اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۵:۰۰
کد خبر: ۱۵۳۵۳
تاریخ انتشار: ۱۳:۵۶ - ۰۹ مهر ۱۳۹۸ - 01 October 2019
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای تهران با بیان این‌که در برخی از دشت‌ها روزانه یک و در برخی از دشت‌ها روزانه نیم میلی‌متر فرونشست رخ می‌دهد، گفت: دشت‌های شهریار و ورامین بحرانی‌ترین دشت‌های تهران هستند. دشت شهریار سالانه ۳۱۰ میلی‌متر نشست می‌کند.

دشتهای ورامین و شهریار درشرایط بحرانی قراردارند

به گزارش خبرنگار عصرپرس، سیدحسن رضوی در حاشیه دومین روز پانزدهمین نمایشگاه صنعت آب و فاضلاب در نشست خبری درباره میزان بارندگی در تهران در سال آبی گذشته، گفت: از ابتدای مهرماه سال ۱۳۹۷ تا ۳۱ شهریورماه سال ۱۳۹۸ رکورد بارندگی به میزان ۳۸۷ میلی‌متر در تهران شکسته شد که نسبت به مدت مشابه سال قبل‌اش ۵۲.۵ درصد و نسبت به متوسط بلندمدت نزدیک به ۳۹ درصد افزایش داشته است.

وی با تاکید بر این‌که سال قبل پاییز و بهار خوب و زمستان متعادلی را داشته‌ایم، اظهار کرد: بزرگترین مشکل در چند سال اخیر تغییر میزان بارندگی در فصل‌های مختلف بود به طوری که در برخی سال‌ها در زمستان کمتر از ۱۰ درصد بارندگی رخ می‌داد و میزان بارندگی‌ها در بهار به ۷۰ درصد رسیده بود اما از آنجایی که در زمستان بارش برف نداشتیم بارندگی‌های بهار غیرموثر بود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای تهران ادامه داد: سال گذشته نظم بارندگی در فصول اتفاق افتاد به طوری که در بهار میزان بارندگی در استان تهران ۱۳۷ میلی‌متر بود که ۱۱۲ میلی‌متر آن در فروردین‌ماه رخ داد به طور کلی میزان بارندگی در بهار نسبت به بلندمدت ۷۳ درصد افزایش داشت.

رضوی با بیان این‌که در بهار سال جاری ۱۳۰.۵ میلی‌متر بارندگی دریافت کرده‌ایم، ادامه داد: این میزان نسبت به سال قبل ۳۴۷ درصد و نسبت به شرایط نرمال بیش از ۱۰۰ درصد افزایش داشته است.

وی در ادامه با بیان این‌که میزان ورودی آب به سدهای پنج‌گانه تهران ۲.۶۱۴ میلیارد مترمکعب بوده است، گفت:‌این میزان نسبت به مدت مشابه سال قبل که ۱.۱۷۳ میلیارد مترمکعب بود، ۱۲۳ درصد افزایش داشته و شرایط تامین آب شرب کشاورزی و صنعت را نسبت به سال‌های قبل را بهبود بخشیده است، اما مشکلات در آب‌های زیرزمینی در استان تهران هنوز باقی است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای تهران از تخلیه سدهای کرج، لتیان و ماملو برای مدیریت سیلاب خبر داد و گفت: از ابتدای سال آبی جدید مخازن این سه سد تخلیه خواهند شد. همچنین در نظر داریم یک سوم یا یک چهارم سد نمرو را برای مقابله با سیلاب‌های احتمالی تخلیه کنیم.

رضوی با اشاره به بهبود وضعیت آب‌های سطحی در تهران، اظهار کرد: براساس اعداد و ارقام حدود ۱۰۰ میلیون مترمکعب کمتر از منابع آب زیرزمینی در استان تهران برای تامین آب شرب استفاده کردیم. در واقع ۱۰ درصد آب شرب بیشتر، ۷۹ درصد آب کشاورزی بیشتر و ۸۰ درصد آب صنایع بیشتری از آب‌های سطحی استفاده شد. این موضوع بیشتر در کرج – تهران و هشتگرد رخ داد.

وی با بیان این‌که ۵۹۶ میلیون مترمکعب آب سطحی از سدهای پنج‌گانه بود، ادامه داد: حدود ۵۰ درصد این میزان که معادل ۳۰۰ میلیون مترمکعب است را در پایاب سدهای پنج‌گانه تهران مورد استفاده تغذیه مصنوعی قرار دادیم که اگر این موضوع تداوم داشته باشد می‌تواند فرونشست دشت‌ها را کنترل کند.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای تهران با بیان این‌که در برخی از دشت‌ها روزانه یک و در برخی از دشت‌ها روزانه نیم میلی‌متر فرونشست رخ می‌دهد، گفت: دشت‌های شهریار و ورامین بحرانی‌ترین دشت‌های تهران هستند. دشت شهریار سالانه ۳۱۰ میلی‌متر نشست می‌کند.


خبرنگار:پویا مرادی
مطالب مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر: