اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۹
کد خبر: ۱۵۰۷۰
تاریخ انتشار: ۱۷:۲۹ - ۲۴ شهريور ۱۳۹۸ - 15 September 2019
رحمانی فضلی:
وزیر کشور گفت : در موضوع بدحجابی و عفاف با موارد سازمان یافته ، عناد وکشف حجاب مواجهیم که دستگاه‌های متولی براساس قانون باید برخورد کنند.

در موضوع بد حجابی با موارد سازمان یافته مواجه‌ هستیم

به گزارش عصرپرس، عبدالرضا رحمانی فضلی در یکصد و بیست و سومین جلسه شورای اجتماعی کشور درباره موضوع عفاف و حجاب افزود: در جلسه قبل مباحثی در این خصوص مطرح شد و اولویت‌ها را مشخص کردیم، رسیدگی به کشف حجاب یکی از اولویت‌های مهم بود و همه روی آن اجماع داشتند که در بحث کشف حجاب باید برخورد جدی و پیشگیرانه صورت گیرد.

وی ادامه داد: اولویت دوم نیز موارد سازمان یافته بود به معنای اینکه شبکه‌ها و جریان‌هایی وجود دارند که این موضوع را به‌صورت سازمان یافته مدیریت و هدایت می‌کنند.

وزیر کشور گفت: اولویت سوم نیز هماهنگی دستگاه‌های اجرایی است و نهاد‌هایی که در حاکمیت جمهوری اسلامی نقش قانونی دارند و انجام وظیفه می‌کنند و همه دستگاه‌هایی اجرایی که هم به عنوان ارباب رجوع و هم میان کارکنان، این موضوع مطرح است.

وی افزود: اولویت چهارم نیز اماکن عمومی است تا این موضوع را بهتر پیگیری کنیم.

رحمانی فضلی گفت: آنچه که در جلسه امروز بر آن تاکید شد، این است که بایستی شناخت مشترک و درک واحدی از این موضوع داشته باشیم بنابراین همان اقداماتی که شورای اجتماعی به صورت مبانی و اصول پیگیری می‌کند یا مطالعات خوب صدا و سیما، وزارت اطلاعات و نیروی انتظامی در یک جا جمع آوری شود، اگر ستاد یا کارگروهی تشکیل می‌شود ذیل آن ستاد و کارگروه باید رویکرد واحدی داشته باشیم که مجموعه این فعالیت‌های پژوهشی در آن جا جمع‌آوری شود و به فراتحلیل برسیم.

وی افزود: این موضوع به صورت مستمر پیگیری شود و بین دستگاه‌ها هماهنگی باشد و نباید به صورت فصلی یا در شرایط خاص این موضوع را مطرح و پیگیری کنیم.

وزیر کشور با بیان اینکه حجاب جزو مباحث اولیه دینی، اعتقادی، قانونی و اجتماعی ماست، گفت: نباید اینگونه باشد که در تابستان اگر شرایط ویژه‌ای به خاطر گرمای هوا ایجاد می‌شود و چشم انداز این موضوع علنی‌تر و مشهودتر است نسبت به این موضوع هجمه و احساس نگرانی‌ها و دغدغه‌ها مطرح شود و در پاییز و زمستان که تجلی این موضوع کم رنگ‌تر است، فراموش شود، بلکه بایستی پیگیری موضوع مستمر باشد.

وی با بیان اینکه بهترین کار این است که با این مقوله و موضوع اجتماعی به صورت اجتماعی برخورد کنیم، افزود: اجتماعی برخورد کردن نیز به این معنی است که با مشارکت عمومی مردم و جامعه باشد. حجاب جزو مسائل فرهنگ عمومی جامعه است، بنابراین نمی‌توانیم مسئله فرهنگی آن هم از جنس عمومی جامعه را بدون مشارکت مردم و بدون استمرار و هماهنگی پیش ببریم.

وزیر کشور ادامه داد: این موضوع بایستی جزو برنامه‌های ستاد قرار گیرد، مردم مشتاق شوند و مشوق‌هایی ارائه و انگیزه ایجاد شود.

رحمانی فضلی گفت: در ماه محرم و دهه عاشورا هیچ جای کشور نبود که احساس مشترکی با بقیه جامعه نداشته باشد، همه عزادار بودند و عبرت آموزی می‌کردند، بنابراین اگر مقوله حجاب را موضوع فرهنگی و عمومی می‌دانیم باید این حس در همه مردم ایجاد شود، البته کار فرهنگی هزینه، زمان و تلاش خودش را نیاز دارد، اما این روش ماندگارتر است.

وی افزود: البته اگر در مواردی به‌صورت علنی و مشهود با مقاومت‌ها، مخالفت‌ها و عناد مواجه شویم؛ قانون کاملاً مصرح است و دستگاه‌های قانونی موظف هستند با این مسایل برخورد کنند.

وزیر کشور با بیان اینکه در این خصوص بیش از ۹۵ درصد روش‌ها و کار‌ها، ایجابی و ۵ درصد کار سلبی است، ادامه داد: در کار سلبی نیز باید محکم برخورد کرد و کار ایجابی نیز باید قوی و مستمر باشد.

وی گفت: دستگاه‌ها متناسب با وظایف، برنامه‌ها را به صورت زمان‌بندی شده به ما ارائه دهند و دو هفته فرصت می‌دهیم تا دستگاه‌ها مجموعه برنامه‌های خودشان را مشخص کنند و باید دو موضوع پیشگیرانه و اجتماعی شدن مبنای کار باشد.

رحمانی فضلی افزود: آقای رستم‌وندی (معاون وزیر کشور) و همکارانشان باید برنامه‌ها را به‌طور مرتب ارزیابی کنند و ارائه دهند. این موضوع در سطح نظام مورد قبول همه است. مقام معظم رهبری، مجلس شورای اسلامی و رئیس‌جمهوری ارکان مهم نظام هستند و تاکیداتی مکرر داشتند. بالاتر از آن اراده عمومی و جمعی مردم است بنابراین باید به‌صورت جدی ارزیابی‌ها صورت گیرد و متناسب با ارزیابی دستگاه‌ها به آن‌ها کمک کنیم تا در کارشان موفق شوند.

وی گفت: فضای مجازی را به عنوان یک وسیله و امکان برای افزایش معرفت و علم و سهولت در انجام کار‌ها قبول داریم، اما در نکاتی از جمله مواردی که در مباحث فرهنگی و عمومی داریم آسیب‌زا است. توقع داریم دستگاه‌های متولی برنامه ارائه دهند که در آن برنامه آسیب‌های مربوط به حوزه فرهنگی را در فضای مجازی کنترل و مدیریت کنند و پاسخگو باشند.

وزیر کشور افزود: اگر می‌خواهیم کار درازمدت در این زمینه انجام دهیم، حتما نیز باید برنامه داشته باشیم و دستگاه‌هایی مانند آموزش و پرورش، وزارت علوم، وزارت بهداشت و نهاد‌های فرهنگی مانند صدا و سیما و وزارت ارشاد در درازمدت می‌بایست برنامه‌ریزی کنند تا آثار کارشان را ببینیم، هرچند در کوتاه مدت هم نقش آفرینی موثری دارند.

وی با بیان اینکه از سیاسی شدن موضوع و دو قطبی کردن جامعه حول محور مسائل حجاب و عفاف باید پرهیز شود، گفت: اینکه یک عده طرفدار حجاب و عفاف باشند و عده‌ای نیز به بهانه‌های مختلف مانع شوند، کار درستی نیست. نباید از اعتقادات و اخلاق عمومی جامعه به عنوان یک ابزار سیاسی استفاده کرد.

وزیر کشور ادامه داد: تاکید داریم اگر هر نوع شرایطی مبتنی بر دو قطبی کردن جامعه به وجود بیاید، بنا بر وظایف شورای اجتماعی حتما در برابر آن موضع گیری خواهیم کرد.

وزیر کشور گفت: در موضوع‌های مربوط به حجاب و عفاف، استفاده از ظرفیت‌های مردمی و سازمان‌های مردم نهاد که شامل چندین هزار سازمان هستند، بسیار مهم است.

وی افزود: در مسائلی مانند اربعین که تبدیل به یک جریان شده است، دولت به هیچ عنوان هزینه‌ای نمی‌کند بلکه خود مردم و هیئت‌ها آن را اداره می‌کنند؛ بنابراین استفاده از منابع و ظرفیت‌های مردمی در فرهنگ سازی مسائلی مانند حجاب نیز بسیار مهم است.

رحمانی فضلی با بیان اینکه معرفی نوع الگوی پوشش نیز بسیار مهم است، گفت: کارخانه‌های تولید چادر مشکی می‌بایست تقویت شوند تا به فعالیت خود ادامه دهند و تا زمانی که به واردات چادر مشکی نیاز داریم، هزینه واردات آن کم شود.

وی به تقویت فرهنگ حجاب و عفاف در جامعه و برگزاری جشنواره‌هایی در این خصوص اشاره کرد و افزود: در این مقوله مخاطب شناسی، مهم است. در جامعه تفاوت‌ها و تشابه‌هایی را در سبک زندگی و علایق، سلایق شاهد هستیم و در این زمینه باید به گونه‌ای عمل شود که برای کل کشور یک الگوی واحد نداشته باشیم و به تنوع سلیقه‌ها نیز توجه شود.

وزیر کشور گفت: آگاه سازی نسل جدید نسبت به شرعی بودن موضوع حجاب باید کاملاً انجام شود و اقناع سازی نیز در این زمینه انجام شود چرا که اقناع سازی نشده اند و باید سیاست‌های انگیزشی در این زمینه ایجاد شود که کار در این مبحث برعهده صدا و سیما و دیگر دستگاه‌های فرهنگی است.

وی به فعالیت‌های سازمان یافته شبکه‌های خارجی در مقوله حجاب و عفاف اشاره کرد و افزود: دستگاه‌های ذیربط باید مسائل و جوسازی‌های صورت گرفته از سوی این رسانه‌ها علیه حجاب و عفاف در جامعه را رصد کنند و زیرنظر داشته باشند.

 در موضوع بد حجابی با موارد سازمان یافته مواجهیم

وزیر کشور گفت : در موضوع بدحجابی و عفاف با موارد سازمان یافته ، عناد وکشف حجاب مواجهیم که دستگاه‌های متولی براساس قانون باید برخورد کنند.

عبدالرضا رحمانی‌ فضلی در حاشیه یکصد و بیست و سومین جلسه شورای اجتماعی کشور در جمع خبرنگاران افزود : این دومین جلسه در شورای اجتماعی کشور در یک ماه اخیر است که به مسئله حجاب و عفاف اختصاص پیدا کرد.

وی گفت: با توجه به مطالعات ، اقدامات و تجاربی که شورای اجتماعی کشور و دستگاه‌های عضو آن در حوزه عملیاتی و اجرایی کردن مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی در خصوص حجاب و عفاف داشتند ، از یک سال و نیم قبل به این نتیجه رسیدیم که نقص‌هایی در آن مصوبه موجود است و ضمانت اجرایی لازم را ندارد ، پشتیبانی لازم صورت نمی‌گیرد و مستمر انجام نمی شود.

وزیر کشور ادامه داد: در جلسه‌ای که خدمت مقام معظم رهبری بودیم ایشان توصیه فرمودند مصوبه حجاب و عفاف بازنگری شود ، لذا هفته قبل شورای عالی انقلاب فرهنگی این موضوع را بازنگری کرد.

وی گفت : در پی این جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی در خصوص حجاب و عفاف ، ستاد و کارگروهی از بیش از ۳۰ دستگاه با این رویکرد تشکیل شد که حجاب و عفاف را به عنوان بخشی از سبک زندگی و یک موضوع فرهنگی، اعتقادی و قانونی ، مستمر با مشارکت مردم و هماهنگی همه دستگاه‌ها و با ارائه برنامه از طرف دستگاه های مختلف با رویکرد پیشگیرانه و ایجابی پیگیری کنیم.

رحمانی فضلی افزود : در موضوع عفاف و حجاب از دستگاه های مختلف برنامه خواستیم و مقرر شد تا دو هفته آینده برنامه‌های خود را به شورای اجتماعی کشور ارسال کنند و ما باید به‌ صورت مستمر ارزیابی کنیم و از مشارکت مردم غافل نشویم.

به گزارش صداوسیما، وزیر کشور با بیان اینکه براساس آمارهای موجود 6 تا 7 درصد بانوان جامعه بدحجاب هستند، گفت : تمام دستگاه‌ها معتقدند زیر ۱۰درصد بدحجابی داریم و بیش از ۹۰ درصد زنان جامعه حجاب مناسب دارند و مراعات می‌کنند البته در این خصوص یک درصد هم زیاد است.

وی افزود : وزارت آموزش و پرورش ، وزارت ارشاد ، سازمان تبلیغات اسلامی و ... متولی موضوع حجاب و عفاف هستند و امیدواریم با کار فرهنگی ، جدیت و همکاری که مردم دارند ، بتوانیم این دغدغه عمومی را ساماندهی کنیم.


نام:
ایمیل:
* نظر: