اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۹
کد خبر: ۱۵۳۷۲
تاریخ انتشار: ۲۳:۲۲ - ۰۹ مهر ۱۳۹۸ - 01 October 2019
روحانی در دیدار رئیس جمهوری روسیه:
رئیس جمهوری حفظ صلح و ثبات در منطقه و از جمله خلیج‌فارس و تأمین آزادی و امنیت کشتیر‌انی در تنگه هرمز را سیاست قطعی جمهوری اسلامی ایران بر شمرد و گفت: امنیت و صلح پایدار در خلیج فارس، دریای عمان و تنگه هرمز تنها با مشارکت کشورهای این منطقه تأمین می‌شود.

امنیت و صلح پایدار خلیج فارس با مشارکت کشورهای منطقه تامین می‌شود

به گزارش عصرپرس از پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، رئیسان جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه  عصر سه شنبه در ایروان پایتخت ارمنستان دیدار و درباره مهمترین مسائل دوجانبه، منطقه ای و بین المللی گفت و گو و تبادل نظر کردند.

حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی و ولادیمیر پوتین در این دیدار که در حاشیه اجلاس سران اتحادیه اقتصادی اوراسیا برگزار شد، به موضوعات برجام و توافق هسته ای و همچنین امنیت خلیج فارس و تنگه هرمز و ابتکار صلح هرمز پرداختند.

روحانی در این دیدار برجام را  به عنوان الگوی کارآمدی از موفقیت دیپلماسی چندجانبه برای حل و فصل مسائل بین المللی دانست و تاکید کرد: موفقیت این توافق مستلزم اجرای کامل تعهدات متقابل از سوی همه امضاکنندگان آن و حمایت همه کشورها از اجرای مفاد آن است.

رئیس جمهوری تصریح کرد که ایران از امضا کنندگان توافق برجام انتظار دارد در راستای اجرایی شدن آن اقدام کنند و نقش مسکو در این زمینه حائز اهمیت است.

روحانی همچنین حفظ صلح و ثبات در منطقه و از جمله خلیج‌فارس و تأمین آزادی و امنیت کشتی‌رانی در تنگه هرمز را سیاست قطعی جمهوری اسلامی ایران بر شمرد و گفت: امنیت و صلح پایدار در خلیج فارس، دریای عمان و تنگه هرمز تنها با مشارکت کشورهای این منطقه تأمین می‌شود.

رئیس جمهوری با تشریح و تبیین "ابتکار صلح هرمز” هدف آن را ارتقای صلح، ثبات، پیشرفت و رفاه همه ساکنان تنگه هرمز و تفاهم متقابل و روابط صلح‌آمیز و دوستانه میان آنها ذکر کرد و اظهار داشت: این ابتکار حوزه‌های مختلف همکاری مانند تأمین همگانی امنیت انرژی، آزادی کشتی‌رانی و انتقال آزادانه نفت و سایر منابع نسبت به کشورهای حوزه تنگه هرمز و فراتر از آن را در برمی‌گیرد.

مسکو تلاش خود را بر اجرای کامل تعهدات هسته ای از سوی همه طرف ها به کار می گیرد

رئیس جمهوری روسیه نیز در این دیدار بار دیگر با حمایت از برجام و توافق هسته ای تاکید کرد که مسکو همه تلاش خود را برای اجرای کامل تعهدات از سوی همه طرف های امضا کننده این توافق بکار می گیرد.

ولادیمیر پوتین از آغاز همکاری رسمی ایران در مناسبات اقتصادی با اتحادیه اوراسیا استقبال و آن را زمینه ساز همگرایی و توسعه بیشتر منطقه ای دانست.

رئیسان جمهوری اسلامی ایران و روسیه در این دیدار همچنین بر تقویت بیش از پیش روابط تهران – مسکو در همه حوزه های مورد علاقه تاکید و در خصوص طرح ارائه شده رئیس جمهوری کشورمان در سفر اخیر به سازمان ملل موسوم به "ابتکار صلح هرمز” گفت وگو کردند.


نام:
ایمیل:
* نظر: