اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۹
کد خبر: ۱۵۰۸۵
تاریخ انتشار: ۱۴:۵۸ - ۲۵ شهريور ۱۳۹۸ - 16 September 2019
سخنگوی وزارت خارجه با رد احتمال دیدار روحانی و ترامپ در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل، گفت: این دیدار در دستور کار ما نیست.

موسوي: دیدار روحانی با ترامپ در دستور کار نیست

به گزارش عصرپرس، سیدعباس موسوی، سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست خبری هفتگی در پاسخ به سوالی با رد احتمال دیدار روحانی و ترامپ در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل، گفت: این دیدار در دستور کار ما نیست و فکر نمی‌کنیم چنین اتفاقی در نیویورک رخ دهد و همانطور که آقای روحانی گفت ما به دیدار برای عکس گرفتن حساب نمی‌کنیم، بلکه دیدار باید با دستور کار و نتایج ملموس باشد، لذا این گمانه‌زنی‌ها در دستور کار ایران نیست.

سید عباس موسوی، سخنگوی وزارت امور خارجه تصریح کرد: همانطور که قبلا هم اعلام کردیم، اگر آمریکایی‌ها به برجام بازگردند و از تروریسم اقتصادی دست بردارند، آن‌ها می‌توانند به نشست کمیسیون مشترک برجام بازگردند و حرف‌هایشان را بزنند. آقای موسوی در خصوص حکم دادگاه کانادا مبنی بر توقیف اموال ایران، افزود: ایران از چند سال پیش هشدار داده بود که این حکم را اجرا نکنند و ما اعلام کردیم که این حکم برخلاف نص صریح قوانین بین المللی و دولتی است که نقض مالکیت دولت‌ها به حساب می‌آید. وی گفت: اقدامات حقوقی ایران برای بازپس گیری اموال خود آغاز شده و ما این حق را برای خود محفوظ می‌دانیم.

سخنگوی وزارت خارجه، همچنین در خصوص حذف دلار و انجام مراودات مالی با ارز‌های ملی، تصریح کرد: این موضوع یکی از راهکار‌های ایران در شرایط فعلی است. با اکثر کشور‌های دوست که مراودات اقتصادی خوبی هم داریم با ارز‌های ملی دو طرف کار می‌کنیم. این در واقع یک مکانیسم مالی میان کشور‌های دوست است که امیدواریم این روند ادامه هم داشته باشد. آقای موسوی در ادامه اظهارات اخیر ترامپ مبنی بر تمایل آمریکا برای مذاکره با ایران، گفت: این دوگانگی و چندگانگی در سیاست‌های  آمریکا را نسبت به ایران مدت‌ها است که شاهدیم. نوعی سردرگمی و تشویش را در افراد تصمیم گیرنده در سیاست خارجی آمریکا در قبال ایران داریم، بنابراین از این مواضع ضد و نقیض در اظهارات مقامات آمریکایی را بار‌ها شاهد خواهیم بود.

موسوی تاکید کرد: پیامی از طرف آمریکایی‌ها نگرفتیم، تغییرات در کابینه دولت آمریکا یک موضوع داخلی برای آن‌ها است. ایران هم نه به افراد و نه به سخنانی که در دولت آقای ترامپ که گذرا است، توجهی ندارد. سخنگوی وزارت خارجه تصریح کرد: فعلا سیاست آن‌ها در قبال ایران تروریسم اقتصادی است و ماهم به حرف‌ها و اظهارات آن‌ها و یا تغییرات صورت گرفته در کابینه دولت آمریکا توجهی نداریم. سخنگوی وزارت امور خارجه، در خصوص اقدامات اروپا نیز گفت: ایران خیلی به انجام تعهدات اروپا دل نبسته است، اما پنجره دیپلماسی را همیشه باز نگه داشته که اگر آن‌ها به تعهداتشان عمل کردند ایران هم به انجام تعهدات خود در برجام برگردد.

اروپایی‌ها در اجرای برجام بدون آمریکا، موفق نبودند

سخنگوی وزارت خارجه در خصوص انجام تعهدات اروپا در قبال برجام، گفت: توافقی بین ایران و پنج بعلاوه یک صورت گرفت که پس از خروج یکی از اعضا، بقیه اعضا تعهد دادند که خروج آمریکا از برجام را جبران می‌کنند، اما تاکنون موفق نشده‌اند.

سید عباس موسوی، تصریح کرد: اینکه هنوز برخی کشور‌ها باید برای اجرای تعهداتشان از دیگران اجازه بگیرند جای تاسف دارد. تعهدات آن‌ها پشتوانه قطعنامه شورای امنیت را دارد، اما برای اجرای همین تعهد باید از کشور دیگری اجازه بگیرند. ما همچنان منتظر اقدام اروپا برای اجرای تعهداتشان هستیم و رایزنی ما ادامه دارد. موافقت ترامپ نیز به ما ربطی ندارد.

 موسوی ادامه داد: ایران تا زمانی که احساس کند در انجام تعهدات برجامی دو طرف، موازنه‌ای برقرار است، بر تعهدات خود پایبند است. اما اگر به این نتیجه برسیم که حضور در برجام با منافع ملی ما در یک راستا نیست و منافع ما تامین نمی‌شود، قطعا تصمیم مقتضی را خواهیم گرفت.

وی همچنین گفت: پیشنهاد گفت‌وگوی ما با کشور‌های منطقه در قالب‌های مختلف مانند امضای پیمان عدم تعرض و تشکیل مجمع گفتگو‌های منطقه همچنان پابرجاست و تاکید داریم منطقه متعلق به کشور‌های منطقه بوده و امنیت آن نیز با حضور کشور‌های منطقه تامین می‌شود و منشا ناامنی حضور کشور‌های فرامنطقه‌ای است.

سخنگوی وزارت خارجه، افزود: ایران همیشه همسایگان را اولویت خود قرار داده هرچند برخی از آن‌ها در برخی از مواقع دچار سوء تفاهم‌هایی هستند و در دیپلماسی ما نسبت به آن‌ها همیشه باز است.

موسوی، درباره دیدار پوتین و نتانیاهو در مسکو و بازتاب آن رایزنی‌ها در دیدار پوتین و روحانی، تصریح کرد: از محور مذاکرات روسای جمهور ایران و روسیه مطلع نیستم. اما درباره اظهارات نتانیاهو در آن دیدار، حرف‌های گزافی است که مصارف داخلی داشته و با توجه به برگزاری انتخابات این سخنان گفته می‌شود. خودشان نیز می‌دانند که آزمودن خطا، خطا است.

وی، درباره برخی از اخبار مبنی سرمایه‌گذاری ۲۵۰ میلیاردی چین در صنایع نفت و گاز ایران، خاطرنشان کرد: سند جامع راهبردی با چین در سال ۹۴ امضا شده است که آن سند بر روابط همه جانبه و راهبردی ایران و چین تاکید می‌کند. چین شریک نخست تجاری ما در جهان است و روابط ما نیز راهبردی است.

سخنگوی وزارت امور خارجه، همچنین با اشاره به سفر اخیر وزیر امور خارجه به پکن، اظهار داشت: در سفر اخیر ظریف به چین، پیش‌نویس سند جامع همکاری‌ها ارائه شد که در حال بررسی است. در این سند و سایر اسناد، موضوعات مختلف همکاری میان دو کشور گنجانده خواهد شد. عدد و رقم‌ها و موضوعاتی که در رسانه‌ها مطرح شده، واقعیت ندارد، ولی موضوع سرمایه‌گذاری دو کشور همواره وجود داشته است و جزیی از برنامه راهبردی ایران و چین است.

موسوی در پاسخ به این سوال که در نشست سران ایران، روسیه و ترکیه، سران مخالفان دولت سوریه نیز حضور خواهند داشت؟ یا خیر، گفت: این اجلاس، نشست سران سه کشور و درباره آتش‌بس است. باید هماهنگی‌ها و توافقاتی در سطح سران انجام می‌شود که در اجلاس امروز رخ می‌دهد که اقدامی رو به جلو است و گام عملی در مورد سوریه برداشته می‌شود.

وی درباره حضور احتمالی ترکیه در شرق فرات در خاک سوریه هم اظهار داشت: ایران به همراه روسیه و ترکیه با توجه به ملاحظات و دغدغه‌های امنیتی که در سطح خرد و کلان نسبت به بحران سوریه دارند، این دغدغه را دارند که ضمن حرکت به سمت کاهش تنش، تمامیت ارضی و حاکمیت ملی دولت سوریه از سوی تمامی کشور‌ها حفظ و محترم شمرده شود.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی اضافه کرد: این دغدغه‌ها در سطح کارشناسی، وزرا و سران مطرح خواهد شد. امیدواریم طرفین به یک راهکار مرضی الطرفین برسند و همه کشور‌ها برای بازگشت‌آرامش به منطقه و سوریه کمک‌کنند و تمامیت ارضی و حاکمیت ملی سوریه را بپذیریم. هر اقدامی خلاف آن، نقض غرض است. هر اقدامی باید باید با محوریت دولت سوریه و حاکمیت جاری و همراه با احترام به تمامیت ارضی این کشور باشد.

امیدواریم با توجه ویژه به طرح چهار مرحله ای ایران، جنگِ یمن پایان یابد

سخنگوی وزارت امورخارجه ابراز امیدواری کرد: با توجه ویژه و مجدد به طرح چهار مرحله ای ایران در خصوص یمن، جنگ در این کشور پایان یابد. سید عباس موسوی، سخنگوی وزارت امور خارجه در ادامه نشست خبری،‏ با بیان اینکه طرحی که ایران در خصوص یمن داد در روزهای ابتدایی این جنگ بود که توسط آقای ظریف مطرح شد، افزود: برنامه ایران برای یمن چهار مرحله دارد و همه از آن آگاه هستند. امیدواریم با اعمال نظر ویژه و مجدد به طرح ۴ مرحله ای ایران این جنگ ختم به خیر شود.

سخنگوی وزارت امورخارجه، همچنین در پاسخ به سوالی در خصوص برداشتن گام سوم از سوی ایران، تصریح کرد: گام سوم را برداشتیم و مصر برای اجرای آن هستیم. گام چهارم هم در حال بررسی است و در صورتی که اروپایی ها اقدامی عملیاتی انجام ندهند که تاکنون هم اتفاق خاصی نیفتاده است گام سوم را ادامه و اجرا می کنیم و گام چهارم را هم آغاز خواهیم کرد. آقای موسوی، درباره حضور آقای ظریف در نیویورک افزود: ما شاهد تحریم عجیب و حیرت گونه وزیر امور خارجه ایران از سوی دولت آمریکا بودیم، ولی خیلی دست آنها برای منع کردن وزاری خارجه جهت حضور در نشست مجمع عمومی سازمان ملل باز نیست و شاید حداکثرکاری که بخواهند انجام دهند محدود کردن وزیر امور خارجه ایران در نیویورک است.

وی، تصریح کرد: آنها حق دارند که نگران اقدامات روشنگرانه آقای ظریف که معمولا در حاشیه نشست های مجمع عمومی در دیدارها و گفتگوی با رسانه ها دارند، باشند. بنابراین اگر شرایط مهیا باشد این سفر هم انجام خواهد شد. سخنگوی وزارت خارجه، در ادامه در پاسخ به سوالی درباره نفتکش انگلیسی خاطر نشان کرد: مراحل حقوق نفتکش انگلیسی رو به اتمام و کارهای آن هم در حال انجام است. بحث واسطه گری هم در این میان مطرح نیست چرا که تخلفی را مرتکب شده و قرار است به تخلفات آن آن رسیدگی شود.

موسوی، درباره بازدیدهای آژانس بین المللی انرژی اتمی از دانشگاه‌های ایران، افزود: این اقدام در راستای تعهدات داوطلبانه ایران در چارچوب اجرای پروتکل الحاقی بوده است. وی درباره بازداشت سه تبعه استرالیایی در ایران هم گفت: از سه مورد اطلاع ندارم یک مورد سال گذشته اتفاق افتاده بود که آن هم به جرم جاسوسی برای یک کشور متخاصم بازداشت شده است. سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص احتمال دخالت سرویس امنیتی هلند در خرابکاری‌های هسته‌ای در ایران‏، خاطر نشان کرد: نهادهای ذیربط در حال بررسی موضوع هستند و پیگیری‌ها ادامه دارد. آقای موسوی درباره سفر مقتدی صدر به ایران، افزود: مقتدی صدر دوست ایران است و ارتباط خوبی با وی داریم و این سفر عادی است و در سال های اخیر هم این موضوع اتفاق افتاده است. وی گفت: حضور آقای صدر در ایران هم برای ما و هم برای دولت عراق غنیمت است.

اقدام حقوقی ایران علیه کانادا آغاز شده است

سخنگوی وزارت خارجه گفت: اقدامات حقوقی دولت ایران علیه اقدام غیرقانونی و ضد ایرانی کانادا آغاز شده است. او درباره اجرای حکم دادگاه کانادایی در فروش ساختمان‌های فرهنگی ایران در کانادا، اظهار داشت: این اقدام غیر قانونی و در تقابل آشکار با حقوق بین الملل است و اقدامات حقوقی جمهوری اسلامی ایران آغاز شده و درباره نتایج این موضوع اطلاع رسانی خواهد شد. آقای موسوی افزود: دولت جمهوری اسلامی ایران در حفظ حقوق مردم خود با هیچ دولتی مماشات نمی‌کند و این عمل و رفتار بر خلاف مقررات بین المللی است.

سخنگوی وزارت خارجه گفت: آقای روحانی رئیس جمهور برای شرکت در پنجمین نشست سران سه کشور ضامن روند آستانه در ترکیه هستند که امیدواریم نتایج این نشست آرامش را به سوریه بازگرداند. سید عباس موسوی سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست خبری هفتگی خود که صبح امروز دوشنبه برگزار شد، درباره تحرکات دیپلماتیک اخیر اظهار داشت: در سطح وزاری خارجه و روسای قوا تحرکات دیپلماتیک خوبی داشتیم و امروز هم شاهد حضور رئیس جمهور در ترکیه برای شرکت در نشست سران سه کشور ضامن روند آستانه هستیم و امیدواریم تا ثبات و امنیت کاملِ سوریه این نشست‌ها ادامه پیدا کند.

موسوی همچنین گفت: سفر‌های اخیر آقای ظریف به بنگلادش، چین، ژاپن، اندونزی و برخی کشور‌های دیگر را داشتیم و اگر شرایط مهیا باشد وزیر امور خارجه در روز‌های آینده عازم نیویورک به منظور حضور در نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد خواهد بود که به همراه رئیس جمهور این سفر انجام می‌شود. وی در خصوص اتهام زنی‌های آمریکا علیه ایران در ماجرای حمله پهپادی یمن به تاسیسات نفتی عربستان، افزود: پنج سال است که یمن درگیر جنگی خونین است. ائتلاف متجاوز به پشتوانه غرب و به خصوص آمریکا، این جنایات را علیه مردم یمن انجام داده است، این اتهام زنی‌ها را کاملا رد می‌کنیم. سخنگوی وزارت امور خارجه تصریح کرد: ایران صراحتا اعلام کرده که از گروه‌های مقاومت مردمی یمن حمایت می‌کند، اما اینکه این قبیل اتهامات به ایران نسبت داده شود در راستای فشار حداکثری آمریکا به ایران است که تاکنون هم نتیجه‌ای برای آن‌ها نداشته است؛ بنابراین از اساس این موضوعات را رد می‌کنیم.

وی بیان کرد: بخشی از تعهدات اروپا در قالب برجام، راه اندازی خطوط ارتباطی برای ایران، تسهیل شرایط مالی و بانکی و دیگر موارد بود که طرح راه اندازی خط اعتباری ۱۵ میلیارد دلاری از سوی فرانسه هم مقدمه‌ای برای آن است. اما اینکه برخی از کشور‌ها در دنیای امروز برای انجام تعهداتشان مجبورند یا مایلند از کشوری اجازه بگیرند جای تعجب و تاسف دارد.

موسوی گفت: اروپایی‌ها برای اجرای تعهدات خود نیاز به اجازه یک کشور دارند. ما منتظر هستیم طرف‌های باقیمانده اروپایی در برجام به تعهدات خودشان عمل کنند تا ایران هم به تعهدات کامل خود در برجام بازگردد.

 

منبع: صداوسیما

 

 


نام:
ایمیل:
* نظر: