدت جمعی پایبند باشند، دشمن نیز درصدد برآمده و تلاش می کند با ترفندهای مختلف لطماتی وارد کرده و این انسجام را خدشه دار کند، بنابراین، باید برای مقابله با این موضوع و حفظ انسجام میهن عزیزمان، همیشه آماده باشیم.

 وی افزود: خوشبختانه نظام مقدس ما در تمامی ابعاد، با رشدی منطقی پیش می رود و به دنبال آن، دشمن نیز سعی می کند آن را تضعیف کرده یا اینکه با حرکات مذبوحانه ای آن را تحت الشعاع قرار دهد. بنابراین، در این شرایط، هیچ ضرورتی جز اینکه به دنبال تفکر مبارزه و آمادگی دفاع باشیم، وجود ندارد.

کولیوند گفت: درحال حاضر، دشمنان متوجه شده اند که از طریق جنگ نظامی نمی توانند به ما صدمه وارد کنند، چراکه در تمام دنیا، مدل های جنگ درحال تغییر است، روزی، موشک های قاره پیما، بمب های شیمیایی و هواپیماهای بمب افکن را به سمت کشورهای هدف پرتاب می کردند و امروز، به این نتیجه رسیده اند که نمی توانند نظام مقدس جمهوری اسلامی را از طرق نظامی درهم بشکنند، لذا به روش های غیرنظامی متوسل شده اند. امروز می توانند با تهدیدات غیرنظامی مانند شیوع اعتیاد، شیوع یک بیماری یا حملات بیوتروریسم، یک کشور را منهدم کرده و یا با حملات سایبری کشوری را فلج کنند. حملات غیرنظامی برای دشمنان منفعت بیشتری دارد، چراکه ارزان قیمت تر بوده و فاعل آن مجهول است. یعنی متوجه نمی شویم که کدامیک از دشمنان این حمله را انجام داده و از سوی کدام کشور مورد هجمه قرار گرفته ایم.

رییس کمیته پدافند غیرعامل وزارت بهداشت گفت: سازمان پدافند غیرعامل برای این حملات، برنامه ریزی کرده و ترفندهایی را پیاده سازی می کند، تا پایداری ایجاد کرده و آمادگی برای مقابله را مهیا کند و در نهایت، چنانچه تهدیدی صورت گرفت، کمترین آثار سوء را داشته باشد و خوشبختانه این روند در نظام مقدس ما تاکنون برقرار بوده است.

وی بیان کرد: آنچه در نظام بهداشت و درمان باید مدنظر قرار گیرد، توسعه زیرساخت های IT و گسترش تکنولوژی و فناوری اطلاعات است. درحال حاضر، در مراکز درمانی مان از تکنولوژی های روز دنیا استفاده می شود و در این رابطه باید دارای زیرساخت، امکانات و دانش و فناوری باشیم. چنانچه برای این ابزار، سیستم بازدارنده و مقابله با تهدید نیز ایجاد کنیم، به طور قطع، حمله و تهدید به ما سخت تر بوده و موفقیت آمیز نخواهد بود. لذا دفاع از سلامت مردم جزو تکالیفی است که در مقوله بهداشت و درمان باید مدنظر گیرد. چنانچه روزی در HIS بیمارستان ها وارد شده و خون و نسخه های بیماران را جا به جا کنند، جان بسیاری را به خطر می اندازند، علاوه براین، از طریق غیرمستقیم شاید بتوانند عملکرد سیستم بهداشت و درمان را مختل کنند، مثلا آب یک منطقه را آلوده کنند یا مسمومیت های غذایی ایجاد کنند، لذا اتخاذ راه های جامع و منطقی برای راهبردهای مقابله ای، جزو ضروریات است. تداوم چرخه خدمات سلامت و شناسایی زیرساخت های حیاتی اهمیت زیادی دارد، چراکه باید بتوانیم آنها را شناسایی کرده و مصون نگه داریم.

کولیوند عنوان کرد: باید نقاط قوت و ضعف و فرصت و تهدید را شناسایی کرده و تجزیه و تحلیل کرده و براساس آن برنامه ریزی کنیم. این موضوع جز با هم اندیشی میسر نمی شود. لذا برای افزایش بازدارندگی و کاهش آسیب ها، اقدامات مثبتی که آغاز شده را باید ادامه دهیم و با هوشیاری کامل، اجازه ندهیم مورد هرگونه هجمه، نفوذ و تهدید قرار گیریم. مقام معظم رهبری نیز بر اهمیت پدافند غیرعامل بارها تاکید داشته اند.

وی خطاب به دبیران پدافند غیرعامل دانشگاه های علوم پزشکی سراسر کشور، بیان کرد: چنانچه بیمارستانی می خواهد ساخته شود، حتما به اصول و ملاحظات پدافندی آن توجه کنید. امروز اگر جمع بزرگی در قالب پیاده روی، به زیارت اباعبداالله الحسین (ع) می روند، چنانچه زیرساخت و پشتوانه پدافندی وجود نداشته باشد، ممکن است به ما لطمه وارد شود. لذا می توان با رویکردهای دفاعی و پدافندی خود، موضوعاتی از این قبیل را با موفقیت پیش برد و اطمینان داشته باشید تا مراکز حساس مان امن نشود، کار ما تمام نشده است و کارمان زمانی که به اتمام خواهد رسید که تمامی مراکز حساس، مهم، پراهمیت و حیاتی مان در کشور امنیت مطلوبی پیدا کنند.

کولیوند اظهار کرد: ستاد پدافند غیرعامل وزارت بهداشت تلاش های زیادی کرده، اما راه های زیادی باقی مانده است که باید تکمیل کنیم. در بحث سیاست گذاری و تدوین اسناد راهبردی خوب کار کردیم و در این راستا، سند راهبردی پدافند شییمایی، مدیریت مسمومیت در نظام سلامت کشور، سند ذخایر استراتژیک و سند مرزبانی زیستی تدوین شده است.

رییس کمیته پدافند غیرعامل وزارت بهداشت درخصوص سایر اقدامات ستاد پدافند غیرعامل وزارت بهداشت گفت: در این راستا، تفاهم نامه ای با سازمان پدافند غیرعامل به امضا رسید و تیم واکنش سریع نیز شکل گرفته است.

وی با بیان اینکه همکاری خوبی بین وزارت بهداشت و سازمان پدافند غیرعامل وجود دارد، تصریح کرد: ساختار مناسبی برای سازمان پدافند غیرعامل وزارت بهداشت تهیه و ابلاغ شده و درحال حاضر، خوشبختانه خوب پیش می رود.

کولیوند با بیان اینکه طراحی و اجرای فاز یک سامانه رصد و پایش مبتنی بر GIS نیز به خوبی پیش رفته و در سیل اخیر از آن استفاده شده است، ادامه داد: در حال حاضر، پرسنل خوبی در ستاد پدافند حضور داشته و از سطح علمی و تخصصی خوبی برخوردار هستند.

وی درخصوص طراحی و تجهیز زیرساخت های پدافندی گفت: درحال حاضر، آمبولانس های CBRNE با شکل جدید وارد فاز عملیاتی شده است. به این صورت که کیت های ویژه CBRNE در داخل برخی آمبولانس ها قرار داده می شود تا از آنها نیز به عنوان آمبولانس های CBRNE استفاده کنیم. در حال حاضر 20 دستگاه آمبولانس CBRNE را در مرزها مستقر کرده ایم و این موضوع نشان از فعالیت مطلوب ستاد پدافند غیرعامل وزارت بهداشت دارد.

رییس کمیته پدافند غیرعامل وزارت بهداشت با بیان اینکه شبکه بیمارستانی سیار را تشکیل داده و فعال کرده ایم، گفت: همچنین، مانورهای متعددی در نقاط مختلف انجام شده است. در برخی مانورها علیرغم اینکه شرح وظایف مشخص است، اما باز هم تداخل ایجاد می شود، لذا مانور و تمرین نواقص کار را برطرف می کند.

وی در خصوص دوره های آموزشی گفت: در این زمینه، آموزش های عمومی و تخصصی نیز برگزار شده و انتظار می رود تقویت شود، در این راستا، سعی داریم، مدل ها آموزشی را براساس محتوای ستاد، هماهنگ و یکسان سازی کنیم.

کولیوند در پایان تاکید کرد: ضرورت دارد، در دانشگاه های علوم پزشکی، ستاد پدافند غیرعامل با حساسیت بیشتری فعال کند، پدافند غیرعامل ارزان قیمت است، اما چنانچه اتفاقی رخ دهد و توان مقابله نداشته باشیم، هزینه های بسیاری را باید صرف کنیم.


نام:
ایمیل:
* نظر: