اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۳۹
کد خبر: ۱۵۰۰۱
تاریخ انتشار: ۱۵:۵۶ - ۱۶ شهريور ۱۳۹۸ - 07 September 2019
رئیس قوه قضاییه:
رئیس قوه قضاییه، تمام شعب دادگستری و سازمان‌های تابعه قوه قضاییه را مامور به حمایت از امر به معروف و نهی از منکر دانست.

امروز ایجاد امید در جامعه از مهمترین معروف‌هاست

به گزارش عصرپرس، آیت الله سیدابراهیم رئیسی در گردهمایی فعالان حوزه امر به معروف و نهی از منکر با تسلیت ایام شهادت حضرت اباعبدالله الحسین (ع)، پرچم‌دار امر به معروف و نهی از منکر را حضرت امام حسین (ع) و یاران باوفایشان دانست و تصریح کرد: فقها امر به معروف و نهی از منکر را مجاهده‌ در راه خدا محسوب کرده‌اند؛ لذا این فریضه جلوه‌ای از جلوه‌های جهاد فی‌سبیل‌الله، مجاهدت در راه خدا و انجام وظیفه جهادی است.

رئیس قوه قضاییه، امر به معروف و نهی از منکر را مرتبه‌ای از خلیفه‌اللهی برای آمر و ناهی دانست و ادامه داد: در قضاوت، شناخت موضوع و حکم و تناسب بین حکم و موضوع لازم است و دخالت نکردن هیچ حب و بغضی در قضا ضرورت دارد. در امر به معروف و نهی از منکر نیز همینطور است و آمر و ناهی فقط باید برای رضای خدا امر و نهی کند. اگر بابت انتقامجویی و به قول معروف برای حال‌گیری طرف باشد، نامش امر به معروف نیست.

رئیسی با بیان اینکه عقاید حقه، اخلاق کریمه، عمل صالح و پیدا کردن باور‌های الهی از بهترین معروف‌هاست، تاکید کرد: باید برای تحقق معروف‌های اداری، خانوادگی، کسب و کار و بازار، حوزه فردی، اجتماعی و اقتصادی تلاش شود و منکر نیز در هیچ یک از این حوزه ها نباید وجود داشته باشد.

رئیس قوه قضاییه در ادامه با بیان اینکه جامعه بی حس در مقابل ترک معروف‌ها و انجام منکر‌ها جامعه مرده تعریف شده است، افزود: فردی که در مقابل ترک معروف و انجام منکر حس نداشته باشد، امر به معروف و نهی از منکر نکند و احساس مسئولیت نداشته باشد، در روایات ما فردی مرده معرفی شده است یعنی شاخص برای زنده و مرده بودن در یک جامعه، آمر به معروف و ناهی از منکر بودن و احساس مسئولیت کردن است.

رئیسی با بیان اینکه اگر در جامعه‌ای حس مسئولیت کمرنگ شد، در آن جامعه شاهد گسترش فساد، بی اخلاقی، بداخلاقی و انواع ظلم‌ها باید باشیم، به سخنان حضرت علی (ع) در واپسین لحظات زندگیشان در باب امر به معروف و نهی از منکر اشاره کرد و افزود: جامعه‌ای که در آن احساس مسئولیت و انجام وظیفه الهی نباشد، مسئولیت پذیری در امور اجتماعی نسبت به همسایگان، اقوام، خویشان، بستگان و شهر و دیار خودش وجود نداشته باشد، دچار مشکل می‌شود.

در چنین جامعه‌ای وقتی در یک اداره رشوه می‌گیرند، افراد می‌شنوند و می‌بینند اما واکنشی ندارند.

رئیس قوه قضاییه با اشاره به مجاهدت های حضرت اباعبدالله الحسین (ع) و یارانشان در مسیر امر به معروف و نهی از منکر، اظهار کرد: آیا حاضر نیستید برای دین، یک «به تو چه؟» را تحمل کنید، درحالیکه حجت خدا جان شیرین و بهترین‌های خود را در راه دین داده است؟

رئیسی با بیان اینکه پرچم امر به معروف ونهی از منکر را امام (ره) و مقام معظم رهبری در این کشور بلند کرده‌اند، یادآور شد: دشمن به دنبال این است که منکرات و مفاسد اقتصادی، اخلاقی و فکری را در جامعه گسترش بدهد و هرج و مرج و بی‌قانونی را ترویج کند. بر این اساس امروز قانونمداری و ایجاد امید در جامعه و آحاد مردم از مهمترین معروف‌هاست. مردم با امید زندگی می‌کنند و دشمن دنبال ایجاد یأس و ناامیدی و گسترش آن است.

رئیس قوه قضاییه تاکید کرد: کسانی که به جایگاه دینمداری و ولایتمداری به امام حسین (ع) تأسی می‌کنند، با همه وجود باید امید را در جامعه و در مقام سخن وعمل گسترش بدهند و با همه وجود به همه ارزش‌های الهی پایبند باشند. دشمن دنبال حساسیت سنجی و حساسیت زدایی است و اگر ببیند حساسیت کم است، یک قدم جلو می‌گذارد.

رئیسی با بیان اینکه نظام جمهوری اسلامی ایران، نظام امر به خوبی‌ها و باید‌ها در جامعه و نهی از نباید‌ها، زشتی‌ها و پلشتی‌ها در حوزه احکام، اخلاق، عمل و اجراست، همه لایه‌های نظام را موظف به حمایت از امر به معروف و نهی از منکر دانست و خاطرنشان کرد: در حوزه مسائل اقتصادی، امروز از مهمترین معروف‌ها رونق تولید، ساماندهی مصرف و از منکر‌ها مصرف بی‌رویه، اسراف، بی‌توجهی به حقوق مصرف‌کننده و خریدار و بی‌توجهی به قیمت‌گذاری‌هاست. در جامعه ما در چارچوب امر به معروف و نهی از منکر یک نظارت ملی وجود دارد که آن حضور مردم در همه سطوح اجتماعی است.

رئیس قوه قضاییه اظهار کرد: در نظام اسلامی مهمترین معروف‌ها اجرای عدالت و قانون است که تضمین شده از طریق نظام خودکنترلی است. به مدیران همیشه تاکید می‌کنیم اگر می‌خواهید درجه جرم و تخلف در یک سازمان یا اداره کاهش پیدا کند، گسترش معنویات و اخلاق در جامعه می‌تواند باعث کاهش جرم و تخلفات شود و کسی که در اتاقِ دربسته است، خود را در خلوت هم مسئول می‌داند که خلاف نکند یا در یک معامله پورسانت نگیرد.

رئیسی با بیان اینکه در تضمین اجرای قانون و عدالت، مردم و دستگاه‌ها مسئول هستند، برخورد عبرت آموز با مجرم، مفسد و متخلف را عاملی دیگر در تضمین عدالت دانست و تصریح کرد: امیدواریم به برکت قیام امام حسین (ع) در جامعه ما روز به روز احساس مسئولیت بیشتر شود و با احساس مسئولیت، ناهنجاری‌های اجتماعی و اقتصادی در جامعه کاهش و هنجار‌های اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و سیاسی رشد کند.

رئیس قوه قضاییه در بخش دیگری از سخنان خود اظهار کرد: فضای جامعه با تدبیر حکیمانه رهبر فرزانه انقلاب، علیرغم مشکلات اقتصادی که دشمن ایجاد کرده، فضای مقاومت است، نه فضای مذاکره و این فضا، فضای ایستادگی در مقابل دشمن و مقاومت در برابر زیاده خواهی‌ها و روحیه استکباری دشمن است. مدیریت این فضا با مقام معظم رهبری بوده است و تا به امروز، رهبر معظم انقلاب با حکمت و بصیرت‌آفرینی در جامعه و هدایت و رهنمود‌های خود تلاش کردند فضای جامعه ما فضای مقاومت باشد و بماند. تا دیروز دشمن فساد را در جامعه و نسبت به مسئولان و مردم و سازمان‌ها تبلیغ می‌کرد و امروز فضای کشور برخلاف خواست دشمن فضای مبارزه با فساد است، نه فضای فساد.

رئیسی گفت: دشمن علاوه بر تضعیف فضای ایستادگی، به دنبال این بود که در جامعه القاء کند در این مملکت فساد موج می‌زند و در رسانه‌های خارجی نسبت به مدیر، سازمان و فرد این موضوع را تبلیغ می‌کردند اما این فضا با پرچمداری رهبر معظم انقلاب به فضایی تبدیل شد که علیرغم خواست آن‌ها در آن تصمیم و اراده جدی در مقابله با هر گونه فساد وجود دارد و ما هم سرباز ایشان هستیم.

رئیس قوه قضاییه تاکید کرد: تمام شعب دادگستری برای حمایت از امر به معروف و نهی از منکر مامور خواهند بود؛ نه فقط دادگستری بلکه همه سازمان‌های وابسته به دستگاه قضایی و نه فقط دستگاه قضایی بلکه همه بخش‌ها در دولت نیز این وظیفه را خواهند داشت.

به گزارش اداره کل روابط عمومی قوه قضاییه، رئیسی درادامه گفت: دستگاه اطلاعاتی، امنیتی، انتظامی و مجموعه مدیریتی کشور، همگی حامی آمر به معروف و ناهی از منکر خواهند بود و امیدواریم که خداوند همه ما را ثابت قدم بدارد و از برکات عاشورا بهره‌مند سازد.


نام:
ایمیل:
* نظر: