اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۹
کد خبر: ۱۵۴۹۹
تاریخ انتشار: ۱۶:۱۹ - ۱۶ مهر ۱۳۹۸ - 08 October 2019
وزیر بهداشت:
وزیر بهداشت،‌ درمان وآموزش پزشکی گفت: حذف رانت و امضاهای طلایی غیرمجاز در سیاستگذاری و واردات دارو اولویت کاری در این وزارتخانه است که با جدیت دنبال می‌شود.

حذف رانت و امضاهای طلایی اولویت سیاستگذاری دارویی کشور است

به گزارش عصرپرس، دکتر سعید نمکی در مراسم رونمایی از 9 محصول جدید دارویی شرکت بهستان در شهر صنعتی کاوه ساوه اظهار داشت: در بخش دارو به این نتیجه رسیدیم که بزرگترین اولویت ما باید حذف رانت باشد و هیچ گوشه ای از صنعت، واردات، توزیع و عرضه دارو را با توجه به شناخت از بدنه نظام دارویی، مقصر ندانستم.

وی افزود: هیچ وقت در تمام ایام بعد از انقلاب، فرد غیر داروساز رییس سازمان غذا و دارو نبوده و باید بپذیریم که آنچه بر ماست از ماست و سازمان غذا و دارو یکی از اصلی ترین مقصرین کاستی های نظام دارویی کشور است.

وزیر بهداشت خاطرنشان کرد: در دوران گذشته در سازمان غذا و دارو، امتیازات خاص داده می شد و وقتی از امضاهای طلایی صحبت کردم، افراد زیادی حملات سنگینی به بنده کردند و اینها همان افرادی بودند که از رانت ها استفاده کرده بودند و ادعا می کردند که بنده سازمان غذا و دارو را با دیرینه اش تخریب می کنم. در حالیکه اگر بنده این سازمان را نشناسم چه کسی می خواهد بشناسد؟

نمکی با بیان اینکه در سازمان غذا و دارو اتفاقات تلخ زیادی رخ داده بود، افزود: در سازمان غذا و دارو، در حوزه نظام قیمت گذاری، واردات، توزیع و عرضه ضابطه قدرتمند عدالت محوری وجود نداشت که این بزرگترین نقصان این سازمان بود. بعنوان مثال سامانه تی تک گرچه می توانست به شفاف سازی کمک کند اما هرگز اینگونه نبود و در حال حاضر هم نقص هایی دارد.

وی اضافه کرد: کاربر سامانه تی تک توانسته بود تایید کند که به جای پودر نارگیل و کاکائو، آمپول تستوسترون از گمرک ترخیص شود. این چه سامانه قابل اعتماد و قابل قبولی است؟ در این سامانه یک خانم دکتر، مسئول فنی 19 جای مختلف بود و این چه سامانه ای بود که نتوانسته بود هشدار دهد؟ از ساعت 5 بعد از ظهر روز تعطیل تا بامداد روز بعد، ده ها مورد از سوی این سامانه، با آیدی یک فرد، تایید شده بود که کالاهایی از گمرک ترخیص شوند.

وزیر بهداشت خاطرنشان کرد: زمانی که از لزوم تغییر در سامانه تی تک صحبت کردیم، عده ای ترسیدند  و بلوا کردند که وزیر بهداشت، شریک فلان جا است.

نمکی تصریح کرد: اعتقاد دارم که تا زمانی که رانت و ارتباطات ویژه در صنعت داروسازی با پاکیزگی جابجا نشود، عملکرد آن درست نمی شود و هیچ سرمایه گذاری در هیچ کجای دنیا، جرات نمی کند که در سرزمینی پر از رانت، سرمایه گذاری کند و باج بدهد یا افراد را بخرد.

وی با طرح این پرسش که چرا بخش خصوصی گرفتاری ها و مشکلات زیادی دارد، گفت: چرا بخش خصوصی باید برود از بانکی با بهره 24 درصد وام بگیرد، محصولی را تولید کند و با حاشیه سود 10 درصد آن را به فروش برساند و برای این وام چه بسا رشوه هم بدهد و خسارت تاخیر هم بپردازد؟

وزیر بهداشت در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: در حوزه دارو به این نتیجه رسیدیم که به دو چیز نیازمندیم؛ یکی وجود سامانه ای به روز و هوشمند که سامانه تی تک با رفع نواقص، زیرساخت مناسبی برای آن است و دیگری وجود مدیران پاک، پاکدست و درستکار است بنده با کسی خصومت ندارم و همه از دید بنده انسان و مساوی هستند اما با هیچ کس در مورد سلامت مردم شوخی نداریم و همانگونه که به واردات رانت نمی دهیم به تولید داخل نیز رانت نمی دهیم.

نمکی افزود: در اصلاح سامانه تی تک به برخی فسادها رسیدیم و در بوق و کرنا هم نکردیم و همه این پرونده ها را به قوه قضاییه داده ایم که در حال رسیدگی است و در مورد بیت المال با فرزند خودم هم شوخی ندارم. یک روز رییس سازمان غذا و دارو پرونده ای را پیش بنده آورد که مربوط به فردی بود که به ما مثلا بدی کرده و در این دوران تلاش می کرد و پول می داد که حتی علیه ما توییت بزنند و جوسازی کنند، به دکتر شانه ساز گفتم این پرونده در حدی نیست که به مراجع قضایی بفرستید، صدایش کنید و به او تذکر دهید چون با خدای خودم عهد کرده ام که دلم را آلوده به زنگار بغض و کینه نکنم و انشاالله نخواهم کرد.

وی اظهار داشت: سامانه درست در دست انسان نادرست مانند این است که از یک دزد، چرتکه را بگیرید و به او کامپیوتر و ماشین حساب بدهید، همیشه در هیات دولت هم می گویم که فکر نکنید هوشمندسازی یعنی عاری شدن از آلودگی بلکه نیاز به انسان سالم دارید که پشت سامانه ها کار کند. یکی از چیزهایی که فراموش کرده ایم، انسان توسعه یافته است و زیرساخت های توسعه را ایجاد می کنیم درحالیکه به جایگاه انسان و انسان توسعه یافته فکر نمی کنیم. انسان توسعه یافته دزدی نمی کند، مالیات خود را پنهان نمی کند، خشونت اعمال نمی کند و البته آلوده به ویروس HIV نمی شود و برای راهیابی به کرسی وزارت و مجلس، دروغ نمی گوید.

وزیر بهداشت با بیان اینکه امروز در سازمان غذا و دارو، هیچ فردی بر دیگری مزیت و برتری ندارد، گفت: اگر کسی در حوزه صنعت، واردات، توزیع و عرضه به بی عدالتی رسید، با سامانه 190 به وزیر بهداشت اعلام کند و مطمئن باشد که پاسخ می گیرد و بنده الحمدلله با هیچ فردی، رودربایستی ندارم. دومین اولویت ما هم در این سازمان، تقویت تولید در مقابل واردات است.

نمکی اضافه کرد: سال گذشته از حدود 22 هزار میلیارد تومان بازار دارویی کشور، حجم 3 درصدی داروی وارداتی 2.5 برابر داروهای تولید داخل ارزبری داشته و معادل 30 درصد بازار دارویی بوده است و حدود 6500 میلیارد تومان برای داروهای وارداتی هزینه ریالی کرده ایم. در حال حاضر بیش از 1.2 درصد از GDP کشور به حوزه دارو اختصاص می یابد و در برخی موارد، بیش از 50 درصد از پرداختی بیماران مربوط به دارو است و اگر بخواهیم این وضعیت را اصلاح کنیم، باید 3 درصد داروی وارداتی که 30 درصد از بازار دارویی کشور را می بلعد را هم حتی المقدور در کشور تولید کنیم.

وی با اشاره به نقش مهم بخش های تحقیق و توسعه داروسازی و شرکت های دانش بنیان در این حوزه برای ساخت داروهای پیشرفته و های تک در کشور، یادآور شد: با وجود این بخش ها، در حال حاضر روا نیست که یک شرکت بخواهد پول برند و تفاوت برند خارجی را پرداخت کند که دانش فنی متمایزی لزوما در آن وجود ندارد.

وزیر بهداشت بیان داشت: هیچ کشور اروپایی در شرایط سخت و وسط رودخانه، یک شرکت ایرانی را سوار قایق خود نگه نخواهد داشت و تا زمانی که فلسطین را به رسمیت می شناسیم و رژیم اشغالگر اسراییل را به رسمیت نمی شناسیم که جزء لاینفک مبانی اعتقادی نظام است، اروپا به دنبال آمریکا خواهد بود و هر کجا هم که خواستند ما را وسط رودخانه پیاده می کنند.

نمکی با اشاره به نظرات آقای جانسون یکی از تئوریسین های توسعه، گفت: وی می گوید چرا کشورهای جنوب شرق در اقتصاد پیشرفته هستند؟ وی سال 1976 برای اولین بار عبارت دولت توسعه گرا را مطرح می کند و معتقد است که این کشورها در جنوب شرق آسیا 3 راز موفقیت داشته اند؛ شفاف سازی اقتصاد و باور و اعتماد مردم به پاکدستی دولت، تمرکز و تفاهم نخبگان این کشورها بر روی یک محور توسعه و نهایتا مشخص کردن تکلیف خودشان با دنیا و تعامل با سایر کشورها.

وی یادآور شد: نمی توانیم فقط با هدف تامین نیازهای داخلی، محصولاتی را تولید کنیم و بگوییم به سوددهی رسیده ایم، قابلیت های داروسازی این سرزمین با ترکیه و عربستان، قابل مقایسه نیست. در صنعت داروسازی دانشمندانی داریم که در هیچ یک از کشورهای منطقه وجود ندارند و عربستان در مقابل آنها، عددی نیست چون بر اساس روابط بین المللی و با استفاده از خارجی ها، اقدام به تولید برخی داروها می کنند.

وزیر بهداشت تاکید کرد: صنعت داروسازی ایران با دیرینه تابناک خود قطعا یکی از بهترین های منطقه خواهد بود و تقاضا دارم که شرکت های ایرانی برای تولید، سراغ شرکت های چندملیتی نروند چون در تمام این شرکت ها، صهیونیست ها حضور دارند و عملا زیر یوغ هستند و پیشنهاد بنده همکاری با کمپانی های معتبر، کوچک و خانوادگی است که تحت نفوذ مستقیم صهیونیست ها نیستند و مستقل عمل می کنند و البته محصولات باکیفیتی دارند.

نمکی ضمن تاکید بر لزوم توجه به ساخت داروهای های تک در کشور، گفت: تولید محصولی که 5 تا 10 تولید کننده در کشور دارد، گره ای از کار کشور و نظام سلامت باز نمی کند و باید شرکت های ایرانیبه سمت ساخت محصولات های تکی بروند که تولید داخل ندارد و یا محدود است تا 3 درصد داروی وارداتی به کشور کاهش پیدا کند.

وی اظهار داشت: انتقال پلاسما از ایران به خارج و وارد کردن IVIG مشکل کشور را حل نمی کند و باید به سمت پالایشگاه های مدرن خون در کشور برویم و حتما در سازمان انتقال خون انقلابی ایجاد خواهیم کرد و در ماه های آینده خواهید دید چون یکی از ترمزهای اصلی پالایشگاه خون، متاسفانه این سازمان بوده است.

وزیر بهداشت تصریح کرد: کار و تولید کردن در کشورهایی مانند ایران با بوروکراسی های نفس گیر و با شرایط سخت همانند راه رفتن روی تردمیل است که هرچه راه می روی، باز در همان نقطه ایستاده ای لذا کار تولید کنندگان جای تقدیر و تشکر دارد.

 


نام:
ایمیل:
* نظر: