اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۳۹
کد خبر: ۱۵۴۷۸
تاریخ انتشار: ۱۱:۳۷ - ۱۵ مهر ۱۳۹۸ - 07 October 2019
رئیس ستاد مرکزی اربعین اعلام کرد
رئیس ستاد مرکزی اربعین با بیان اینکه در حال حاضر ۴ مرز چذابه، شلمچه، مهران و خسروی باز هستند،گفت: تاکنون 479 هزار زائر از مرزها خارج شده اند که این آمار نسبت به سال گذشته 339 درصد رشد داشته است و بیشترین زائران از مرز مهران خارج شده‌اند.

تاکنون 479 هزار زائر از مرزها خارج شده اند

به گزارش خبرنگارعصرپرس، حسین ذوالفقاری در نشست خبری امروز دوشنبه(15 مهر) خود با بیان اینکه هر چهار مرز باز است و مرز خسروی هم فعالیت خود را از صبح امروز آغاز کرده است، اظهار کرد: بر اساس آمار یک ساعت قبل، بیش از دو میلیون و 325 هزار نفر در سامانه سماح ثبت نام کرده‌اند و تا شب گذشته بیش از 1 میلیون و 150 هزار گذرنامه صادر شده است که نسبت به سال گذشته 97 درصد افزایش داشته است. 400 هزار برگه تردد هم صادر شده است. بیش از سه هزار کامیون از مرزها خارج شده‌اند و سه هزار کامیون دیگر هم بار و وسیله به عراق خواهند برد.

وی افزود: تاکنون 479 هزار زائر از مرزها خارج شده اند که این آمار نسبت به سال گذشته 339 درصد رشد داشته است. بیشترین زائران از مرز مهران خارج شده‌اند. امسال تعداد زائران به دلیل لغو روادید افزایش می‌یابد؛ بنابراین اگر زوار با ما همکاری نکنند ارائه خدمات در مقاطعی با خلل مواجه می‌شود.

رئیس ستاد مرکزی اربعین حسینی خاطرنشان کرد: در بحث حمل و نقل زوار امسال به دلیل لغو روادید برآورد این است که تعداد زوار افزایش پیدا خواهد کرد و طبعا به نسبت گذشته بر کیفیت خدمات تاثیر گذار خواهد بود. بر اساس آمار کشوری مجموع اتوبوس‌های بین شهری کشور 12 هزار اتوبوس است که پیش‌بینی شده 9000 دستگاه از این ناوگان به اربعین اختصاص پیدا کند و بیش از نیز امکان پذیر نیست.  همچنین 2500 دستگاه اتوبوس‌های شهرداری برای اربعین در نظر گرفته شده که 1250 از آنها برای کمک به حمل ونقل زوار در مرزهای عراق و مابقی برای حمل و نقل زوار در مرزهای داخل ایران خواهد بود.

وی خاطرنشان کرد: برای حل این مشکل توصیه می‌کنیم کسانی که قادر هستند، با خودروی شخصی به مرزها بروند؛ زیرا ظرفیت پارکینگ‌ها را افزایش داده‌ایم. کاپوتاژ اتوبوس به داخل عراق را کم کرده ایم و به افرادی خاص اختصاص داده ایم مثل افرادی که توانایی جسمی کافی ندارند. کاپوتاژ خودروهای شخصی تا پایان مهر ماه به عراق ممنوع شد؛ زیرا هم پارکینگ، جایگاه سوخت، جاده و امکانات زیرساختی در عراق کم است و سوخت هم در عراق گران است. این تصمیم به نفع خود زائران است. کاپوتاژ به حمل و نقل زائران کمک می کرد، اما دولت عراق با کاپوتاژ مخالفت کرد.

رئیس ستاد مرکزی اربعین درباره تعرفه پارکینگ‌های ستاد اربعین ابراز داشت: مبلغ تعرفه همان تعرفه سال قبل یعنی پنج هزار تومان برای هر خودرو در پارکینگ‌های ستاد اربعین است. اگر نرخ تعرفه پارکینگ‌ها گران‌تر بود، مردم به فرمانداری و تعزیرات اعلام کنند. البته پارکینگ‌های شخصی ممکن است قیمتش متفاوت باشد.

رئیس ستاد مرکزی اربعین حسینی درباره وضعیت امنیت عراق خاطرنشان کرد: دولت عراق، ستاد اربعین ما در عراق و ستاد کل نیروهای مسلح منبع ما برای ارزیابی وضعیت امنیت عراق هستند که هیچ کدام از این مراجع ابراز نگرانی بابت امنیت عراق نداشته اند. به خاطر مسایل امنیتی در ورودی برخی شهرها مثل نجف زوار معطل شدند، اما با پیگیری های انجام شده، مشکل حل شد.

ذوالفقاری همچنین درباره دلایل تاخیر بازگشایی مرز خسروی و آخرین وضعیت این مرز خاطرنشان کرد: مرز خسروی مشکل نداشت، آنچه مشکل درست کرد، کنترل های امنیتی در بغداد و مشکل تردد زوار در داخل عراق بود. طرف عراقی اعلام کرده بود از جمعه شرایط برای تردد زوار فراهم می شود و مسیر دیگری برای تردد زوار در داخل عراق انتخاب شد و برای بررسی مسیر جدید، یکی دو روز معطلی ایجاد شد. در حال حاضر مرز خسروی از ساعت 8 تا ساعت 19 برای عبور زائران فعال است.

معاون امنیتی انتظامی وزارت کشور درباره خدمات رسانی موکب های ایرانی به زائران گفت: عراق از صبح اربعین موکب های خود را جمع می کنند، ولی مواکب ما سه روز بعد اربعین فعال بوده ولی به دلیل تعداد زیاد زوار، این مواکب پاسخگو  نیستند، ولی در حد امکان خدمات رسانی می کنیم.

وی درباره تمهیدات پزشکی بهداشتی تصریح کرد: طبق توافقی که وزارت بهداشت کشورمان با وزارت بهداشت عراق داشته است، مسئولیت وزارت بهداشت در داخل خاک عراق نظارت بر امور بهداشتی است. همچنین تدابیری در رابطه با تغذیه و آموزش های بهداشتی به زوار در حال انجام است.

ذوالفقاری اظهارکرد: چنانچه در مرزها برخی افراد علائمی از بیماری داشته باشند ماموران وزارت بهداشت با بررسی وضعیت آنها از ورود ویروس و بیماری های احتمالی به کشور جلوگیری می‌کنند‌.

ذوالفقاری درباره امکان تردد مشمولان و سربازان هم گفت: این افراد مشکلی برای رفتن و شرکت در مراسم اربعین ندارند.

در پایان این نشست از سامانه تردد زائرین اربعین حسینی با حضور حسین ذوالفقاری، معاون وزیر کشور و رئیس ستاد مرکزی اربعین رونمایی شد.

با رونمایی از این سامانه، زوار اربعین از امکان مدیریت برگشت به کشور و بهره‌مندی و همراهی با کاروان‌ها برخوردار شوند.


خبرنگار:پویامرادی

نام:
ایمیل:
* نظر: