اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۹
کد خبر: ۱۵۳۸
تاریخ انتشار: ۱۵:۴۳ - ۲۹ آذر ۱۳۹۵ - 19 December 2016
بر گزار می شود:
سرپرست فرمانداری گیلانغرب، از برگزاری نخستین جشنواره خوشنویسی میرزا محمدرضا کلهر خوش نویس صاحب نام کشور در آینده نزدیک در این شهرستان خبر داد.

سرویس فرهنگی عصرپرس: فرهاد همتی،تجلیل و معرفی هرچه بیشتر خدمت های این شخصیت بنام عرصه خوشنویسی به فرهنگ دوستان کشور، به عنوان فرزندی از دیار کلهرنشین گیلانغرب را از جمله هدف های برگزاری این جشنواره عنوان کرد.

به گزارش ایرنا، وی اظهار کرد: امروزه حفظ هنر خوشنویسی به عنوان سرمایه ای معنوی که در لابه لای پیشرفت تکنولوژی محو شده، ضرورتی انکارناپذیر است که همه دستگاه های متولی امر وظیفه دارند برای زنده نگهداشتن آن و از طرفی معرفی شخصیت میرزا محمدرضا کلهر به عنوان یکی از مفاخر بزرگ فرهنگی و خوشنویسی ایران زمین، تلاش کنند.

وی بیان کرد: با هدف برپایی مطلوب این جشنواره، ایجاد دبیرخانه دائمی در گیلانغرب در دستور کار است تا پس از بررسی پیشنهادها و نظرهای کارشناسی، نسبت به فراخوان برگزاری جشنواره از طریق دستگاه اجرایی ذیربط اقدام لازم صورت گیرد.

میرزا محمدرضا کلهر از خوشنویسان صاحب‌ نام در خط نستعلیق در زمان قاجار و از خوشنویسان پرآوازه دوره ناصری و از نستعلیق ‌نویسان موثر در تاریخ هنر ایران بشمار می‌رود که شیوه‌ای خاص در نستعلیق‌ نویسی ایجاد کرد.

میرزا محمدرضا کلهر، فرزند محمدرحیم بیگ خمان جلودار فوج سواره رو ایل کلهر بود.

خمان نام جد نخست این طایفه است و این خوشنویس برجسته متولد یکی از روستاهای شهرستان گیلانغرب است که در درگیری که بین ایل کلهر (به سردستگی پدر وی) با قشون دولتی روی داد، میرزا رضای کلهر نیز حضور داشت و بعد به تصمیم پدر، پسران خانواده از طایفه هجرت کردند که ابتدا به نفت شهر و سپس به تهران قدیم مهاجرت کردند و برای در امان بودن، نام عامه کلهر را به جای نام پدری می‌آورد که بعدها هم به خاطر استعمال فراوان به نام اصلی و هنری وی در تاریخ هنر ایران ثبت و ضبط شد.

نخستین جشنواره خوشنویسی میرزا رضای کلهر در گیلانغرب

میرزا محمدرضا کلهر در سن نوجوانی به کار خوشنویسی روی آورد و خیلی زود از استادان خود پیشی گرفت.

او افزون بر خط نستعلیق در شکسته نویسی نیز استاد بود و با این که ناصرالدین شاه از وی خواست که در وزارت انطباعات (وزارت چاپ) به کار گمارده شود اما به لحاظ روحیه آزاد منشانه اش، این پیشنهاد را نپذیرفت و به کتابتی مختصر و دستمزدی اندک اکتفا کرد.

میرزا محمدرضا کلهر سرانجام در سال 1310 پس از بازگشت از سفر زیارتی خراسان به علت ابتلا به بیماری وبا در تهران درگذشت و در گورستانی در حسن آباد که اکنون محل آتش‌ نشانی شهرداری تهران است به خاک سپرده شد.

میرزا محمدرضا کلهر با نگارش روزنامه‌هایی چون شرف و شرافت و کتاب‌هایی چون ریاض المحبین، فیض‌الدموع و نمونه‌هایی برای تمرین مشق در وسعت زیاد برای مشتاقان ، آثار گرانبهایی از خود به یادگار گذاشت.

او به جهت خوشنویسی بر روی سنگ و با مرکب غلیظ که برای چاپ سنگی اجتناب‌ ناپذیر بود شیوه‌ای نو پدید آورد.

تندیسی از این شخصیت بزرگ عرصه خوشنویسی هم اینک در پارک فلاحت شهر گیلانغرب برپاست که بناست مورد بازسازی بهتر و نصب در نقطه خاصی در شهر گیلانغرب قرار گیرد.

گیلانغرب در غرب کرمانشاه بیش از 72 هزار تن جمعیت دارد.

 

پایان/

نام:
ایمیل:
* نظر: