اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۳:۵۴
کد خبر: ۱۵۳۸۳
تاریخ انتشار: ۱۲:۳۷ - ۱۰ مهر ۱۳۹۸ - 02 October 2019
معاون برنامه ریزی و توسعه شرکت آب و فاضلاب کشور
معاون برنامه ریزی و توسعه شرکت آب و فاضلاب کشور گفت:خوشبختانه بیش از ۱۰ هزار روستا با جمعیت ۶/۷ میلیون نفر به آب پایدار متصل شده‌اند و برنامه ریزی های ما به گونه‌ای است که هر هفته بیش از ۳۰ روستا به سامانه تامین آب پایدار وصل خواهند شد.

هر هفته بیش از ۳۰ روستا به سامانه تامین آب پایدار وصل خواهند شد

به گزارش خبرنگار عصرپرس، شاهین پاکروح معاون مهندسی وتوسعه شرکت آب وفاضلابکشور در نشست خبری پانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی آب و فاضلاب بابیان اینکه به شاخصه‌های خوبی در حوزه تامین و توزیع آب سالم و بهداشتی و ایجاد زیرساخت‌های مناسب در تاسیسات فاضلاب رسیده ایم،اظهار کرد: امروز، بالغ بر ۹۹/۶ درصد از جمعیت شهری کشور به آب پایدار متصل است و نهایتا، ما ظرفیت تصفیه خانه های آب کشور را از ۱/۹ میلیون مترمکعب در روز به مرز ۱۱ میلیون مترمکعب در روز رساندیم و این اتفاق بدون شک از سامانه های تصفیه خانه های آب منشا می گیرد که به مرز ۱۴۰ سامانه تصفیه خانه آب در کشور ارتقا یافته است.

معاون مهندسی و توسعه شرکت آب و فاضلاب کشور بیان کرد: امروز، در حوزه زیرساخت های فاضلاب شهری جمعیت تحت پوشش شبکه فاضلاب شهری به بیش از ۵۰ درصد ارتقا پیدا کرده که این عدد در ابتدای انقلاب در سال ۵۷ یک عدد یک رقمی کمتر از ۱۰ درصد بود و ما خوشبختانه توانستیم زیرساخت های فاضلاب را در کلان‌شهرها و شهرهای بزرگ کشور به اجرا در بیاوریم به گونه‌ای که به بیش از ۴/۸ میلیون مترمکعب در روز ظرفیت تصفیه، دستیابی پیدا کردیم و امروز ۲۱۶ سامانه تصفیه فاضلاب در کشور فعال است.

پاکروح با اشاره به آبرسانی به روستاها اظهار کرد: از ابتدای سال ۱۳۹۵ بودجه مورد نیاز آبرسانی به روستاها از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی آغاز شد و به روستاهایی که بالای ۲۰ خانوار داشتند آبرسانی صورت گرفت. طبق آخرین آمار بیش از ۸۱ درصد از جمعیت روستایی کشور تحت پوشش شبکه‌های آبرسانی قرار دارند.

معاون مهندسی وتوسعه شرکت آب وفاضلابکشور با اشاره به تامین منابع مالی پروژه‌های آبرسانی روستایی از محل صندوق توسعه ملی، ادامه داد: به طور کلی ۵۰۰۰ میلیارد تومان از صندوق توسعه ملی از سال ۱۳۹۵ در اختیار ما قرار گرفت و از محل این اعتبارات ۱.۹ خانوار جمعیت روستایی معادل ۶.۷ میلیون نفر در ۱۰ هزار روستا تحت پوشش قرار گرفتند.

وی ادامه داد: برای سال جاری ۱.۲ میلیون نفر جمعیت روستایی دیگر در ۱۹۵۰ روستا تحت پوشش قرار می‌گیرند و در صورتی که اعتبارات ادامه داشته باشد تا پایان دولت سه میلیون نفر جمعیت روستایی دیگر تحت پوشش قرار خواهند گرفت.

معاون مهندسی وتوسعه شرکت آب وفاضلاب کشور در مورد آخرین آمار تصفیه‌خانه‌های آب و فاضلاب نیز توضیح داد: ۱۴۰ تصفیه‌خانه در مدار قرار دارد و ۳۲ مدول در دست اجراست، به طور کلی ۵۱ درصد از جمعیت شهری کشور تحت پوشش خدمات فاضلاب قرار گرفته‌اند و ۳۳۰ شهر از شهرهای کشور خدمات فاضلاب را دریافت می‌کنند. همچنین ۱۰۳ مدول تصفیه‌خانه فاضلاب در دست اجراست و در حال حاضر ۲۱۶ تصفیه‌خانه فاضلاب در مدار قرار دارد. 

معاون مهندسی وتوسعه شرکت آب وفاضلاب کشور با بیان این‌که شاخص بهره‌مندی آب روستایی ۸۲ درصد است گفت: ‌۵.۷ میلیون فقره انشعاب آب در حوزه روستایی وجود دارد و سالیانه ۱.۵ میلیارد مترمکعب برای تامین آب شرب روستاییان لازم است.

وی افزود: برای تامین آب روستاها ۸۵ درصد از آب زیرزمینی و ۱۵ درصد از آب سطحی استفاده می‌شود.

پاکروح در ادامه با اشاره به مطالعاتی که در زمینه تامین آب مورد نیاز کشور تا سال ۱۴۰۰ صورت گرفته است، گفت: طبق این مطالعه تا سال ۱۴۰۰ باید آب مورد نیاز ۸۵ میلیون نفر در کشور تامین شود که برای این جمعیت نیاز به ۹ میلیارد مترمکعب ظرفیت آبی وجود دارد.

معاون مهندسی وتوسعه شرکت آب وفاضلابکشور با اشاره به کیفیت آب در نقاط مختلف کشور، گفت: با توجه به ۱۵ سال خشکسالی در کشور مشکلاتی در برخی از استان‌ها در زمینه شوری و کیفیت آب وجود دارد به همین دلیل ارتقاء کیفی منابع آب در پروژه‌ها دیده می‌شود.

وی با تاکید بر این‌که هدف به صفر رساندن تنش آبی در کشور تا سال ۱۴۰۰ است، اظهار کرد: برای این منظور سالانه باید ۱۰۰ میلیون مترمکعب آب به منابع شهری و روستایی اضافه شود و برای این منظور ۱۲۰ طرح آبرسانی در پیوست قانون بودجه دیده شده است که به ۳۷ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.

پاکروح  گفت:بیش از ۳۱ طرح از ۱۲۰ طرح مذکور پیشرفت فیزیکی بالای ۸۰ درصد دارند.

معاون مهندسی وتوسعه شرکت آب وفاضلاب کشور با بیان این‌که در سال ۱۳۹۷، هفت تصفیه‌خانه فاضلاب در کشور به بهره‌برداری رسید، اظهار کرد: از ابتدای سال ۱۳۹۸ تاکنون هشت واحد دیگر به بهره‌برداری رسیده است و تا پایان سال ۲۸ تصفیه‌خانه فاضلاب دیگر نیز به بهره‌برداری می‌رسد.

وی با بیان این‌که تاکنون برای فاضلاب روستایی منابع اعتباری موثر اختصاص داده نشده، افزود: این موضوع را از بانک توسعه اسلامی پیگیری کردیم و در سال ۱۳۹۶ از این محل ۱۹۵ میلیون یورو اعتبار برای ایجاد زیرساخت فاضلاب در ۱۱۱ روستا اختصاص داده شده که میانگین پیشرفت فیزیکی آن ۳۳ درصد است.

پاکروح ادامه داد: در حال حاضر ۶۰۰۰ روستا در کشور با تانکر آبرسانی می‌شوند که آمار آن سال به سال در حال کاهش است.

معاون مهندسی وتوسعه شرکت آب وفاضلاب کشور با بیان این‌که تعداد شهرهایی که با تنش آبی مواجه بودند در سال ۱۳۹۷، ۳۳۰ شهر بود، گفت: این تعداد به ۲۲۰ شهر تقلیل پیدا کرده است و برنامه ریزی های ما همچنان ادامه دارد به گونه‌ای که هر هفته بیش از ۳۰ روستا به سامانه تامین آب پایدار وصل خواهند شد.


خبرنگار:پویا مرادی
مطالب مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر: