اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۲۱:۲۹
کد خبر: ۱۵۱۲۸
تاریخ انتشار: ۱۴:۵۴ - ۲۷ شهريور ۱۳۹۸ - 18 September 2019
وزیر امور خارجه:
وزیر امور خارجه با اشاره به بی نتیجه ماندن سیاست فشار حداکثری امریکا علیه ایران، گفت: این سیاست همچنان ادامه دارد.

سیاست فشار حداکثری امریکا به جایی نرسیده استبه گزارش سرویس سیاسی عصرپرس، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه در حاشیه مراسم پنجاه و دومین سالگرد تأسیس اتحادیه آسیای جنوب شرقی (آ. سه. آن) درباره سیاست فشار حداکثری آمریکا و اتهام زنی به ایران در موضوع یمن اظهار داشت: سیاست‌های فشار حداکثری آمریکا همچنان ادامه دارد و به هیچ جایی هم نرسیده است.

وی افزود: آنچه آمریکایی‌ها درباره یمن اظهار می‌کنند هم به این دلیل است که درباره جنایت‌هایی که در یمن علیه مردم صورت می‌گیرد به جای برجسته کردن آن جنایت ها، اقدامات مقابله کننده با آن‌ها را برجسته می‌کنند.

وزیر امور خارجه با تاکید بر ضرورت پایان جنگ در یمن گفت: تنها راه حل وضعیت یمن پایان جنگ است و بار‌ها اعلام آمادگی کرده ایم که ایران می‌تواند در این زمینه کمک کند.

 ناکارآمدی سامانه‌های دفاعی آمریکا؛ منشاء اتهام علیه ایران

وزیر امور خارجه، ناکارآمدی سامانه‌های پیشرفته دفاعی آمریکا در عربستان برای رهگیری موشک‌ها و پهپاد‌های یمنی و شرمساری ناشی از آن را منشاء متهم کردن جمهوری اسلامی ایران دانست.

 ظریف درباره پاسخ کشورمان به اتهام نقش داشتن ایران در حمله به پالایشگاه آرامکو تاکید کرد: به صراحت اعلام کرده ایم که آمریکا به جای فرافکنی، در پی نگاه کردن به واقعیات باشد.

وی افزود: احساس می‌کنم که دولت آمریکا به نحوی می‌خواهد واقعیات منطقه را به فراموشی بسپارد این واقعیت که چهار سال و نیم مردم یمن را تحت شدیدترین جنایات ضد بشری قرار دادند جنایاتی که همه سازمان‌های بین المللی آن را تایید کرده اند.

 ظریف گفت: در چند سال گذشته به علت بمباران‌هایی که هدفش کودکان بودند، بچه‌ها و حتی نوزادان کشته شدند و طبعا مردم یمن از خودشان دفاع کردند.

رئیس دستگاه دیپلماسی تاکید کرد: متاسفانه دیروز و پریروز آمریکایی‌ها ثابت کردند که در برابر یک پالایشگاه نفت از کشته شدن کودکان بیشتر حساسیت نشان می‌دهند که این نشان دهنده دیدگاه غلط آمریکایی‌ها به مقام و شخصیت انسانی است و آن‌ها نیاز دارند در دیدگاهشان تغییر اساسی ایجاد کنند.

وی گفت: جمهوری اسلامی ایران از ابتدا اعلام کرد که راه حل بحران یمن، نظامی نیست، اما کسانی که فکر می‌کردند با قدرت نظامی و خرید‌های تسلیحاتی شان از آمریکا می‌توانند مردم تقریبا بی دفاع یمن را چند روزه شکست دهند اکنون پس از چهار سال و نیم حتی با وجود سامانه‌های پیشرفته دفاعی، قدرت رهگیری موشک‌ها و پهپاد‌های یمنی را ندارند.

ظریف یگانه راه حل بحران یمن را، پایان دادن به جنگ و درگیری و جنایات علیه ملت این کشور و گفتگو میان یمنی‌ها دانست.

وی تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران از فرودین ۹۴ یعنی از ابتدای بحران یمن طرح چهارماده‌ای خود را برای راه حل سیاسی در این کشور اعلام کرد، اما کسانی که به قدرت نظامی شان می‌نازیدند قادر نشدند طرح سیاسی را بپذیرند و اکنون آنان باید پاسخ دهند که چرا در شرایط کنونی گرفتارند.

وزیر امور خارجه گفت: البته هنوز هم دیر نیست و این امکان هست که با راه حل صلح آمیز و مذاکره، بحران یمن را پایان دهند و جنایات ضد انسانی علیه این کشور را تمام کنند.

 سیاست‌های افراطی آمریکا محکوم به شکست است

وزیر امور خارجه افزود: واقعیت این است که سیاست‌های تند روانه و افراطی آمریکا و رژیم صهیونیستی محکوم به شکست است و ما این شکست‌ها را یکی پس از دیگری مشاهده می‌کنیم.

ظریف درباره خارج شدن دو عضو تندرو تیم بی از این گروه و احتمال کنار رفتن دیگر اعضای آن گفت: ریاست جمهوری اسلامی ایران، سیاست ثابتی است که با آن ادامه می‌دهیم؛ ما متعهد به تعهدات بین المللی هستیم.

وی تاکید کرد: همان طور که رهبر معظم انقلاب فرمودند این تعهد ما نشان دهنده این است که اگر دیگران می‌خواهند با ما تعامل کنند باید آنان هم به تعهدات بین المللی پایبند باشند.

 ظریف افزود: آمریکا باید به تعهداتش باز گردد و نشان دهد که کشوری قابل اعتماد است و حتی اگر نشود به این کشور اعتماد کرد لااقل بشود با او توافق کرد، اما اکنون این کشور نشان داده است که برای توافقاتش با دیگران و حتی برای امضایش ارزشی قائل نیست.

رئیس دستگاه دیپلماسی تاکید کرد: آمریکایی‌ها امروز تصمیم می‌گیرند که گروهی را به کاخ سفید دعوت کنند و فردا جلسه را به هم می‌زنند و همان‌ها را تحریم می‌کنند که این نشان دهنده سیاست غلط این کشور است پس خودشان باید این سیاست را اصلاح کنند و اگرنه هر روز بیش از گذشته منزوی می‌شوند.

وی همچنین در پاسخ به پرسشی درباره پیام جمهوری اسلامی ایران به کشور‌های منطقه گفت: ما همواره خواهان رفع سوء تفاهمات از طریق گفتگو و تعامل بوده ایم و این خواست ماست.

ظریف افزود: ما همه در این منطقه هستیم و خواهیم بود و دیگران می‌آیند و می‌روند پس نمی‌شود از دیگران امنیت خرید چنان که دیدند هر میزان که میزان هزینه تسلیحاتی پرداختند برایشان امنیت ایجاد نمی‌کند.

وزیر امور خارجه گفت: بهتر است که به منطقه برگردند و به خود و همسایگانشان نگاه کنند تا امنیت را با هم تولید کنیم و حتما این گونه بهتر می‌توانیم زندگی کنیم.

راهبرد چند جانبه گرایی در دستور کشور‌ها قرار گیرد

وزیر امور خارجه به اهمیت چند جانبه گرایی در روابط بین الملل اشاره کرد وگفت: باید در شرایط کنونی راهبرد چند جانبه گرایی در دستور کشور‌ها قرار گیرد، هر چند این راهبرد از سوی برخی کشور‌ها تحت فشار و تهدید قرار گرفته است.

محمد جواد ظریف، امروز چهارشنبه در سخنرانی خود در پنجاه و دومین سالگرد تأسیس اتحادیه آسیای جنوب شرقی (آ. سه. آن) در تهران، افزود: اتحادیه آ سه آن تجربه خوبی از همکاری مشترک کشور‌ها با یکدیگر و با هم بودن بجای علیه هم کار کردن است.

ظریف، تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران خواستار تقویت همکاری و مشارکت با دوستان خود در منطقه آ سه آن است.

وزیر امور خارجه همچنین تاکید کرد: هیچ موضوعی نباید ما را از همکاری با یکدیگر (آ سه آن) جدا کند.

وی همچنین خواستار تقویت همکاری بین آسه آن و سازمان همکاری‌های اقتصادی اکو شد و خاطر نشان کرد: وجود اختلاف نظر میان کشور‌ها طبیعی است و این اختلاف‌ها نباید موجب جدایی کشور‌ها از یکدیگر شود.

وزیر امور خارجه در پایان تاکید کرد: تنها از طریق همکاری، ‏اهداف کشور‌ها محقق خواهد شد و ما باید در این مسیر حرکت کنیم.

 

 


نام:
ایمیل:
* نظر: