اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۹
کد خبر: ۱۵۳۵۵
تاریخ انتشار: ۱۴:۴۰ - ۰۹ مهر ۱۳۹۸ - 01 October 2019
جهانگیری تصریح کرد:
معاون اول رییس جمهور عدالت خواهی، آزادی خواهی، اصلاح دینی و ایستادگی در برابر ظلم و ستم را برجسته‌ترین پیام‌های حماسه عاشورا عنوان کرد و با بیان اینکه پیاده روی اربعین تلاشی برای زنده نگهداشتن و انتقال این پیام‌ها به نسل‌های آتی است، گفت: هنرمندان باید با خلق آثار هنری فاخر پیام‌های حماسه اربعین را ماندگار کرده و به مثابه پلی آن را به نسل‌های آینده منتقل کنند.

باید پیام وحدت را از پیاده روی اربعین به جهان مخابره کنیم

به گزارش عصرپرس، اسحاق جهانگیری روز سه شنبه در مراسم اختتامیه پنجمین دوره جایزه، فیلم، عکس و سفرنامه اربعین گفت: اربعین در فرهنگ شیعی و اسلامی سنتی دیرینه برای حفظ و انتقال پیام نهضت عاشورا است که همواره تحت هر شرایطی برگزار شده و توانسته پیام این نهضت را که الهام بخش حرکت های آزادی خواهانه، عدالت طلبانه و نجابت بخش بشریت بوده است، قرنهای متمادی پابرجا نه دارد.

معاون اول رییس جمهور با بیان اینکه نقش تاریخی اربعین در فرهنگ شیعه پیوندی ناگسستنی با حماسه عاشورا دارد، افزود: تعبیر اربعین یادآور اصلاح دینی، عدالت طلبی و آزادگی و ایستادگی در برابر ستم است و از همین رو علمای بزرگ همواره اصرار داشتند که این مناسک با وجود سخت گیریها و مشکلات برگزار شود.

وی اظهار داشت: آنچه امروز اربعین را زنده نگه داشته و به یک سنت بزرگ اجتماعی تبدیل کرده عنصر آگاهی بخشی این مناسک به مردم دنیا است. مردم از هر قوم و مذهبی از شیعه و غیرشیعه، ایرانی و غیر ایرانی در راهپیمایی اربعین در کنار هم قرار گرفته و با گفتار و رفتار پسندیده درس آزادگی و مقاومت نهفته در دل عاشورای حسینی را یادآوری و بازآفرینی می کنند.

جهانگیری با بیان اینکه در جمع راهپیمایان از همه اقشار مردم حضور دارند، گفت: از سنتی ترین افراد تا روشنفکران و از پیرترین تا جوان ترین افراد از هر نقطه ای از جهان خود را به مراسم اربعین رسانده تا در بین تفاوت های قومی و دینی پیام وحدت را از این رخداد بزرگ به جهان مخابره کنند.

معاون اول رییس جمهور خاطر نشان کرد: چنین حرکت عظیم و با برکتی شایسته آن است که با انتشار آثار هنری در جهان بیشتر شناسانده و برای همیشه ماندگار شود. راهپیمایی باشکوه اربعین باید از ذهن و خلاقیت هنرمندان و اهالی قلم تدوین شود تا پلی بین ارزش های حقیقی عاشورا و زندگی امروز مردم جهان باشد.

وی افزود: هنرمندان متعهد باید تلاش کنند تا تصویر دقیقی از فلسفه این راهپیمایی به جهان مخابره کنند چرا که حتما در سوی مقابل افکار و قلم های مغرضی هستند که تلاش دارند تصویر مخدوش و ناصحیح از این واقعه عظیم ارائه دهند؛ لذا رسالت رسانه های مسئول انعکاس تصویر دقیق از راهپیمایی اربعین است که می تواند زبانی گویا برای تشویق عظمت اسلام و صلح خواهی و عدالت طلبی شیعه و فداکاری و مقاومت و آزادی خواهی جامعه اسلامی باشد.

جهانگیری با تشکر از تلاش هایی که در قالب جایزه هنری فیلم، عکس و سفرنامه اربعین برای ماندگاری حماسه اربعین انجام شده است، اضافه کرد: من حداقل از زمانی که در این مسئولیت قرار گرفته ام این توفیق را داشته ام که هرسال حداقل یک روز در این مراسم حضور پیدا کنم و به چشم خود شاهد این رویداد استثنایی و بی نظیر باشم. رویدادی که به شکلی استثنایی در مقطعی کوتاه با اجتماعی میلیونی از چند کشور در یک کشور دیگر برگزار می شود.

معاون اول رییس جمهور اظهار داشت: شاید اعداد میلیونی در سفر مردم کشورهای مختلف به کشورهای دیگر در طول 365 روز یکسال خیلی عجیب نباشد اما این که در یک مدت کوتاه چند میلیون نفر از ایران به عراق سفر می کنند و آنجا در کمال آرامش و امنیت به زیارت می پردازند قطعا بی نظیر است و البته از سوی دیگر نشان دهنده این واقعیت است که دولت های این کشورها نیز از صمیم قلب در خلق این حماسه هم پای مردمشان هستند.

وی تصریح کرد: این جابه جایی بزرگ جمعیت زائران کار بسیار بزرگی است که دولت ایران با عشق به اباعبدالله الحسین (ع) مقدمات آن را فراهم می کنند و در سوی دیگر دولت عراق مشتاقانه برای استقبال و پذیرایی آنان تلاش می کنند. در خلق این حماسه بزرگ مردم عراق نیز در کنار دولتشان کاری بزرگ و استثنایی انجام می دهند لازم است تا علاوه بر اعلام این پیام به زائران ایرانی که دولت کشورشان در همه شرایط در کنار آنهاست با زبانی رسا از دولت و ملت عراق تشکر کنیم و به نوعی سپاس رهبر معظم انقلاب، دولت و ملت ایران را از میزبانی سخاوتمندانه عراقی ها به گوش آنان برسانیم.

جهانگیری خاطر نشان کرد: هیچ کس تصور هم نمی کرد دو کشوری که هشت سال درگیر جنگی تمام عیار بودند با رفع یک مانع بزرگ به نام صدام به سرعت به جایی برسند که وقتی جمعیت میلیونی زائران ایرانی در عراق حضور پیدا می کنند مردم عراق مشتاقانه به استقبال آنها بیایند و حتی از اینکه نتوانند احیانا میزبان تعداد بیشتری از زائران ایرانی باشند آزرده خاطر شوند. این ها حوادث استثنایی است که به برکت اربعین شاهد آنها هستیم و صمیمانه از دولت و ملت عراق که با این پذیرایی ها، شکوه وحدت عاشقان خاندان عصمت و طهارت را در آن جا به نمایش می گذارند، سپاسگزاری می کنیم.

معاون اول رییس جمهور در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اینکه کشورمان در شرایط خطیر و حساسی قرار گرفته است، گفت: امروز تحریم های ظالمانه و سیاست فشار حداکثری دشمنان از هر سو بر کشورمان وارد می شود و در منطقه نیز کشورهایی هستند که نه تنها با اعمال این فشارها بر علیه کشورمان همراهی می کنند بلکه آمریکایی ها را به تشدید این فشارها نیز تشویق می کنند و منطقه ما را در وضعیت پیچیده و دشواری قرار داده است که باید خیلی مراقب و هوشیار باشیم.

وی ادامه داد: با رهبری هوشمندانه مقام معظم رهبری و ایستادگی مردم توانسته ایم طرح فشار همه جانبه دشمن را به شکست بکشانیم اما لازم است از آموزه های عاشورا مثل همدلی، ایستادگی، مقاومت و تاب آوری در برابر فشارها درس بگیریم تا بتوانیم به طور کامل توطئه های کشور را خنثی کنیم.

جهانگیری تاکید کرد: اگراین آموزه ها را به خوبی تبیین کنیم می توانیم با وجود شرایط دشواری که با آن مواجه هستیم با وحدت و انسجام و سربلندی از شرایط پیش رو عبور خواهیم کرد.

معاون اول رییس جمهور در حاشیه این مراسم علاوه بر بازدید از نمایشگاه عکس اربعین از پوستر فراخوان ششمین دوره مسابقه فیلم، عکس و سفرنامه اربعین نیز رونمایی کرد.

سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در این مراسم با بیان اینکه هیچ مناسک دیگری در دنیا وجود ندارد که به اندازه اربعین گستردگی داشته باشد گفت: راهپیمایی اربعین به لحاظ گستره جنسیتی، گستره سنی، ملیتی و طبقاتی همه زنان و مردان، پیر و جوان،‌اتباع کشورهای مختلف و جمعیت طبقات مختلف را در خود گرد آورده است و از این لحاظ نظیری ندارد.

صالحی اظهار داشت: گستردگی بی نظیر مناسک راهپیمایی اربعین میدان عمل و تاثیر عمیقی به راهپیمایی اربعین بخشیده که فرصتی برای تقویت اقتدار دینی و شیعی و حتی فرصتی برای اقتدار ملت عراق است و باید بیش از گذشته مورد بهره برداری اجتماعی قرار گیرد.

ابراهیمی ترکمان، رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی نیز در این نشست با تأکید بر این موضوع که در تمام صحنه‌های کربلا اثری از خودبینی نمی‌بینیم و هر آنچه است عشق به باقی است، گفت: ما امروز در پنجمین جایزه جهانی اربعین جمع شده‌ایم که مظاهر خیرخواهی و محبت امام حسین (ع) به خداوند را در صحنه کربلا ببینیم، گزارشی از چگونگی انتخاب برگزیدگان این دوره از مسابقات را ارائه کرد.

در این مراسم همچنین با حضور معاون اول رییس جمهور از برگزیدگان رشته های عکس،‌ فیلم و سفرنامه نویسی پنجمین دوره این مسابقات تقدیر به عمل آمد.

 


نام:
ایمیل:
* نظر: