اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۹
کد خبر: ۱۵۴۵۴
تاریخ انتشار: ۱۳:۰۰ - ۱۴ مهر ۱۳۹۸ - 06 October 2019
ظریف در پاسخ به سوال علی کُرد؛
وزیر امور خارجه گفت: روابط با همسایگان در کنار تسهیل امور اقتصادی ابر اولویت سیاست خارجی وزارت امور خارجه است.

روابط با همسایگان اولویت نخست سیاست خارجی است

به گزارش عصرپرس از خانه ملت، محمدجواد ظریف در نشست علنی امروز (یکشنبه، 14مهرماه) مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوال علی کرد، گفت: روابط ما با پاکستان و افغانستان از مهم ترین روابط استراتژیک جمهوری اسلامی ایران است و کمتر زمانی در تاریخ جمهوری اسلامی داریم که روابط با پاکستان، افغانستان، روسیه، ترکیه، قطر و عراق اینگونه بوده باشد.

وزیر امور خارجه با اشاره به اینکه روابط با همسایگان در کنار تسهیل امور اقتصادی ابر اولویت سیاست خارجی وزارت امور خارجه است، ادامه داد: با پاکستان در سطوح مختلف نظامی، دفاعی، امنیتی، سیاسی و اقتصادی روابط خوبی داریم و در گفت وگوهای مرتب در خصوص ناامنی های مرزی، حضور پیدا می کنیم، اولین وزیر خارجه ای بودم که بعد از انتخاب عمران خان با وی دیدار کردم و چندین دوره با وی ملاقات داشتم، روابط ما با این کشور دارای اهداف مشخص است و دچار سردرگمی نیست هرچند مشکلات ناشی از وضعیت ویژه و دخالت بیگانگان در منطقه وجود دارد.

وی با تاکید بر اینکه در خصوص افسرانی که بعضا توسط نیروهای تروریستی ربوده می شوند فورا با هماهنگی ستاد کل ورود می کنیم و برخی از سفرها در سطوح نظامی و سیاسی انجام می شود، عنوان کرد: روابط ما با فرمانده ارتش پاکستان خوب بوده و با مقامات مختلف پاکستانی ارتباط خوبی داریم اما نمی توانیم ارتباط را جایگزین مشکلات کنیم و تمامی مشکلات با این ارتباطات حل و فصل نمی شود، برخی مشکلات نیاز به توافق و برنامه ریزی درازمدت و اقدامات روی زمین دارند.

عضو کابینه دولت با اشاره به اینکه روابط با افغانستان براساس سیاست مشخص پیگیری می شود و صلح در این کشور را با حضور تمامی طرف ها پیگیری می کنیم، اما با صلحی که از طرف خارجی ها مذاکره شود مخالف هستیم و در آن شرکت نمی کنیم، ادامه داد: در قالب مصاحبه و جلسات با گروه های فکری دیدگاه خود را در پروسه صلح افغانستان مشخص کرده ایم.

وی افزود: گفت وگوهای ما در خصوص 5 موضوع که با رئیس جمهور افغانستان مطرح شده خصوصا در کمیته آب به نتیجه رسیده و بعد از تشکیل دولت در این کشور اقدامات را پیگیری می کنیم.

ظریف گفت: وزارت خارجه نمی تواند اقداماتی بر روی زمین انجام دهد، می توانیم اقدامات تروریستی را محکوم، سفیر کشور را به وزارتخانه دعوت کنیم و با طرف پاکستانی مذاکره داشته باشیم که در حد توان تمامی آن ها انجام شده است.

وزیر امور خارجه با بیان اینکه باید از بزرگان و نمایندگان منطقه در مجلس استفاده کرد و حضور آن ها می تواند بسیار کمک کننده باشد، تصریح کرد: امکان هماهنگی با نمایندگان برای سفرهای خارجی را پیدا نمی کنیم اما قبول دارم باید از ظرفیت های ملی رهبران دینی، بزرگان قوم و نمایندگان مردم در مجلس استفاده کنیم.

ظریف در پایان با تاکید بر اینکه هماهنگی نیروهای نظامی ما و پاکستان در بهترین حالت قرار دارد اما اولویت آن ها در مرز هند و افغانستان است، خاطرنشان کرد: مرز ایران امن ترین مرز پاکستان است اما امن ترین مرز ما نیست.

 

نام:
ایمیل:
* نظر: