اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۵:۴۷
کد خبر: ۱۵۲۳۷
تاریخ انتشار: ۱۴:۰۰ - ۰۳ مهر ۱۳۹۸ - 25 September 2019
وزیر راه و شهرسازی اعلام كرد:
محمد اسلامی در دیدار با وزیر نفت و منابع معدنی سوریه با تاکید بر اینکه بخش خصوصی موتور محرک همکاری‌های اقتصادی است، گفت: کمیته مشترک حمل و نقل ایران-عراق-سوریه تشکیل شده است و به زودي این کمیته در سطح وزرا برگزار خواهد شد.

تشکیل کمیته مشترک حمل و نقل ایران-عراق-سوریه

به گزارش عصرپرس از وزارت راه و شهرسازی، محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی و رئیس کمیسیون مشترك اقتصادی ایران و سوریه در دیدار با علی سلیمان غانم وزیر نفت و منابع معدنی سوریه گفت: معتقدیم برنامه توسعه در سوریه باید شتاب گیرد، خوشحالیم که نقشه‌های شوم دشمنان در سوریه به نتیجه نرسید و آن‌ها ناکام ماندند، ان‌شاءالله صلح و آرامش روز افزون باشد و ملت سوریه سازندگی کشورشان را با قدرت هر چه تمام‌تر انجام دهند.

وی در ادامه این دیدار گفت: تلاش‌ اصلی در کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و سوریه اولويت بندي سرفصل‌های اصلی همکاری‌ها و تبادلات بین دو کشور بوده و همزمان با شناسایی این سرفصل‌ها موانع و مشکلاتی که بر سر راه همکاری مشترک وجود داشت را شناسایی کردیم و باري رفع آنها تلاش مي كنيم.

اسلامی با تاکید بر اینکه بخش خصوصی موتور محرک همکاری‌های اقتصادی است، افزود: برای ترغیب و تبیین نقش بخش خصوصی در سوریه تلاش شده است. تسهیل حضور بخش خصوصی در سوریه می‌تواند همکاری‌های اقتصادی  دو کشور را سرعت بخشد.

رئیس کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و سوریه اظهار کرد: در خصوص موانع موجود با گلوگاه‌هايي مواجه هستیم كه ‌موضوع اول بحث‌های مالی و بانکی است و موضوع دوم ترانزیت و حمل و نقل کالا است.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه برای حل مشکلات بانکی در دیدار با رئیس بانک مرکزی سوریه در دمشق به نتایج خوبی دست پیدا کردیم، گفت: با حضور رئیس بانک مرکزی سوریه در تهران و دیدارهایی که داشت باید پیشرفت‌های خوبی حاصل شده باشد. مسائل مالی موضوعی کلیدی است. تسهیل شرایط مالی در همکاری‌های اقتصادی نقش اعتمادساز، روان‌کننده و شتاب دهنده دارد.

وی بیان کرد: برای پشت سر گذاشتن گلوگاه دوم که ترانزیت و حمل و نقل کالا است، کمیته مشترک حمل و نقل ایران-عراق-سوریه را تشکیل دادیم که تمرکز اصلی آن روی حمل و نقل جاده‌ای و ریلی است. برای این بحث جلسات مشترکی در سطح کارشناسی برگزار شده است و به زودی این کمیته در سطح وزرا برگزار خواهد شد.

اسلامی افزود: امیدواریم تفاهم‌های بین ۳ کشور به‌زودی صورت گیرد و با عملیاتی شدن این تفاهم‌ها و  عملیاتی شدن آن‌ها تحرک برای توسعه روابط اقتصادی به‌صورت تصاعدی رشد خواهد کرد.

 


نام:
ایمیل:
* نظر: