اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۹
کد خبر: ۱۵۲۸۵
تاریخ انتشار: ۲۲:۰۸ - ۰۶ مهر ۱۳۹۸ - 28 September 2019
رئیس مرکز مدیریت پیوند و امور بیماری‌های وزارت بهداشت:
رئیس مرکز مدیریت پیوند و امور بیماری‌های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: سالانه حدود ۱۴۰۰ پیوند سلول بنیادی خونساز در مراکز ۱۹ گانه پیوند سلول‌های بنیادی خونساز کشورمان انجام می‌شود.

سالانه ۱۴۰۰ پیوند سلول‌بنیادی خونساز در ایران انجام می‌شود

به گزارش عصرپرس از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، درگذشته بیماری‌های صعب العلاج زیادی وجود داشت و به تدریج با کشف سلول‌های بنیادی و ایجاد تحول و پیشرفت دانش و فناوری سلول‌های بنیادی در سالهای اخیر، تعدادی از این بیماری‌ها درمان قطعی شدند و تعدادی نیز التیام یافتند.

 درحال حاضر پیوند سلول‌های بنیادی خونساز یکی از روش‌های مرسوم درمانی محسوب می‌شود. به گونه‌ای که بیش از ۶۰ نوع بیماری سخت در کشور از طریق این نوع پیوند درمان می‌شود.

مهدی شادنوش رئیس مرکزمدیریت پیوند وامور بیماری‌های وزارت بهداشت با اشاره به برگزاری جشن روز جهانی اهدا کنندگان سلول‌های بنیادی خونساز در سراسر دنیا از جمله ایران بیان کرد: فعالیت‌های تحقیقاتی خوبی در زمینه سلول‌های بنیادی در برخی مراکز روی بیماری‌های صعب العلاج همچون اتیسم، بیماری‌های متابولیکی و سرطان در حال انجام است.

وی با بیان اینکه، پیدا کردن دهنده سازگار برای بیمار یکی از موضوعات مهم پیوند سلول‌های بنیادی خونساز است، افزود: براساس معیارهای جهانی در هر یک میلیون نفر احتمال تطبیق سلول‌های بنیادی دونفر وجود دارد؛ بنابراین داشتن یک شبکه ملی اهدا کنندگان سلول‌های بنیادی خونسازغنی وتاثیرگذار در هر کشوری به صورت ملی حائز اهمیت است.

شادنوش ادامه داد: مراکز پذیره نویسی اهدا کنندگان سلول‌های بنیادی مجزایی از ۱۰ سال پیش در کشور وجود داشتند که اطلاعات داوطلبین را از شهرهای مختلف کشور در خود نگهداری می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: در سال ۱۳۹۴ با اتصال این مراکز پذیره نویسی اقدام به تاسیس شبکه ملی اهداکنندگان سلول‌های بنیادی خونساز زیر نظر وزارت بهداشت اتفاق افتاد.

به گفته شادنوش، درحال حاضر حدود ۶۳ هزار اطلاعات HLA داوطلبین اهدا سلول‌های بنیادی در این شبکه ملی وجود دارد. در صورتی که یکی از ۱۶ مرکز پیوند سلول‌های بنیادی خونساز از سراسر کشور بیماری را نیازمند پیوند تشخیص دهند از طریق جستجو در شبکه ملی نمونه سازگار برای فرد جستجو می‌شود.

وی با تاکید براینکه، ایران از اقوام ونژادهای گوناگونی بهره‌مند است، اضافه کرد: هر چقدر از نژادهای مختلف بتوانیم در شبکه ملی نمونه‌هایی را داشته باشیم موفقیت را برای پیوند و یافتن دهنده سازگار قابل اهدا بیشترمی کند.

شادنوش ادامه داد: پس هدفگذاری شده نمونه‌های شبکه ملی به ۱۵۰ هزارنمونه داوطلب افزایش یابد. برای تحقق این هدف نیز در تلاش هستیم این پیام به گوش تمام مردم برسانیم که تنها با چند دقیقه وقت می‌توانند زندگی بیماری را نجات دهند.

به گفته رئیس مرکزمدیریت پیوند وامور بیماری‌های وزارت بهداشت، افراد با حضور در یکی از مراکز پذیره نویسی اهداکنندگان سلول‌های بنیادی خونساز و اهدای ۲ و نیم سی سی از خون یا بزاق دهان می‌توانند اطلاعات خود را در شبکه ملی کشور به اشتراک بگذارند و در یک امر تاثیر گذار شرکت کنند.

شادنوش در ادامه به همکاری با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری اشاره کرد و گفت: مذاکراتی با ستاد توسعه علوم و فناوری‌های سلول‌های بنیادی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری انجام شد تا با حمایت و همکاری این نهاد به زودی موجودی شبکه ملی اهدا را ارتقا دهیم.

وی همچنین اظهارکرد: درراستای آگاهی رسانی جامعه ۷ مهرماه سال جاری روز جهانی اهداکنندگان سلول‌های بنیادی خونساز را جشن می‌گیریم تا از این طریق اعلام عمومی و درخواست را در سراسر کشور واعلام نیاز، شبکه ملی اهدا کنندگان سلول‌های بنیادی خونساز کشور تعداد فراوانی از داوطلبین اهدا را در خود جای دهد و بیماران نیازمند سلول بنیادی خونساز سازگار مورد نیاز خود را پیدا کند.

شادنوش گفت: اگر چنین جستجویی در سطح بین المللی رخ دهد هزینه‌های بسیار بالایی دارد و تعداد زیادی از خانواده‌ها امکان بهره مندی از آن را نخواهند داشت.

رئیس مرکزمدیریت پیوند وامور بیماری‌های وزارت بهداشت درادامه تصریح کرد:سالیانه در کشور ما حدود ۱۴۰۰ پیوندسلول بنیادی خونساز درمراکز ۱۹ گانه پیوند سلول‌های بنیادی خونساز انجام می‌شود.


نام:
ایمیل:
* نظر: