اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۳۹
کد خبر: ۱۵۴۴۶
تاریخ انتشار: ۱۰:۴۴ - ۱۴ مهر ۱۳۹۸ - 06 October 2019
مصوبات جلسه علني نوبت عصر مجلس؛
نمایندگان مجلس تکلیف کارفرمایان برای ثبت اطلاعات قرارداد‌های پیمانکاری در سامانه مودیان را تعیین کردند.

تکلیف مجلس برای ثبت معاملات تجاری در سامانه مودیان

به گزارش عصرپرس به نقل از خانه ملت،نمایندگان در نشست علنی نوبت عصر امروز یکشنبه مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی لایحه مالیات بر ارزش افزوده با ماده (۱۷) این لایحه با ۱۶۳ رأی موافق، ۵ رأی مخالف و ۲ رأی ممتنع از مجموع ۲۲۱ نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند.

در ماده (۱۷) این لایحه آمده است: کلیه کارفرمایان موضوع ماده (۵) قانون مدیریت خدمات کشوری و ماده (۲۹) قانون برنامه پنجساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران موظفند اطلاعات مربوط به قرارداد‌های پیمانکاری را حداکثر تا یک ماه پس از انعقاد قرارداد در سامانه مؤدیان ثبت نمایند. در غیر این صورت، سازمان مکلف است با رعایت ماده (۹) قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مؤدیان اطلاعات ثبت شده توسط پیمانکاران در سامانه مذکور را مورد قبول کارفرما تلقی نماید.

مجوز مشروط مجلس به وزیر اقتصاد برای تغییر مدت دوره مالیاتی مودیان

با موافقت نمایندگان مجلس شورای اسلامی، وزیر امور اقتصاد و دارایی مجاز است با پیشنهاد سازمان امور مالیاتی کشور مدت دوره مالیاتی را برای هر گروه از مودیان دو تا یک ماه تعیین کند.

نمایندگان مجلس در نشست علنی نوبت عصر امروز مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی لایحه مالیات بر ارزش افزوده با ماده (۱۸) این لایحه با ۱۵۴ رأی موافق، ۴ رأی مخالف و ۴ رأی ممتنع از مجموع ۲۲۰ نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند.

در ماده (۱۸) این لایحه آمده است: وزیر امور اقتصاد و دارایی مجاز است با پیشنهاد سازمان امور مالیاتی کشور مدت دوره مالیاتی را برای هر گروه از مودیان دو یا یک ماه تعیین نماید؛ مشروط بر آن که تغییرات مذکور حداقل سه ماه قبل از شروع دوره مالیاتی، از طریق سامانه مؤدیان، پایگاه اطلاع رسانی سازمان و حداقل یکی از روزنامه‌های کثیرالانتشار اطلاع رسانی عمومی شود.

تبصره - در صورتی که شروع با خاتمه فعالیت مؤدی در خلال یک دوره مالیاتی باشد، زمان فعالیت مؤدی طی دوره مربوط، یک دوره مالیاتی تلقی می‌شود.

مکلف شدن مؤدیان به وصول مالیات فروش از خریدار یا کارفرما 

نمایندگان مجلس مودیان مالیاتی را مکلف کردند تا پس از وصول مالیات فروش و کسر مالیات پرداختی از خریدار یا کارفرما، مطابق مقررات به حساب سازمان واریز نمایند.

نمایندگان در نشست علنی نوبت عصر امروز مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی لایحه مالیات بر ارزش افزوده با ماده (۱۶) این لایحه با ۱۵۶ رأی موافق، ۶ رأی مخالف و ۷ رأی ممتنع از مجموع ۲۱۷ نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند.

در ماده (۱۶) این لایحه آمده است: مؤدیان مکلفند مالیات فروش موضوع این قانون را از خریدار یا کارفرما وصول کنند و پس از کسر مالیات پرداختی، مطابق مقررات به حساب سازمان واریز نمایند.

همچنین در تبصره ۱ ماده (۱۶) نیز آمده است: سازمان می‌تواند با توافق مودیان مشمول این قانون مالیات متعلقه را همزمان با صدور صورتحساب به حساب سازمان نزد خزانه داری کل واریز نمایند. دستورالعمل اجرائی این تبصره، مشتمل بر فهرست مودیانی که مشمول این حکم می‌شوند و نحوه پرداخت مالیات متعلقه با پیشنهاد سازمان، به تصویب وزیر امور اقتصادی و دارائی می‌رسد مالیاتی که به این ترتیب به سازمان پرداخت می‌شود، به حساب بستانکاری فروشنده منظور شده و برای خریدار، در صورتی که مصرف کننده نهایی نباشد، اعتبار مالیاتی به حساب می‌آید.

در تبصره ۲ این ماده نیز ذکر شده است: گمرک جمهوری اسلامی ایران مکلف است مالیات کالا‌های وارداتی را در زمان ترخیص قطعی و مالیات کالا‌های متروکه را قبل از ترخیص نهایی، وصول و به صورت برخط به حساب سازمان واریز کند. گمرک جمهوری اسلامی ایران موظف است ضمن درج اطلاعات پرداخت در پروانه‌های گمرکی و یا فرم‌های مربوطه امکان دسترسی برخط سازمان به پایگاه‌های اطلاعاتی ذی ربط را فراهم نماید. گمرک مکلف است در ورود موقت، و ورود موقت برای پردازش، تضمین‌های لازم را براساس مقررات تبصره ماده (۵۳) قانون امور گمرکی اخذ نماید.

در تبصره ۴ این ماده آمده است: واردکنندگان خدمت مکلفند مالیات متعلقه را محاسبه و طبق مقررات این قانون پرداخت نمایند. چنانچه محل ارائه خدمت و مصرف آن در خارج از کشور باشد، مشمول این حکم نخواهد بود.

همچنین در ادامه نمایندگان با ۱۴۸ رأی موافق، ۱۳ رأی مخالف و بدون رأی ممتنع از مجموع ۲۱۶ نماینده حاضر در جلسه با ارجاع تبصره‌های (۳) و (۵) ماده ۱۶ این لایحه به کمیسیون در راستای بررسی بیشتر موافقت کردند.

در تبصره‌های ۳ و ۵ ماده (۱۶) آمده است: تبصره ۳- واردکنندگان کالا از مناطق آزاد تجاری- صنعتی به سرزمین اصلی مکلفند کالا‌های مزبور را به گمرک اظهار نمایند. گمرک موظف است از قسمتی از کالا‌های اظهار شده که به موجب بند «ب» ماده (۹۰) قانون احکام دائمی برنامه‌های توسعه کشور مصوب ۱۰/۱۱/۹۵ «تولید داخل» محسوب می‌شود، فقط مالیات، و از قسمت باقیمانده که کالای وارداتی محسوب می‌شود، مالیات و حقوق ورودی دریافت و به حساب سازمان واریز کند.

تبصره ۵- مالیات آب، برق و گاز با توجه به مالیات مندرج در صورتحساب (قبوض) مصرف کنندگان و همچنین نفت تولیدی و فرآورده‌های نفتی وارداتی و تولیدی، فقط یک بار در انتهای زنجیره تولید و توزیع آن‌ها توسط شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران (بابت و فرآورده اصلی و سوخت‌های هوایی)، شرکت‌های پالایش نفت (بابت سایر فرآورده‌های تولیدی) و شرکت‌های دولتی تابع ذی ربط وزارت نفت و شرکت‌های گاز استانی و شرکت‌های تابع ذی ربط وزارت نیرو و شرکت‌های توزیع برق، آب و فاضلاب شهری و روستایی استانی بر مبنای قیمت فروش مصوب داخلی محاسبه، وصول و به حساب سازمان نزد خزانه واریز می‌گردد.

 تکلیف مجلس برای ثبت معاملات تجاری در سامانه مودیان 

نمایندگان مجلس شورای اسلامی مودیان مالیاتی را مکلف به ثبت معاملات خرید و فروش در سامانه مودیان کردند.

نمایندگان در نشست علنی نوبت صبح امروز یکشنبه مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی لایحه مالیات بر ارزش افزوده با ماده (۱۳) این لایحه با ۱۷۶ رأی موافق، ۶ رأی مخالف و ۶ رأی ممتنع از مجموع ۲۲۴ نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند.

در ماده (۱۳) این لایحه آمده است: پس از راه اندازی سامانه مودیان، همه مشمولان این قانون موظفند به ترتیبی که سازمان مقرر و اعلام می‌کند در سامانه مزبور ثبت‌نام نموده و معاملات خود را در آن ثبت نمایند؛ ثبت معاملات در سامانه مودیان به منزله ثبت در دفاتر قانونی است. تا آن زمان، ترتیبات ثبت‌نام، نحوه ارائه اظهارنامه‌های مالیاتی و رسیدگی به آن‌ها حسب مقررات قانون مالیات بر ارزش افزوده مصوب سال ۱۷/۲/۱۳۸۷ و اصلاحات بعدی آن است. در سایر موارد، مفاد این قانون جاری است.

ثبت معاملات نیرو‌های مسلح و وزارت دفاع در خصوص اقلام محرمانه در سامانه مودیان مطابق آیین‌نامه‌ای است که توسط وزارت اقتصاد، ستاد کل و وزارت دفاع تهیه و به تصویب هیأت وزیران می‌رسد. 

تعیین دستورالعمل رسیدگی به اظهارنامه مودیان مالیاتی

نمایندگان مجلس شورای اسلامی دستورالعمل رسیدگی به اظهارنامه مودیان مالیاتی در صورت عدم استقرار سامانه مودیان را تعیین کردند.

نمایندگان در نشست علنی نوبت صبح امروز مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی لایحه مالیات بر ارزش افزوده با ماده (۱۴) این لایحه با ۱۶۶ رأی موافق، ۱۲ رأی مخالف و ۲ رأی ممتنع از مجموع ۲۳۱ نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند.

در ماده (۱۴) این لایحه آمده است: چنانچه سازمان در مهلت مقرر در قانون «پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مؤدیان» نتواند سامانه مؤدیان را مستقر کند، مکلف است، رسیدگی به اظهارنامه مؤدیان موضوع این قانون را که بعد از اتمام مهلت مزبور به سازمان تسلیم می‌شود، صرفاً به میزانی که در تبصره این ماده آمده است، محدود کرده و سایر اظهارنامه‌ها را بدون رسیدگی قبول کند.

تبصره - بعد از استقرار سامانه مؤدیان سازمان مجاز است حداکثر یک درصد از پرونده‌های مالیاتی مؤدیان عضو سامانه مؤدیان را با اولویت مؤدیان بزرگ مورد رسیدگی قرار دهد. چگونگی انتخاب مؤدیانی که پرونده آن‌ها باید مورد رسیدگی قرار گیرد، در دستورالعملی که با پیشنهاد سازمان به تصویب وزیر امور اقتصادی و دارایی می‌رسد، معین می‌شود. سازمان مکلف است تا پایان مهرماه هر سال فهرست اسامی مؤدیانی که مشمول رسیدگی قرار می‌گیرند را در سامانه عملیات الکترونیکی خود اعلام عمومی کند.

تسلیت لاریجانی به مناسبت شهادت امام حسن مجتبی (ع)

رئیس مجلس شورای اسلامی، شهادت امام حسن مجتبی (ع) را به نمایندگان و ملت ایران تسلیت گفت.

علی لاریجانی در نطق پیش از دستور جلسه علنی مجلس شورای اسلامی ضمن تسلیت شهادت امام حسن مجتبی (ع) به نمایندگان و ملت ایران، یکی از ویژگی‌های سیاست مدار واقعی را از دیدگاه امام حسن مجتبی (ع)، پیشگام بودن در رعایت حق الله دانست و گفت: امام حسن مجتبی (ع) برای سیاست مدار بودن داشتن حکمت را ضروری می‌دانند و می‌فرمایند: اوج حکمت ترس از خداست.

رئیس مجلس افزود: در مکتب سیاست مداری باید حق الله رعایت شود، چیزی که در عالم سیاست امروز کم پیدا می‌شود.

رئیس قوه مقننه، تصریح کرد: دوم، سیاست مدار واقعی کسی است که در ادای حق مردم پیشگام باشد و در رفع نیاز‌های مردم استوار باشد.

لاریجانی همچنین ادامه داد: در سنت اسلامی آمده است در رعایت حق مردم و حق الله، با رعایت حق مردم اولویت پیدا می‌کند، حقوق مردم به همان گستردگی است که در کلام امام سجاد (ع) ذکر شده است.

وی افزود: سوم، سیاست مدار واقعی کسی است که حتی نسبت به گذشتگان احساس مسئولیت داشته باشد و حقوق آنان را رعایت کند که اولین امر در این زمینه آن است که از آنان به نیکی یاد کند.

رئیس مجلس در پایان ابراز امیدواری کرد: در عزای آن، ولی حق، راه ایشان در سلوک واقعی سیاست مورد توجه قرار گیرد و راه‌هایی که سیاست مداران واقعی می‌پیمایند مورد توجه باشد.


نام:
ایمیل:
* نظر: