اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۹
کد خبر: ۱۵۰۰۷
تاریخ انتشار: ۱۵:۱۱ - ۱۷ شهريور ۱۳۹۸ - 08 September 2019
در دیدار مدیرکل موقت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی؛
رئیس سازمان انرژی اتمی در دیدار مدیرکل موقت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت: جمهوری اسلامی تصمیم گرفته که بحث برجام جاده یکطرفه نیست و قرار بود این جاده دوطرفه باشد قطعا جمهوری اسلامی ایران هم تصمیمات مقتضی را در زمان مناسب می گیرد همچنان که در سه گام این کار را انجام داده است.

صالحی: برجام جاده یکطرفه نیست

به گزارش عصرپرس به نقل از دیپلماسی عمومی و اطلاع رسانی سازمان انرژی اتمی، علی اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی روز یکشنبه در دیدار مدیرکل موقت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی سفر وی به ایران را به فال نیک گرفت و اظهار داشت: در جلسه امروز مذاکرات بسیار مفصلی با یکدیگر داشتیم و فعالیت‌ها و همکاری‌هایی را که تاکنون با آژانس بین المللی انرژی اتمی داشتیم، مرور کردیم.

رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: در جلسه امروز با توجه به حساسیت زمان، در خصوص تحولات و اتفاقاتی که بعد از خروج آمریکا از گروه ۱+۵ رخ داده و آثار منفی که روی کشورهای عضو این گروه و تعهدات آنها گذاشته ، گفت وگو کردیم.

وی افزود: قرار بود خلاء عدم حضور آمریکا را پر کند و جایگزین این کشور شود. متاسفانه اروپایی ها نتوانستند آنگونه که وعده داده بودند، عمل کنند. حتی بدتر از آن شنیدیم سخنگوی اتحادیه اروپا گفته است «این اتحادیه تا زمانی به برجام پایبند است که ایران متعهد باشد» این سخنان باعث تعجب است. تعهد اروپا به چه چیزی مطرح است؟ تعهد به عدم پایبندی؟ اگر به خلف وعده است که ما هم نظر هستیم. متاسفانه اروپایی ها تاکنون اینگونه عمل کرده اند.

رئیس سازمان انرژی اتمی ابراز امیدواری کرد: با توجه به حسن نیتی که جمهوری اسلامی ایران نشان داد که در مذاکرات برجام به نتیجه رسید، ولی متاسفانه طرف مقابل نتوانست به تعهدات خود پایبند بماند و از برجام خارج شد  و ما را در شرایطی بغرنج و بحرانی قرار داد.

صالحی تصریح کرد: البته بحث برجام یک بحث یک طرفه نیست و قرار بود جاده دو طرفه باشد. اگر قرار باشد جاده ای یک طرفه داشته باشیم، جمهوری اسلامی ایران تصمیمات مقتضی را در زمان مناسب می گیرد. کما اینکه در سه گام تاکنون این کار را انجام داده است.  

رئیس سازمان انرژی اتمی بار دیگر درگذشت «یوکیا آمانو» مدیرکل فقید آژانس را تسلیت گفت و خاطرنشان کرد: امیدوارم همان‌طور که در گذشته همکاری های گسترده ای با آژانس داشتیم، همچنان این همکاری ها ادامه پیدا کند.

وی ادامه داد: آقای فروتا شخصیتی با تجربه فراوان هستند که به عنوان معاون و مشاور آقای آمانو در برجام نیز تخصص بسیار بالایی دارند. آشنایی ایشان با برجام در خصوص نحوه همکاری‌ها و ادامه همکاری های ایران و آژانس می تواند، کمک زیادی کند.

رئیس سازمان انرژی اتمی همچنین با اشاره به دیدارهای امروز مدیرکل موقت آژانس بین المللی اتمی در تهران با برخی از مسئولان کشور، ابراز امیدواری کرد وی بتواند با نتایج مورد رضایت طرفین به سلامت بازگردد.

 


نام:
ایمیل:
* نظر: