اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۴۸
کد خبر: ۱۵۲۴۴
تاریخ انتشار: ۱۶:۴۶ - ۰۳ مهر ۱۳۹۸ - 25 September 2019
با حضور معاون آب و آبفاي وزارت نيرو صورت گرفت؛
همزمان با سفر معاون آب و آبفاي وزارت نيرو به استان لرستان، سه مجتمع آبرساني از سد ايوشان به ۱۲ روستا در شهرستان‌های خرم‌آباد و دلفان استان لرستان به بهره‌برداری رسید.

افتتاح همزمان سه مجتمع آبرسانی به 12 روستا در استان لرستان

به گزارش  عصرپرس از پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو، قاسم تقي‌زاده خامسي، که به منظور افتتاح و بازديد از چند طرح آب و فاضلاب وارد شهر خرم‌آباد شده است، مجتمع آبرسانی از سد ایوشان به ۱۲ روستا در شهرستان‌های خرم آباد و دلفان، با جمعیت تحت پوشش ۱۶۷۹ نفر و اعتبار 51 میلیارد و 834 میلیون ریال را افتتاح کرد.

معاون آب و آبفای وزیر نیرو در مراسم افتتاح این سه مجتمع آبرسانی ضمن گرامی داشت هفته دفاع مقدس اظهارداشت: هر کجا سه کلمه «عشق، عاشقی و خدا» بوده ما موفق بودیم و حادثه‌های تاریخی بزرگی در کشور از جمله دفاع مقدس نیز با همین سه شعار به پیروزی رسید.وی افزود: همه کسانی که در عرصه سیل اخیر حضور داشتند، می‌پذیرندکه همین سه  واژه  سبب شد که بتوانیم موفق شویم و در زمانی بسیار محدود، آب آشامیدنی را به مردم برسانیم.

معاون آب و ابفا وزارت نیرو با ابراز امیدواری درخصوص جبران هرچه سریعتر خسارات سیل در استان لرستان افزود: حدود 200 میلیاردتومان اعتبار برای سیل اختصاص یافته و تقریبا نیمی از این اعتبار برای آب منطقه‌ای و نیم دیگر به آبفا و آبفار تخصیص داده شده که به تدریج انجام خواهد شد، هرچند معتقدیم این عدد برای لرستان عدد مناسبی نیست وامیدواریم در مرحله دوم بتوانیم رقم بالاتری اختصاص دهیم.

وی با اشاره به اینکه هم اکنون در استان لرستان در حوزه آب، آبفار و آبفا نزدیک به 3 هزار میلیارد تومان پروژه در دست انجام داریم افزود: امسال حدود 300 میلیارد تومان از این اعتبارات تخصیص داده شده و  امیدواریم مابقی به تدریج تخصیص داده شود و در سال‌های آینده نیز سقف اعتبارات استان لرستان افزایش یابد تا بتوانیم محرومیت را به ویژه در روستاها، کمتر کنیم.

تقی زاده خامسی افزود: در استان لرستان در بخش آبرسانی روستایی هنوز مشکلاتی وجود دارد، به طوری که 58 روستای بالای 20 خانوار آب شرب پایدار ندارند که امیدواریم به تدریج این مشکل مرتفع شود.

وی با بیان اینکه وزارت نیرو هر هفته‌30 روستا را در کشور به آب مطمئن و پایدار تجهیز می‌کند تصریح کرد: در دولت دوازدهم حدود 6 میلیون و 700 هزار نفر در روستاها به آب پایدار دسترسی پیدا کردند که امیدواریم 58 روستای لرستان نیز جز برنامه‌های دولت دوازدهم قرارگیرد و بتوانیم در همین دولت کل روستاهای بالای 20 خانوار استان لرستان را از آب پایدار بهره‌مند نماییم.

معاون آب و آبفای وزارت نیرو همچنین در بخش دیگری از سخنان خود به بازدید از برخی از سدهای لرستان اشاره و اظهار کرد: بررسی میدانی ساختگاه برخی از سدها مانند سد تنگ معشوره برای یافتن راهکاری در جهتا کنترل سیلاب در برنامه قرارگرفته است .

معاون آب و آبفاي وزارت نيرو پس از افتتاح این مجتمع آبرسانی در جلسه‌اي در استانداري لرستان، با اشاره به اینکه تامين آب شرب پايدار در منطقه اهميت فراواني دارد، گفت: تامین آب شرب از وظایف وزارت نیرو است و در این مسیر با تکیه بر کار کارشناسی باید با همدلی مدیران استانی به‌سرعت کارها را پیش برد تا در همه شهرها و روستاها آب با کیفیت در اختیار مردم قرار گیرد .

"تقی زاده خامسی" در اين نشست که با حضور استاندار، معاونان، مدیران ستادی و استانی وزارت نیرو برگزار شد، بر ضرورت آمادگی برای مدیریت سیلاب و تداوم خدمات‌رسانی آب و فاضلاب در استان تاکید کرد.

معاون آب و آبفای وزارت نیرو همچنین در ادامه این سفر از محل طرح مطالعاتی سد ده پهلوان بازدید کرد. هدف از اجرای این طرح  تامین آب شرب شهرستان نورآباد و بخشی از روستاهای مسیر و تامین آب مورد نیاز حدود ۱۸۰۰۰ هکتار اراضی کشاورزی وکنترل سیلاب می باشد.

سد مخزنی ده پهلوان با ارتفاع ۶۸ متر و حجم مخزن ۹۹ ، حجم تنظیم ۱۰۵ و برای تکمیل آن اعتباری در حدود ۱۰ میلیارد ریال مورد نیاز است. این سد در شهر فیروزآباد استان لرستان و در۱۰ کیلومتری غرب شهرستان نورآباد و بر روی رودخانه بادآور از سرشاخه های سیمره قراردارد .

 

 


نام:
ایمیل:
* نظر: