اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۲۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۶:۱۸
کد خبر: ۱۵۱۸۴
تاریخ انتشار: ۱۳:۵۸ - ۳۱ شهريور ۱۳۹۸ - 22 September 2019
معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی مطرح کرد:
معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی، در افتتاح سیزدهمین نمایشگاه ایران پلاست اعلام کرد:تا سال ۱۴۰۰ بیش از ۹۳ میلیارد دلار سرمایه گذاری در صنعت پتروشیمی صورت می گیرد.

سرمایه گذاری ۹۳ میلیون دلاری در صنعت پتروشیمی تا سال ۱۴۰۰

به گزارش خبرنگار سرویس اقتصادی عصرپرس، بهزاد محمدی مدیر عامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی در آیین افتتاح سیزدهمین نمایشگاه ایران پلاست با اشاره به اینکه توسعه صنعت پايين دست و ايجاد رونق كسب و كار پايين دست پتروشيمي ارتباط نزديك با صنعت پتروشيمي دارد، گفت: الزامات توسعه در صنعت پتروشيمي در ٤ حوزه خوراك،سرمايه، فناوري و بازار تعریف شده كه هر يك در صورت فضاي كسب و كار متنوع مي تواند به توسعه بيانجامد.

محمدی ادامه داد: در حال حاضر 33 میلیون تن خوراک دریافت می‌کنیم که معادل 650 هزار بشکه نفت است، این میزان در سال 1400 با افزایش تعداد مجتمع‌ها به رقم 83 مجتمع،  به 1.4 بشکه معادل نفت و در سال 1404 به 74 میلیون تن معادل 1.7 میلیون بشکه نفت خام خواهد رسید.

وی با بیان این‌که پتروشیمی نماد عبور از خام‌فروشی است گفت: نسبت خوراک گاز به مایع در این صنعت اکنون 77 به 23 است که در سال 1404 این نسبت 86 به 14 درصد خواهد رسید.

وی همچنین با بیان این‌که در صنعت پتروشیمی هشت نوع خوراک دریافت می‌کنیم، تصریح کرد: از این میزان 27 درصد آن گاز طبیعی است و این فرصتی است که گاز طبیعی تبدیل به محصولات با ارزش افزوده و پتروشیمی شود.

محمدی با تاکید بر این‌که راهبرد وزارت نفت استفاده از خوراک ترکیبی برای دست‌یابی به محصول متنوع و بهبود اقتصاد طرح‌ها است اظهار کرد: در صنعت پتروشیمی به ازای یک میلیون تن ظرفیت 800 میلیون دلار هزینه می‌شود، بنابراین راهکارهایی برای تامین مالی باید در نظر گرفته شود.

وی با اشاره به اهمیت فناوری برای صنعت پتروشیمی گفت: ما در بخش پژوهش به هفت دانش فنی دست یافته‌ایم. همچنین در بخش کاتالیست‌ها اقداماتی انجام شده به گونه ای که  برای تولید آن‌ها 450 میلیون دلار در کشور هزینه می‌شود و تاکنون 16 گروه از کاتالیست‌ها داخلی سازی شده و نه گروه دیگر نیز تا 1400 داخلی سازی خواهد شد و 15 گروه نیز در مرحله تحقیق و توسعه هستند.

معاون وزیر نفت با تاکید بر این‌که در بخش پلیمرها نیز تا سال 1404 به رقم تولید 14.2 میلیون تن در سال خواهیم رسید، گفت: در حال حاضر 90 محصول در صنعت پتروشیمی تولید می‌شود و تا سال 1404 این رقم به 105 محصول خواهد رسید.

وی با بیان این‌که در 56 مجتمع فعال کنونی پتروشیمی 108 هزار نفر مشغول به کار هستند افزود: تولید هر یک میلیون تن هزار نفر را مشغول به کار خواهد کرد. ما در حال حاضر 4.9 تا 5 میلیون تن محصول به پایین دست می‌دهیم که شامل 15 هزار بنگاه فعال است برای این تعداد صنایع پایین دست از قبل صنعت پتروشیمی 880 هزار نفر اشتغال ایجاد شده است، به طور کلی صنعت پتروشیمی یک میلیون نفر سرجمع اشتغال در کشور ایجاد می‌کند.

وی با اشاره به سیزدهمین نمایشگاه ایران پلاست، گفت: این نمایشگاه مهمترین رویداد صنعت پلاستیک در خاورمیانه و کانال ارتباطی تولیدکنندگان پتروشیمی و صنایع پایین دست است.

وی افزود: در نمایشگاه امسال 570 شرکت ایرانی و 35 شرکت خارجی از کشورهای ایتالیا، ترکیه، هند، چین و ... حضور دارند و 24 هیئت خارجی نیز از این نمایشگاه دیدن می‌کنند.

وی با بیان این‌که یکی از اقدامات نمایشگاه امسال حضور شرکت‌های دانش بنیان است، گفت: سه شرکت شتاب‌دهنده، 15 شرکت استارت‌آپی و 26 شرکت دانش بنیان حضور دارند که یکی از اهداف ما حمایت از آنان است.

برگزاری نشست اکو در نمایشگاه ایران پلاست

مدیرعامل شرکت صنایع ملی پتروشیمی تصریح کرد: مهمترین نشست نمایشگاه امسال نشست وزرای نفت کشورهای عضو اکو است که روز چهارشنبه برگزار می‌شود. همچنین در این نمایشگاه نشست‌هایی با بحث‌های تخصصی نیز خواهیم داشت.

 معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی،اعلام کرد:تا سال ۱۴۰۰ بیش از  ۹۳ میلیارد دلار سرمایه گذاری در صنعت پتروشیمی صورت می گیرد که برای تامین منابع آن تدابیری در نظر گرفته شده است.

وی با بیان این‌که در سال ١٣٩٧ حجم کلان سرمایه گذاری  در ٥٦ مجتمع  پتروشیمی معادل ٥٦ میلیارد دلار بود، گفت: در سال ١٤٠٠ این عدد با ٨٣ مجتمع به ٧٠ میلیارد دلار می‌رسد.

به گزارش عصرپرس، سیزدهمین نمایشگاه بینالمللی ایران پلاست ۳۱ شهریور ماه تا سوم مهرماه در چهار گروه مواد اولیه، کالاهای ساخته‌شده و نیمه‌ساخته، ماشینآلات و تجهیزات و خدمات در محل دائمی نمایشگاههای بینالمللی تهران گشایش یافت.

 

خبرنگار: پروین مرادی


نام:
ایمیل:
* نظر: