اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۹
کد خبر: ۱۵۴۳۴
تاریخ انتشار: ۱۴:۵۷ - ۱۳ مهر ۱۳۹۸ - 05 October 2019
جلسه محاکمه گروه عظام به اتهام قاچاق سازمان یافته و حرفه‌ای قطعات خودرو در شعبه چهارم دادگاه ویژه رسیدگی به جرائم اخلالگران و مفسدان اقتصادی به ریاست قاضی صلواتی برگزار شد.

دومین جلسه محاکمه گروه عظام به اتهام قاچاق قطعات خودروبرگزارشد

به گزارش عصرپرس، دومین جلسه محاکمه گروه عظام به اتهام قاچاق سازمان یافته و حرفه‌ای قطعات خودرو در شعبه چهارم دادگاه ویژه رسیدگی به جرائم اخلالگران و مفسدان اقتصادی به ریاست قاضی صلواتی برگزار شد.

قاضی صلواتی در ابتدا گفت: در ۱۳.۷.۹۸ شروع دومین جلسه محاکمه متهمین گروه عظام به مدیریت عباس ایروانی با حضور مستشاران دادگاه، وکلای مدافع و نماینده دادستان را به صورت علنی اعلام می‌کنم.

قاضی صلواتی مفاد مواد ۳۵۴ و ۳۵۸ قانون آ‌یین دادرسی کیفری را قرائت و تفهیم کرد و از متهم ردیف اول عباس ایروانی خواست در جایگاه حاضر شود و خود را معرفی کند.

متهم ردیف اول گفت: من عباس ایروانی هستم دیپلمه مسئول گروه هلدینگ عظام و سابقه کیفری ندارم.

قاضی صلواتی گفت: شما در سال ۶۶ به اتهام ارتشا و اختلاس بازداشت بودید، توضیح دهید؟

متهم ایروانی گفت: آن موضوع مربوط به من نبود.

قاضی ضمن تفهیم اتهام گفت: دفاعیات خود را مطرح کنید.

این متهم گفت: ضمن ارادت به گروه عظام که ۳۰ سال است در خط تولید فعال هستند از اینکه این فرصت را به من دادید ممنونم، اما ایکاش اجازه می‌دادید در جلسه قبل من از خودم دفاع می‌کردم.

قاضی تذکر داد: این موضوع طبق روال قانونی بوده است از شما می‌خواهم مراقب اظهارات خود باشید.

متهم ایروانی مدعی شد: موارد اتهامی را قبول ندارم و از قاضی می‌خواهم اعلام کند شاکیان چه کسانی هستند، ظاهرا گمرک یکی از شاکیان است که یک مورد اتهامی ما را اعلام کرده و در بقیه موارد ما مرتکب خلافی نشده‌ایم. شاکی ما در واقع معاونت اقتصادی اطلاعاتی سپاه است.

این متهم ادامه داد: در سال ۹۶، پرونده‌ای به نام قاچاق کالا برای مجموعه عظام گشودند و در اواخر ۹۷ محموله ما در گمرک قزوین ضبط شد. گمرک در آن موقع از ما ۲۵ درصد گرفته بود در حالی که باید ۵ درصد می‌گرفت.

وی مدعی شد: تا سال ۹۶ هیچ ارز دولتی نگرفتیم، درباره رشوه که در کیفرخواست ذکر شده بهتر نبود که مبلغ آن را اعلام می‌کردید.

این متهم گفت: درباره ارتباط ناسالم با مسئولین هیچ مصداقی وجود ندارد و کلی گویی است. همچنین در این کیفرخواست بحث بانکی مطرح شده که جای تعجب دارد.

متهم ردیف اول گفت: در سال ۹۷ به حفاظت سپاه شکایت کردیم و از دادگاه می‌خواهم این گزارش را ضمیمه پرونده کند. دیگر دفاعی ندارم.

قاضی صلواتی ضمن تذکر به متهم گفت: در جایگاه بمانید و درباره بند بند اتهامی دفاع کنید.

متهم مدعی شد: من دفاعیاتم را مطرح کردم.

قاضی گفت: در مورد بند اول و موضوع قاچاق توضیح بدهید.

متهم ایروانی مدعی شد: هیچ قاچاقی انجام نشده است، مقصر ترخیص کار بود. تمام مدارک را ما درست تحویل دادیم.

متهم ایروانی مدعی شد: علت اینکه به ما اتهام اخلال و قاچاق می‌زنند این است که آن‌ها در زندان به همکاران ما گفته‌اند اگر اقرار کنید به شما تخفیف می‌دهیم، اقرار آن‌ها قانونی نیست.

قاضی صلواتی در این لحظه به متهم تذکر داد: شما در جایگاه متهم قرار دارید و نمی‌توانید بگویید که اقرار آن‌ها قانونی نیست، مجدد به شما تذکر می‌دهم مواظب اظهارات خود باشید.

متهم ایروانی گفت: دستوری از طرف بنده نبود، ولی در این جایگاه همه مسئولیت را قبول می‌کنم.

قاضی صلواتی درباره بند اتهامی معاونت در جعل اسناد این متهم از او پرسید.

متهم ایروانی گفت این موارد را قبول ندارد.

قاضی همچنین به بند دیگر اتهامی یعنی معاونت در استفاده از اسناد مجعول اشاره کرد و متهم در دفاع از خود گفت این موارد را قبول ندارم و درباره رشوه و جعل اسناد در جریان نیستم.

قاضی صلواتی گفت: درباره فراری دادن حامد خاتمی پور از خود دفاع کنید.

متهم مدعی شد: من او را فقط یک بار دیده‌ام، این‌ها همه فشار و تهمت است.

قاضی صلواتی در این هنگام اقاریر آقای روغنی را قرائت کرد.

متهم ادعا کرد: این‌ها همه حرف است اگر سند دارید ارائه بدهید.

قاضی صلواتی اقرار خاتمی پور را قرائت کرد.

متهم ایروانی گفت: خودشان باید جوابگو باشند. اقرار‌های انجام شده که قرائت می‌کنید قابل قبول نیست تا قبل از بخشنامه آقای جهانگیری ما هیچ ارز دولتی نگرفته‌ایم، این‌هایی که اقرار کرده‌اند باید مستند باشد.

قاضی صلواتی گفت: این اقاریر مستند است به آن بخش هم خواهیم رسید.

در این بخش از جلسه دادگاه نماینده دادستان در جایگاه قرار گرفت و بیان کرد: در جلسه قبل بنده در آخر جلسه به وکلا عرض کردم که مجموع واردات شما از سال ۸۰، به ارزش تجاری کالا‌های قاچاق ۳۰۴ میلیون و ۳۷۶ هزار و ۸۹۹ دلار بوده است و از ۷.۱۲.۹۲ تا مرداد ۹۷، (۴۳۱ میلیون و ۹۴۷ هزار و ۱۵ دلار) بوده که مجموع این رقم همان رقمی است که در کیفرخواست قرائت شده است.

وی در ادامه و در پاسخ به این ادعای متهم ایروانی که مجموعا مبلغ ۱۵ میلیون تومان به عنوان رشوه پرداخت شده است، افزود: آنچه که از منزل یکی از متهمان در گمرک کشف شد حدود ۱۰۰ عدد سکه طلا بوده که حسب اقاریر وی یک سوم آن هدایایی بوده که از جانب همدستان و دوستان شما پرداخت شده است.

نماینده دادستان در ادامه با اشاره به اظهارات متهم ایروانی نزد بازپرس پرونده بیان کرد: در اظهارات خود نزد بازپرس پرونده گفته اید به شرکتهایم گفته‌ام تا می‌توانند از معافیت قانونی گمرکی استفاده کنند و شما در هر شرکت یک رابط داشته‌اید. با رابط خود در ایران خودرو که آقای مرتضوی بود و ایادی خود امورات را پیش می‌بردید و دستور کتبی نمی‌دادید.

وی ادامه داد: شما در شعبه گفتید که از عوائد قاچاق استفاده کرده‌اید و می‌دانید که پولی که در چرخه کار تجارتی خود داشته‌اید، چه میزان پول تزریق کرده‌اید.

نماینده دادستان در ادامه و در تشریح عنصر مادی بزه بیان کرد: به صورت کلی راه‌های کسب سود از طریق غیرقانونی قسم اول آن قاچاق عمده و دارای وصف سردستگی است. قسم دوم آن که می‌گویند ارز خارج نشده باید بگویم شما از سه منبع ارز اخذ می‌کردید که یکی ارز متقاضی، ارز بانک مرکزی و ارز ایران خودرو که به صورت ریالی بوده و قسم سوم احتکار و فروش ثانویه بوده است.

وی با اشاره به راه‌های قاچاق استفاده شده توسط این گروه مجرمانه به صورت منسجم اظهار کرد: اکسیژن سنسور را از کشور مبدأ که رومانیایی بوده به مبلغ ۱۰ یورو و ۹۰ سنت به شرکت خود فروختید و آنچه که به ایران خودرو فروختید ۱۳ یورو و ۹۴ سنت بوده است، که در ارزش کم اظهاری داشته‌اید.

شاه محمدی تصریح کرد: در مرحله بعدی شرکت و شخص شما با همکاری همدستان قطعه بنزین سوز را به عنوان قطعه گازسوز به گمرک اظهار می‌کردید که اکنون می‌گویید تعرفه آن ۵ درصد بوده است، اما طی استعلامات دادسرا ضابطین و اقاریر سایر متهمان تعرفه این کالا ۲۰ درصد بوده، اما شما ۵ درصد عنوان کردید.

متهم ایروانی گفت: در ۲۰ سال گذشته ۵ درصد بوده است.

نماینده دادستان اظهار کرد: ورود کالای ساخت چین و کشور‌های دیگر که نام شرکت سازه پویش روی آن حک شده است از موارد دیگری است که در پرونده وجود دارد.

شاه محمدی با اشاره به استفاده نابجا و سوء استفاده ازمصوبه هیئت دولت توسط متهم ایروانی در خصوص حمایت از خودروی تولید ملی تصریح کرد‌: شما با اظهار کالای بنزین سوز به جای کالای گازسوز سبب آلودگی هوا شدید.

متهم ایروانی ضمن رد این ادعا گفت: اصلا اینگونه نیست.

قاضی صلواتی ضمن تذکر به متهم ایروانی گفت: شما فکر کردید اینجا نیز شرکت است. به شما تذکر می‌دهم که مواظب اظهارات خود باشید.

نماینده دادستان خطاب به متهم ایروانی گفت: قرار بوده مواد اولیه وارد و مونتاژ کنید، اما کالا را به صورت کامل آورده‌اید و مدعی رونق تولید هستید.

شاه محمدی خطاب به متهم ایروانی بیان کرد: کسی با شما امکان رقابت نداشته و به این شکل رقبا از میدان خارج می‌شدند. از آخر سال ۹۶ به بعد از ارز دولتی جهت وارد کردن کالا استفاده کردید و ای‌سی‌یو را نزدیک به ۴۰ یورو وارد و به مبلغ ۶۸ یورو به ایران خودرو فروختید. مردم از قیمت‌ای سی یو در بازار مطلع هستند.

متهم ایروانی گفت: کسی در بازار ای‌سی‌یو نمی‌خرد.

قاضی صلواتی بار دیگر از متهم ایروانی خواست تا نظم دادگاه را رعایت کند و گفت: با جو سازی نمی‌شود جواب داد برای بار آخر تذکر دادم.

نماینده دادستان گفت: شما مدعی هستید ارزی از کشور خارج نکردید در حالی که بدون ارائه برگ سبز گمرکی و بارنامه تسهیلات اعتباری اخذ شده است، شما در این قسمت خود را تولیدکننده معرفی می‌کنید و ارز می‌گرفتید.

در این هنگام نماینده دادستان سندی را به دادگاه نشان داد که خطاب به متهم رفیعی تنظیم شده است و آن را قرائت کرد و گفت: شما مدعی هستید ارز دولتی استفاده نمی‌کردید در حالی که شما به واسطه زد و بند خودتان ارز اختصاص یافته به ایران خودرو را استفاده می‌کردید.

قاضی خطاب به نماینده دادستان گفت: اگر اجازه بدهید تا اینجا متهم از خود دفاع کند.

متهم ردیف اول گفت: پرونده ما قاچاق کالاست، این موارد چه ربطی به موارد بانکی دارد.

نماینده دادستان بیان کرد: در کیفرخواست همه این‌ها آمده است.

قاضی خطاب به متهم تذکر داد: دادگاه در چارچوب کیفرخواست رسیدگی می‌کند.

متهم ردیف اول مدعی شد: من ارز آزاد خریدم و تا هشت ماه زیان دادم. هیچ خلافی در این مجموعه نشده تمام آن جوسازی است.

نماینده دادستان ادامه داد: اقرار راس دلایل است، شما این را پذیرفته‌اید و بابت اینکه تخلفات را به شما نشان داده‌اند تشکر هم کرده‌اید.

متهم ایروانی گفت: من خودم اشتباه نکرده‌ام، اما خلاف مدیرانم را قبول دارم و به خاطر این تشکر کرده‌ام.

قاضی صلواتی گفت: پس مسئولیت شما کجا بوده است، ظاهرا شما هیچ کاره بوده‌اید.

متهم ایروانی ادعا کرد: ما در مجمع و برنامه بودجه دخالت می‌کردیم.

قاضی صلواتی گفت: اقاریر مدیران شما دایر بر این است که دستورات شفاهی بوده است.

متهم ادعا کرد: دستور شفاهی که ملاک نیست.

قاضی صلواتی گفت: آن‌ها دستورات شما را اجرا می‌کردند.

نماینده دادستان ادامه داد: شما مدعی هستید همکاران شما تحریم‌ها را دور می‌زدند در حالی که شما دستور می‌دادید و مدعی هستید که از سال ۹۶ از ارز متقاضی استفاده کرده‌اید؛ اما در نهایت ارز دولتی به کار می‌بردید.

متهم گفت: من ارز آزاد استفاده می‌کرده‌ام و ایران‌خودرو هم ارز دولتی ندارد از صراف می‌خریدند.

نماینده دادستان گفت: اما اقاریر متهمین و تحقیقات خلاف اظهارات شما است.

متهم ایروانی ادعا کرد: اگر یک دلار خارج از کشور داشته باشم تمام آن را دولت مصادره کند و مرا اعدام کنید زحماتی که من کشیدم کمتر کسی انجام می‌دهد. اگر کارمندانم اشتباهی کرده‌اند مقصر من نیستم، اما آن‌ها مثل فرزندانم هستند و از آن‌ها حمایت می‌کنم.

نماینده دادستان گفت: ۱۵ تا ۲۰ قطعات وارداتی شما به بازار عرضه نمی‌شد و با قیمتی که خودتان تعیین می‌کردید و چندین برابر به بازار ثانویه تزریق می‌شد این فاکتور شما است.

نماینده دادستان برگه‌ای را که نشان‌دهنده فاکتور بود به دادگاه ارائه کرد.

متهم گفت: این فاکتور‌ها را از کجا آورده‌اید.

نماینده دادستان گفت: این نشان دهنده جعل اسناد است که آن را کتمان می‌کنید. این گواهی مبدائی است که در آن قطعه بنزینی قید شده است در حالی که شما آن را برای خودروی گازسوز معرفی کردید تا تعرفه مربوط به خودروی گازسوز را از گمرک اخذ کنید.

نماینده دادستان ادامه داد: شما مدعی هستید همه چیز توسط ترخیص‌کاران صورت گرفته در حالی که این مهر اتاق بازرگانی کشور چین است که از اتاق متهم خاتمی‌پور کشف شده و او اقرار کرده این مهر را از اتاق ایروانی آورده‌ام و ایروانی با نفوذ خود از بازرسین گمرکات و ضابطین اطلاع داشته و می‌گفته اسناد را امحا کنید، اما من اسناد را از بین نبردم تا بتوانم در دفاع از خود مدرک داشته باشم.

متهم ایروانی گفت: من این حرف‌ها را قبول ندارم و مدیران من هم قبول ندارند.

نماینده دادستان در ادامه گفت: اقاریر متهمین نزد بازپرس و ضابطین حاکی از ان است که اقدامات مجرمانه توسط ایادی شما صورت گرفته است.

قاضی صلواتی گفت: مدارکی وجود دارد که شما به خاتمی‌پور گفته‌اید اسناد را امحا کن و چند روز گوشی را خاموش و خودت را گم و گور کن.

قاضی صلواتی به متهم ردیف اول عباس ایروانی تذکر داد: شما در این جلسه دادگاه چندین بار به متهمین تلقین و آن‌ها را تهدید کرده‌اید که مشاهده شد.

قاضی صلواتی در ادامه ختم جلسه امروز را اعلام کرد و گفت: جلسه بعدی دادگاه فردا ۱۴ مهر راس ساعت ۹ و ۳۰ دقیقه صبح در همین مکان برگزار می‌شود.

به گزارش خبرگزاری میزان، این پرونده ۷ متهم دارد؛ متهم ردیف اول عباس ایروانی فرزند رضا، مدیر گروه عظام، تولید کننده قطعات خودور متهم است به: افساد فی الارض از مجرای اخلال عمده در نظام اقتصادی کشور با توسل به قاچاق سازمان یافته و حرفه‌ای قطعات خودرو به صورت عمده و کلان، رهبری گروه مجرمانه سازمان یافته قاچاق قطعات خودرو، معاونت در جعل اسناد، معاونت در استفاده از اسناد مجعول، معاونت در پرداخت رشوه و مشارکت در فراری دادن متهم.

متهم ردیف دوم امیر رضا رفیعی، فرزند پرویز، قائم مقام فروش گروه عظام؛ متهم به مشارکت در اخلال عمده در نظام اقتصادی کشور؛ مشارکت در قاچاق سازمان یافته و حرفه‌ای قطعات خودرو، معاونت در پرداخت رشوه؛ معاونت در جعل اسناد، معاونت در استفاده از سند مجعول و مشارکت در فراری دادن متهم.

متهم ردیف سوم مرتضی روغنی‌ها فرزند علی، معاون امور بینالملل گروه عظام، متهم است به مشارکت در اخلال عمده در نظام اقتصادی کشور؛ مشارکت در قاچاق سازمان یافته و حرفه‌ای قطعات خودرو، معاونت در پرداخت رشوه؛ معاونت در جعل اسناد معاونت در استفاده از سند مجعول مشارکت در فراری دادن متهم.

متهم ردیف چهارم حامد خاتمی پور، فرزند اسماعیل، ترخیص کار گمرک، متهم است به مشارکت در اخلال عمده در نظام اقتصادی کشور، مشارکت در قاچاق سازمان یافته و حرفه‌ای قطعات خودرو، جعل اسناد، استفاده از اسناد مجعول، استفاده از مهر مجعول اتاق بازرگانی چین و پرداخت رشوه.

متهم ردیف پنجم مرداد علی کرم نیا، فرزند موسی، کارمند گمرک، متهم است به دریافت رشوه، مشارکت در قاچاق سازمان یافته و حرفه‌ای قطعات خودرو.

متهم ردیف ششم حسن صفریان فرزند حسین، کارمند گمرک متهم به دریافت رشوه، مشارکت در قاچاق سازمان یافته و حرفه‌ای قطعات خودرو.

متهم ردیف هفتم مهدی شهابی فرزند نصرالله، کارمند گمرک، متهم است به دریافت رشوه، مشارکت در قاچاق سازمان یافته و حرفه‌ای قطعات خودرو.


برچسب ها
گروه عظام
نام:
ایمیل:
* نظر: