اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۱۸
کد خبر: ۱۵۰۲۸
تاریخ انتشار: ۲۰:۳۰ - ۱۹ شهريور ۱۳۹۸ - 10 September 2019
در نوزدهمین روز شهریور و همزمان با عاشورای حسینی(ع) سراسر ایران اسلامی به سوگواری پرداختند و زن و مرد، پیر و جوان و خردسال با برپاداشتن آیین‌های عزا در ماتم سیدالشهدا(ع) و هفتاد و دو یار باوفای ایشان به سوگ نشستند.

به گزارش خبرنگارسرویس اجتماعی عصرپرس: روایت "گِل مالی" و "شانه های "کِز کرده" مردمان لر در روز عاشورا، حکایت عشقی است که با آب و گل مردم این دیار سرشته شده تا خاکی ترین آئین عاشورایی جهان از آب و گل درآید و تجلیگاه اندوه بارترین عزاداری ها برای پسر فاطمه(س) باشد.

آیین "گِل مالی" سابقه ای طولانی و کهن در تاریخ لرستان دارد. تا جایی که پیران و کهنسالان لرستانی به یاد دارند و روایت می کنند، مردم این استان در گذشته در سوگ بستگان، شانه های خود را گل مالیده و در مراسم سوگ شرکت می کردند.

مردم لرستان سال هاست این رسم کهن را به سوگواری عاشورا گره زده و با مقدس کردن آن آیینی ساختند که جزئی جدانشدنی از عزاداری روز عاشورا شده است.

آیین های سنتی روز عاشورا روایت گر عاشقانه ای حزن انگیز از مردمان لرستان است، عاشقانه ای که سر تا پای اهالی این دیار را در خاک و "گِل" فرو برده تا هر عزاداری زمزمه کند: آب حیات من است خاک سر كوى تو.

لرستانی ها هرساله با فرارسیدن دهم محرم، با درست کردن حوضچه های گِل و گِل مالی کردن خود، عزادار بودن و اوج اندوه خودرا برای سید و سرور شهیدان ابراز می کنند. آیینی که فقط در لرستان اجرا می شود.

ایران درسوگ سرور و سالارشهیدان


نام:
ایمیل:
* نظر: