اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۴۸
کد خبر: ۱۵۳۸۵
تاریخ انتشار: ۱۳:۳۱ - ۱۰ مهر ۱۳۹۸ - 02 October 2019
وزیر نیرو در حاشیه جلسه هیئت دولت:
وزیر نیرو با اشاره به سفر این هفته رئیس‌جمهور و مقامات ارشد کشورمان به ارمنستان، گفت: در جریان این سفر و دیدار مسئولان دو کشور مقرر شده است خط سوم انتقال برق میان ایران و ارمنستان تا زمستان سال آینده به بهره‌برداری برسد و حدود یک‌هزار مگاوات به ظرفیت انتقال برق دو کشور افزوده شود.

بهره‌برداری از خط سوم انتقال برق ایران و ارمنستان تا زمستان سال آینده

به گزارش عصرپرس از پایگاه اطلاع رسانی وزارت نیرو، رضا اردکانیان در حاشیه جلسه امروز هیئت دولت با حضور در جمع خبرنگاران به تشریح دستاوردهای سفر این هفته رئیس‌جمهور و مقامات ارشد کشورمان به ارمنستان پرداخت و افزود: این سفر به دعوت سران کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا برای شرکت در اجلاس شورای عالی این اتحادیه و به میزبانی نخست وزیر ارمنستان صورت گرفته بود.

وی با تاکید بر اینکه ایران از پنجم آبان امسال وارد این اتحادیه اقتصادی اوراسیا خواهد شد، ادامه داد: پس از پیوستن ایران به این اتحادیه حدود 840 قلم کالا از سوی دو طرف مشمول تعرفه ترجیحی شده و تعرفه بخشی از کالاها نیز صفر خواهد شد.

رئیس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی و تجاری ایران و ارمنستان افزود: براساس برنامه‌ریزی صورت گرفته بیش از 500 کالا برای کشور ما و حدود 300 کالا نیز برای کشورهای عضو این اتحادیه دارای تعرفه‌های ترجیحی و یا صفر خواهند شد.

اردکانیان تاکید کرد: در صورت رعایت الزامات موجود در این بخش، پیوستن ایران به اتحادیه اوراسیا فرصت بسیار بزرگی برای کشورمان خواهد بود. مسئله بسیار مهم در این زمینه آمادگی بخش خصوصی است. تولیدکنندگان و تجار ما می‌بایست در فرصت باقی مانده تا پیوستن ایرن به اوراسیا از طریق تشکل‌های صنفی مرتبط با حوزه فعالیت خود و یا اتاق‌های بازرگانی و سازمان‌های دولتی مسئول در جریان جزئیات این مهم قرار بگیرند.

وزیر نیرو با تاکید بر اینکه پیوستن ایران به اوراسیا در دوران تحریم نقش بسیار تعیین کننده‌ای را برای افزایش اشتغال در کشور ایفا خواهد کرد، ادامه داد: سازمان‌های مهمی نظیر گمرک، بانک مرکزی، حمل‌ونقل جاده‌ای و دریایی در خزر، سازمان‌های استاندارد و نیز توسعه تجارت خارجی جزو دستگاه‌های هستند که نیازمند فراهم کردن مقدمات عملیاتی کردن این الحاقیه هستند.

وی افزود: ایران از آبان‌ماه امسال یک فرصت حداقل سه ساله دارد تا این الحاق موقت را به شکل دائمی دربیاورد؛ به صورتی که تمامی کشورهای عضو اتحادیه اوراسیا و جمهوری اسلامی ایران می‌توانند به صورت یک منطقه آزاد تجاری عمل کنند.

اردکانیان با اشاره به اینکه وزارت نیرو مسئول کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی و تجاری ایران و ارمنستان است، عنوان کرد: در دیدار رئیس‌جمهور کشورمان با نخست وزیر ارمنستان تسریع در احداث خط سوم انتقال برق میان دو کشور مورد تاکید قرار گرفت و مقرر شده است تا زمستان سال آینده این پروژه مهم به بهره‌برداری برسد.

وزیر نیرو با تاکید بر اینکه با بهره‌برداری از این طرح هزار مگاوات دیگر به ظرفیت انتقال برق دو کشور افزوده خواهد شد، بیان کرد: همچنین مسئله تهاتر گاز با برق ایران، تمدید قرارداد فعلی تا 20 سال آینده و توسعه تهاتر گاز با برق و کالا جزو موارد دیگری بود که در این نشست مورد تاکید قرار گرفت.


نام:
ایمیل:
* نظر: