اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۹
کد خبر: ۱۵۱۰۵
تاریخ انتشار: ۱۳:۲۹ - ۲۶ شهريور ۱۳۹۸ - 17 September 2019
ابتکار در نشست شورای برنامه ریزی استانداری کهگیلویه وبویراحمد گفت: هر چند آمارکودکان بازمانده از تحصیل در کشور کمتر از چهار درصد اما در همین تعداد بازماندگان، شمار دختران سه تا چهار برابر پسران است.

آمار دختران بازمانده از تحصیل سه تاچهاربرابر پسران است

به گزارش عصرپرس، معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده در نشست شورای برنامه ریزی ورونمایی از سند ارتقای زنان و خانواده کهگیلویه وبویراحمد اظهار داشت: در دوران قبل از انقلاب میزان کودکان بازمانده از تحصیل بیش از ۳۸درصد بود که سهم دختران نیز به مراتب بیش از پسران در این زمینه بود.

بر اساس آخرین امارشناسایی شده از سوی وزارت آموزش و پروش هم اکنون حدود ۱۴۲ هزار کودک در سراسر کشور به نوعی بازمانده از تحصیل هستند.

منظور از کودک بازمانده از تحصیل، گروه سنی ۶ تا ۱۸ سال اعم از دختر و پسر است که در چرخه آموزشی کشور حضور ندارند.

وی تاکید کرد که با وجود همه دستاوردها ، پیشرفت های روزافزون و حمایت های نظام و دولت های مختلف بویژه دولت تدبیرو امید نسبت به ارتقای جایگاه زنان در ابعاد مختلف اما باز در برخی شاخص های توسعه ای بی عدالتی ، تعدی به حقوق آشکار آنان ، ناملایمات و نبود توازن ها نسبت به این قشر که نیمی از جمعیت کشورهستند ، به وضوح دیده می شود.

افزایش ۳۶درصدی انتصاب مدیریتی زنان در دولت دوازدهم

ابتکار در ادامه تاکید کرد: انتصاب زنان در مدیریت های مختلف در کل کشور ظرف دوسال گذشته و از زمان دستور رئیس جمهوری بیش از ۳۶درصد افزایش یافته است.

وی تصریح کرد: با توجه به وعده رئیس جمهوری و تاکید دولت مبنی بر رساندن مدیریت زنان در پست های مختلف به حدود ۳۰درصد هم اینک این میزان در کشور ۱۸.۸درصد است که برخی وزارتخانه ها و نهادها که سهم کمتری داشته اند، باید برای تحقق این مهم شتاب بیشتری به خرج دهند.

وی بیشترین انتصاب ها را مربوط به استان ها و بیشتر در حوزه وزارت کشور و استانداری ها دانست و گفت: کهگیلویه وبویراحمد نیز سهم قابل قبولی در این راستا داشته است.

تدوین سند ارتقای وضعیت زنان و خانواده در ۱۱ استان

ابتکار همچنین تصریح کرد که سند ارتقای زنان و خانواده ۱۱ استان کشور با همکاری دانشگاه ها و مراکز پژوهشی و تحقیقاتی و با محوریت استانداری ها در سطح استان ها تدوین شده و وارد فاز عملیاتی و اجرایی شده است.

وی ادامه داد: مهمترین هدف از تصویب این سند علاوه بر شناسایی ظرفیت ها، داشته ها و توانمندی های زنان ،پرداختن به برخی عقب ماندگی ها، آسیب ها ، ضعف ها و موانع در حوزه زنان و خانواده هاست.

وی با بیان اینکه این سند یک برنامه عملیاتی مبتنی بر شاخص ها، وضعیت زنان و خانواده در بخش های مختلف استان های کشور را ارایه می دهد، گفت: در این سند نیز وظیفه و ماموریت های هردستگاه و نهاد اجرایی در بخش های مختلف مشخص شده است.

رویکرد دولت برای ارتقای وضعیت زنان منحصر به پست های مدیریتی نیست

معاون رئیس جمهوری در امور زنان و خانواده گفت: ارتقای جایگاه زنان در ابعاد مختلف از سیاست های اصولی دولت تدبیرو امید بویژه رئیس جمهوری است و تنها محدود و منحصر به گرفتن پست های مدیریتی نیست.

معصومه ابتکار در نشست با فعالان فرهنگی و اجتماعی زنان و خانواده کهگیلویه و بویراحمد اظهار داشت: دولتبا حساسیت ویژه به دنبال احقاق حقوق مغفول مانده از گذشته زنان به عنوان نیمی از جمعیت کشوراست.

وی تصریح کرد: تهیه و تدوین سند ارتقای جایگاه زنان و خانواده مشمول یکی از دستاوردها و اقدام های ارزنده دولت در این راستاست که با نگاه جامع و کارکارشناسی و مطالعاتی بسیاری از عقب ماندگی ها و حقوق مغفول مانده زنان را احصا کرده و البته برنامه ها، تصمیم ها و مامویت های ویژه سازمانی هر دستگاه را برای رفع این ضعف ها ، عدم توازن ها و چالش های فراروی ارتقای جایگاه زنان کشورمان نیز مشخص کرده است.

وی به یکی از راهبردهای دولت دوازدهم برای مشارکت ۳۰ درصدی زنان در پست های مدیریتی دولت اشاره کرد و گفت: این برنامه و دستور ویژه رئیس جمهوری باید با تمام توان محقق شود تا به مطالبه زنان پاسخ داده شود.

ابتکار بیان کرد: تاکنون توفیق خوبی در این راستا بدست آمده اما همچنان حدود ۱۲ درصد نسبت به برنامه حضور ۳۰درصدی زنان در پست های مدیریتی عقب هستیم.

وی همچنین یکی از برنامه های اساسی دولت دوازدهم را اجرای برنامه های ویژه تاب آوری در سطح روستاها و مناطق محروم دانست و گفت: طرح های گوناگونی برای حمایت از زنان کارآفرین در سطح ملی تدوین شده و تسهیلات ویژه ای از جمله تسهیلات روستایی و مشاغل خانگی به آن ها اختصاص می یابد.

وی عنوان کرد: سال گذشته در راستای توانمند سازی زنان سرپرست خانوار، در مرحله نخست ۱۲ هزار زن سرپرست خانوار توانمند شدند.سهم زنان از دریافت تسهیلات اشتغالزایی روستایی در سال گذشته حدود ۴۱ درصد بوده است.

معاون رئیس جمهوری در امور زنان و خانواده تصریح کرد: این استان دارای سرمایه های انسانی و طبیعی بسیاری بوده که باید بیش از پیش به آنها توجه شود.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد نیز گفت: مدیریت اجرایی استان با همکاری سایر دستگاه ها و بخش خصوصی برای رفع موانع پیش روی زنان در حوزه های کارآفرینی و ارائه تسهیلات اشتغال به آنها اهتمام ویژه دارند.

حسین کلانتری بیان کرد: حضور زنان در عرصه های سیاسی، اجتماعی و فرهنگی در جامعه بسیار مهم بوده و بستر های لازم برای این مهم تا حدود زیادی در دولت تدبیرو امید محقق شده است.

وی عنوان کرد: هم اینک ارتقای جایگاه زنان در دستگاه های اجرایی و دیگر نهاد ها با نقطه مطلوب، فاصله زیادی وجود دارد که باید اهتمام بیشتری برای رسیدن به آن اندیشیده شود.

استاندار کهگیلویه وبویراحمد گفت: تمامی مدیران دستگاه های اجرایی باید نگاه ویژه ای به حضور بانوان فعال در استان داشته باشند و با مدیران کم کار در این حوزه برخورد خواهد شد.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی کهگیلویه و بویراحمد نیز گفت: ظرف ۲ سال گذشته دولت برنامه های خوبی برای اشتغال زایی از جمله تسهیلات روستایی و عشایری، مشاغل خانگی، مهارت آموزی و کارورزی داشته است.

پروانه نیک مرام افزود: از بهمن ماه ۹۶ تاکنون بر اساس آخرین آمار افزون بر ۲ هزار و ۲۲۸ میلیارد ریال به طرح های اشتغال زایی روستایی و عشایری در این استان، پرداخت شده که از این میزان ۵۷۰ میلیارد ریال آن به زنان ارائه شد.

وی تصریح کرد: همچنین در بحث مشاغل خانگی در سال گذشته سهم این استان ۱۰۰ میلیارد ریال بود که تنها ۶۰ میلیارد ریال آن تخصیص یافت و ۸۵ درصد از آن به زنان پرداخت شد.

نیک مرام تاکید کرد: ۱۰۰ درصد اعتبار مشاغل خانگی در کهگیلویه و بویراحمد جذب شده و این مهم بی سابقه بوده است.

وی ابراز داشت: سهم تسهیلات مشاغل خانگی این استان در سال جاری تنها ۴۲ میلیارد ریال است که انتظار می رود ره اورد سفر معاون رئیس جمهوری با توجه به وجود پتانسیل های طبیعی و انسانی لازم در استان، پیگیری افزایش این سهم باشد.


نام:
ایمیل:
* نظر: