اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۹
کد خبر: ۱۵۳۵۰
تاریخ انتشار: ۱۲:۴۱ - ۰۹ مهر ۱۳۹۸ - 01 October 2019
مدیرعامل شرکت آبفا تهران اعلام کرد
مدیرعامل آبفای استان تهران با بیان اینکه طرح فاضلاب شهر تهران ٧٥درصد پیشرفت داشته است، افزود: این درحالی است که تصفیه خانه شهر تهران ٤٥ درصد پیشرفت داشته و بین شبکه و تصفیه خانه تناسب وجود ندارد که این تناسب تا پایان سال آینده برقرار می‌شود.

افتتاح تصفیه خانه فیروزبهرام زودتر ازموعدمقرر

به گزارش خبرنگارعصرپرس، محمدرضا بختیاری مدیرعامل آبفای استان تهران در نشست خبری با اصحاب رسانه در دومین روز از پانزدهمین نمایشگاه صنعت آب،گفت:میزان بارندگی تهران در سال آبی گذشته ٣٨٧میلی بوده در حالی که این میزان در مدت مشابه سال قبلش ٢٤١میلی متر بوده است. در حال حاضر نیز ذخیره سدهای پنجگانه تهران ٩٢٠میلیون مترمکعب است درحالی که این میزان در مدت مشابه سال قبل ٦٥٠میلیون مترمکعب بوده است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران در ادامه با اشاره به میزان مصرف آب در تهران در تابستان سال جاری اظهار کرد:امسال رکورد مصرف آب با روزانه ٣.٧میلیون مترمکعب در تهران زده شد که در تاریخ مصرف آب شرب تهران بی سابقه بود.

بختیاری با بیان اینکه میزان مصرف آب امسال در تهران ٤.٥ درصد نسبت به سال قبل افزایش داشته است، اظهار کرد:این درحالی است که میزان افزایش مصرف هر سال بین دو تا دو و نیم درصد بود.

وی با بیان اینکه ٢٠ درصد مصرف آب شرب کشور در تهران رخ می دهد، گفت: میزان مصرف آب شرب در تهران ١.٥ میلیارد مترمکعب و در کشور ٦.٧ میلیارد مترمکعب است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران در مورد برنامه‌های مورد افتتاح در ماه‌های آینده در بخش آب گفت: 4 هزار و 700 میلیارد تومان در ماه‌های آینده با حضور مقامات ارشد کشور کلنگ‌زنی در بخش آب خواهیم داشت که عمده‌ترین آنها مدول تصفیه خانه دوم تهران و رینگ تهران و آبرسانی جنوب تهران خواهد بود.پس این برنامه‌ها و این کلنگ‌زنی‌ها به خصوص در مناطق جنوبی تهران باعث خواهد شد که این مناطق از یک آب پایدار بهره‌مند شده و به آب سطحی دسترسی پیدا کنند.

بختیاری ادامه داد:در این راستا ٨٥ کیلومتر رینگ جنوب تهران که از سد ماملو تا نزدیک پرند است کامل و توسط رئیس جمهوری  افتتاح می‌شود. با بهره‌برداری آن همه مناطق جنوب، جنوب شرق و جنوب غرب تهران به آب سد ماملو وصل می‌شوند.

وی با بیان اینکه از ١.٥میلیارد مترمکعب آب شرب تهران، ٧٥٠ میلیون مترمکعب از منابع آب زیرزمینی تامین می‌شود، اظهار کرد:این درحالی است که همه دشت‌های تهران ممنوعه یا ممنوعه بحرانی هستند.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران با اشاره به طرح رینگ تهران گفت:اجرای این طرح به دلیل هماهنگی‌هایی که لازم دارد بسیار زمان بر است، اما رینگ درحال تکمیل است. این رینگ قبلا فقط نقاط بحرانی را در بر می‌گرفت اما مورد بازنگری قرار گرفت و همه نقاط را در بر می‌گیرد. ٧٠ درصد بودجه آن توسط شرکت و ٣٠ درصد توسط منابع دولتی تامین می‌شود. برای تکمیل آن به ١٥٠٠میلیارد تومان بودجه نیاز است.

بختیاری با بیان اینکه طرح جامع آب تهران در آستانه نهایی شدن است، توضیح داد:استان تهران حدود یک میلیارد و ٢٢میلیون مترمکعب آب سطحی دارد و برنامه‌ریزی‌ها به سمتی می‌رود که همه مناطق تهران از آب سطحی استفاده کنند.

وی در ادامه با بیان اینکه طرح فاضلاب شهر تهران ٧٥درصد پیشرفت داشته است، افزود: این درحالی است که تصفیه خانه شهر تهران ٤٥ درصد پیشرفت داشته و بین شبکه و تصفیه خانه تناسب وجود ندارد که این تناسب تا پایان سال آینده برقرار می‌شود.

به گفته مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران تصفیه خانه فیروزبهرام و شهرک غرب به مدار خواهند آمد.

بختیاری با تاکید بر اینکه طرح های فاضلاب استان تهران با عقب ماندگی رو به رو است،گفت:ظرف چند ماه اخیر سعی شده این عقب ماندگی جبران شود و شش تصفیه خانه به بهره برداری خواهد رسید.به طور کلی ظرف پنج سال آینده صد در صد شبکه فاضلاب و تصفیه خانه استان تهران اجرا می‌شود.

وی با بیان این‌که از ١.٥ میلیارد مترمکعب آب شرب تهران، ٧٥٠ میلیون مترمکعب از منابع آب زیرزمینی تامین می‌شود، اظهار کرد: این درحالی است که همه دشت‌های تهران ممنوعه یا ممنوعه بحرانی هستند.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران با اشاره به طرح رینگ تهران گفت: اجرای این طرح به دلیل هماهنگی‌هایی که لازم دارد، بسیار زمان‌بر است اما رینگ در حال تکمیل است. این رینگ قبلا فقط نقاط بحرانی را در بر می‌گرفت اما مورد بازنگری قرار گرفت و همه نقاط را در بر می‌گیرد. ٧٠ درصد بودجه آن توسط شرکت و ٣٠ درصد توسط منابع دولتی تامین می‌شود. برای تکمیل آن به ١٥٠٠میلیارد تومان بودجه نیاز است.

بختیاری با بیان این‌که طرح جامع آب تهران در آستانه نهایی شدن است، توضیح داد: استان تهران حدود یک میلیارد و ٢٢میلیون مترمکعب آب سطحی دارد و برنامه‌ریزی‌ها به سمتی می‌رود که همه مناطق تهران از آب سطحی استفاده کنند.

وی در ادامه با بیان این‌که طرح فاضلاب شهر تهران ٧٥ درصد پیشرفت داشته است، افزود: این در حالی است که تصفیه خانه شهر تهران ٤٥درصد پیشرفت داشته و بین شبکه و تصفیه خانه تناسب وجود ندارد که این تناسب تا پایان سال آینده برقرار می‌شود.

به گفته مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران تصفیه خانه فیروزبهرام و شهرک غرب به مدار خواهند آمد.

بختیاری با تاکید بر این‌که طرح های فاضلاب استان تهران با عقب‌ماندگی رو به رو است، گفت: ظرف چند ماه اخیر سعی شده این عقب‌ماندگی جبران شود و شش تصفیه‌خانه به بهره‌برداری خواهد رسید. به طور کلی ظرف پنج سال آینده صددرصد شبکه فاضلاب و تصفیه‌خانه استان تهران اجرا می‌شود.

وی با بیان این‌که ۳۷۰ نقطه تهران مخازن اضطراری آب وجود دارد، اظهار کرد: پیش‌بینی می‌شود در زمان وقوع زلزله در تهران شبکه آب تهران به دلیل فرسودگی از مدار خارج شود به همین دلیل مخازنی تعبیه شده است که در آن شرایط وارد مدار خواهند شد. ظرفیت این مخازن بین ۵۰ هزار تا ۱۰۰ هزار لیتر است و نیاز مردم را بین سه تا ۱۰ روز برطرف خواهد کرد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران ادامه داد: ظرف یک تا دو ماه آینده کار اجرای ۳۰ مخزن آغاز شده و ظرف پنج سال آینده امور مربوط به ۳۷۵ مخازن تمام خواهد شد.

بختیاری در ادامه با تاکید بر این‌که آب شهر تهران کاملا سالم بوده و در هیچ نقطه‌ای آلودگی ندارد، اظهار کرد: ممکن است میزان نیترات در برخی نقاط بالا باشد، اما آسیبی نمی‌رساند. همچنین باید گفت که هیچ دستگاه تصفیه‌ای وجود ندارد که میزان نیترات را کاهش دهد. برای کاهش میزان نیترات آب سرد را با آب چاه مخلوط می‌کنیم و امسال تزریق مستقیم آب چاه به شبکه ممنوع شد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران با اشاره به حذف قبوض کاغذی آب، اظهار کرد: حذف این قبوض از حذف قبوض برق سخت‌تر است، زیرا آب انشعاب دارد به طور کلی یک میلیون و ۸۰۰ هزار انشعاب داریم در حالی که پنج میلیون و ۳۰۰ هزار آحاد وجود دارد.

وی ادامه داد: با توجه به تکلیف وزارت نیرو، پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال یک میلیون قبض کاغذی آب و تا پایان دولت همه قبوض کاغذی آب حذف شود.

 


خبرنگار:پویا مرادی

مطالب مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر: