اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۹
کد خبر: ۱۵۲۹۴
تاریخ انتشار: ۱۰:۵۶ - ۰۷ مهر ۱۳۹۸ - 29 September 2019
معاون درمان وزارت بهداشت بابیان اینکه ایران درپیوند کبد جز پیشرو های دنیاست،گفت: خوشبختانه سالیانه بین هزار و ۲۰۰ تا هزار و ۳۰۰ پیوند مغز استخوان در سراسر کشور انجام می‌شود.

ایران درپیوند کبد جزکشورهای پیشرو در دنیاست

به گزارش خبرنگارعصرپرس: قاسم جان بابایی، معاون درمان وزارت بهداشت امروز(یکشنبه) درهمایش روزجهانی اهدا کنندگان سلولهای بنیادی، با بیان اینکه سلول‌های بنیادی در درمان بیماران صعب‌العلاج بسیار مؤثر است، اظهار کرد:  خوشبختانه سالیانه بین هزار و ۲۰۰ تا هزار و ۳۰۰ پیوند مغز استخوان در سراسر کشور انجام می‌شود. وی ادامه داد: تا به امروز بالغ بر ۱۰ هزار پیوند مغز استخوان در کشور انجام شده است و ایران دارای بیشترین مرکز پیوند سلول‌های بنیادی خون‌ساز در افراد مبتلا به تالاسمی در دنیا بوده که این مسئله نشان دهنده پیشرفت چشمگیر ایران در این حوزه است.

جان بابایی اظهار داشت: پیوند اعضا در کشور به همت دکتر فاضل راه اندازی شد و امروز در پیوند کبد در دنیا، پیشرو هستیم. پیوند مغز استخوان نیز به همت دکتر قوام زاده از سال 69 در کشور راه اندازی شد و تا کنون بیش از 12 هزار پیوند مغز استخوان در کشور انجام شده است.

وی تصریح کرد: اخیرا مرکز پیوند وزارت بهداشت با همکاری سازمان اورژانس کشور اقدام به انتقال هوایی و پیوند عضو کردند و در سال جاری تا کنون 10 پرواز برای اهدا و پیوند قلب انجام شده و آخرین مورد این ماموریت، جمعه انجام شد که قلب برای پیوند از یک استان به تهران منتقل شد.

معاون درمان وزارت بهداشت با بیان اینکه در پیوند مغز استخوان پیشرفت های بسیار خوبی در کشور داشته ایم، افزود: همراهی نهادها، انجمن ها، خیرین، رسانه ها، هنرمندان و افراد صاحب جایگاه و نفوذ در کشور به منظور تقویت پیوند مغز استخوان، ضروری است چون در سالهای گذشته، پیوند مغز استخوان از خانواده بیمار یا اطرافیان وی انجام می شد اما به تدریج به دلیل کوچک شدن بعد خانوار، پیوند مغز استخوان به سمت تشابه ژنتیکی رفته و بانک سلول های بنیادی خون ساز در کشور راه اندازی شده است.

جان بابایی افزود: اهدای سلول های بنیادی خون ساز و تقویت بانک سلول های بنیادی از نظر اقتصادی برای کشور بسیار مقرون به صرفه است و از خروج ارز از کشور جلوگیری می کند. خوشبختانه امروز شبکه ملی اهداکنندگان سلول های بنیادی خون ساز در کشور ایجاد شده و این امکان وجود دارد که سلول های مشابه و مورد نیاز بیماران، پیدا شده و پیوند انجام شود.

وی تاکید کرد: در کشور 19 مرکز پیوند مغز استخوان فعالیت دارند اما مشکل ما این است که فقط 6 تا 7 مرکز، پیوند مغز استخوان غیرخویشاوند انجام می دهند و باید همه این مراکز، پیوند غیرخویشاوند را انجام داده و بانک سلول های بنیادی خون ساز در کشور تقویت شود.

معاون درمان وزارت بهداشت یادآور شد: وزارت بهداشت در حال حاضر تا سقف 15 میلیون تومان برای تست های اهدای سلول های بنیادی خون ساز در مراحل مختلف پرداخت می کند و دولت در شرایط دشوار کنونی، پیوند اعضا و مغز استخوان را به صورت رایگان برای بیماران انجام می دهد.

جان بابایی در پایان اظهار داشت: برنامه وزارت بهداشت این است که با همکاری نهادهای مختلف از جمله معاونت علمی و فناوری ریاست جمهور، کیت های HLA در مرحله دوم و سوم با کمک شرکت های دانش بنیان در کشور، ساخته شود و بیماران نیازی به مراجعه به خارج از کشور نداشته باشند و علاوه بر تقویت بانک سلول های بنیادی و انجمن های مردم نهاد در این حوزه، پیوند غیرخویشاوندی در دانشگاه های علوم پزشکی، در دستور کار قرار گیرد.


خبرنگار:پویا مرادی

نام:
ایمیل:
* نظر: