اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۴۸
کد خبر: ۱۵۲۹۸
تاریخ انتشار: ۱۳:۳۴ - ۰۷ مهر ۱۳۹۸ - 29 September 2019
وزیر بهداشت:
وزیر بهداشت با بیان این که ما هم در حوزه اقدامات کم هزینه سلامت اقدام می‌کنیم و هم کارهای پر هزینه این حوزه را پیش می‌بریم، در عین حال درباره انجام اعمال پیوند عضو در ایران، گفت: حداقل هزینه پیوند در ارزان‌ترین کشورها ۱۰۰ هزار دلار است، اما این کار در ایران با حداقل هزینه انجام می‌شود.

مراکز اهدای سلول های بنیادی در تمام استان ها راه اندازی می شود

به گزارش خبرنگارعصرپرس، سعید نمکی روز یکشنبه در مراسم بزرگداشت روز جهانی اهداکنندگان سلول های بنیادی افزود: تلاش می کنیم مراکز اهدای سلول را در تمام ۳۱ استان کشور راه اندازی کنیم. هم پیوند و هم داروهای مورد نیاز گران قیمت هستند اما با حمایت از بیمه ها، آن را برای گیرندگان پیوند ارزان کردیم.

نمکی با بیان این که گرچه ما در زمینه مسائل کم هزینه نظام سلامت اولویت‌هایی داریم که شاید بر جای مانده است، گفت: به طوری که ما هنوز واکسن‌های روتاویروس و پنوموکوک را به دلیل محدودیت منابع نتوانستیم به شبکه واکسیناسیون اضافه کنیم و تولید آن را در انستیتو پاستور به سختی دنبال می‌کنیم؛ اما به عنوان یک کشور در حال توسعه که با محدودیت منابع مواجه است کارهای پرهزینه و گران قیمت را رها نکرده‌ایم. بنابراین هم در جنبه‌های کم هزینه و پر فایده و هم در موارد پرهزینه گام برداشته‌ایم. ما در این زمینه یکی از نادر کشورهای جهان هستیم.

نمکی با اشاره به هزینه های زیاد پیوند در دنیا و پیشرفت های ایران در این حوزه گفت: ما در حوزه پیوند کبد، حتی از اروپا هم بیمار داریم.

وزیر بهداشت با اشاره به شبکه ملی اهدا کنندگان سلول‌های بنیادی که در کشور راه‌اندازی شده است، گفت: این بانک فقط در پیوند مغز استخوان به ما کمک نمی‌کند بلکه به ما کمک می‌کند تا بسیاری از گره‌های نظام سلامت را بگشاییم. ما امروز نمی‌دانیم که کدام بیماری‌ها در کشور  ما با کدام HLA ارتباط دارند. این بانک در یافتن پاسخ به ما کمک خواهد کرد. ما امروز نمی‌دانیم کدام HLA به درمان خاص پاسخ می‌دهد و با کمک این بانک می‌توانیم این موضوع را دریابیم و متوجه شویم که کدام بیمار به کدام دارو پاسخ می‌دهد. همچنین این بانک به ما کمک می‌کند که پاسخ دهندگان درست به داروهای گران قیمت را بشناسیم. بنابراین امیدواریم بتوانیم در این راستا به یکدیگر کمک کنیم. ما هم در وزارت بهداشت از این حرکت حمایت کرده و آن را دنبال می‌کنیم.

وی افزود: البته ما درصدد هستیم تا مراکز پذیره نویسی را در تمام ۳۱ استان کشور داشته باشیم و سیاست وزارت بهداشت این است که با توسعه مراکز دریافت سلول‌های بنیادی بتوانیم این حوزه را تقویت و حمایت کنیم.

نمکی از مردم و سازمان های مردم نهاد برای تقویت بانک سلول های بنیادی کمک خواست و از تمام خیرین، هنرمندان و رسانه ها به خاطر فرهنگ سازی در این حوزه تقدیر کرد.

نخستین هدف از برگزاری این روز، قدردانی از تمام اهداکنندگان سلول‌های بنیادی در سراسر جهان است، از اهداکنندگان خویشاوند و غیرخویشاوند گرفته تا اهداکنندگان خون بند ناف، افرادی که سلول‌های خود را اهدا کرده و آنهایی که نامشان را در بانک جهانی ثبت کرده و در انتظار پیدا شدن فرد سازگاری هستند تا بتوانند جانش را نجات دهند. از دیگر اهداف گرامیداشت این روز افزایش آگاهی‌ها در میان مردم و سیاست‌گذاران در مورد یک اهداکننده سلول‌های بنیادی بودن و تاثیری که این پیوند بر زندگی بیماران می‌گذارد، است.

سلول‌های بنیادی خونی سلول‌های اولیه‌ای هستند که قادرند به هر کدام از سه نوع از انواع سلول‌های خونی اصلی تبدیل شوند؛ گلبول‌های سفید که از ما در برابر عفونت‌ها محافظت می‌کنند، گلبول‌های قرمز که اکسیژن را به سراسر بدن حمل می‌کنند و پلاکت‌ها که به تشکیل لخته خون برای جوش خوردن و ترمیم زخم‌ کمک می‌کنند. سلول‌های بنیادی خونی عمدتا در درون بافت اسفنجی داخل استخوان‌ها یا مغز استخوان یافت می‌شوند. تعداد کمی از این سلول‌ها در خون و بندناف نیز وجود دارند.

روز جهانی اهداکنندگان سلول‌های بنیادی هر ساله در سومین شنبه از ماه سپتامبر در بیش از ۵۰ کشور جهان گرامی داشته می‌شود که امسال با ۲۱ سپتامبر (۳۰ شهریورماه) مصادف شد. این پویش در ابتدا به عنوان یک رویداد اروپایی در ایتالیا، اسپانیا، فرانسه و بلژیک برگزار می‌شد و از سال ۲۰۱۵ به بعد به یک مناسبت جهانی تبدیل شد.


خبرنگار:پویامرادی
نام:
ایمیل:
* نظر: