اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۹
کد خبر: ۱۴۹۹۷
تاریخ انتشار: ۱۳:۰۴ - ۱۶ شهريور ۱۳۹۸ - 07 September 2019
سخنگوی سازمان انرژی اتمی:
سخنگوی سازمان انرژی اتمی گفت: با توجه به این که آمریکا از برجام خارج شد و طرف مقابل تعهدات خود را انجام نداد، نظام تصمیم گرفت کاهش تعهدات را برای موازنه در اجرای برجام انجام دهد.

کاهش تعهدات ایران موازنه‌ای در اجرای برجام است

به گزارش عصرپرس، بهروز کمالوندی روز شنبه در نشست خبری درباره جزییات گام سوم کاهش تعهدات برجامی گفت: دشمنان انقلاب که پیشرفت‌های ایران را نمی‌دیدند به خصوص در حوزه هسته‌ای شروع به کارشکنی و مشکلاتی را ایجاد کردند. اوج فعالیت‌های این صنعت تولید و غنی سازی اورانیوم ۴ درصد و ۲۰ درصد بود که زمانی که ۲۰ درصد را به ما ندادند خودمان شروع به تولید آن کردیم.

وی اضافه کرد: عملا از آغاز دهه ۹۰  در همه حوزه های صنعتی بخصوص در چرخه سوخت و نیروگاه های جدید بر اساس اسناد بالادستی توسعه نیروگاههای اتمی و برنامه غنی سازی با هدف رسیدن به ظرفیت یک میلیون "سو" طی ۱۵ سال در دستور کار قرار گرفت. البته برنامه ای پیش از برجام بود که در دستور کار سازمان انرژی قرار داشت.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی گفت: در مذاکرات موسوم به برجام سازمان تلاش زیادی کرد زمان بندی‌هایی که برای پاسخگویی به نیاز نیروگاه‌های کشور که قرار است تعداد آنها افزایش یابد داشته باشد. بنابراین غنی سازی باید به نحوی باشد که پاسخگوی  نیازهای کشور باشد.

کمالوندی ادامه داد: بعد از برجام عملا ما با بدعهدی‌هایی مواجه شدیم و طرف مقابل تعهدات خود را انجام نداد و با مشکلاتی مواجه شدیم که اوج آن خروج آمریکا از اردیبهشت ماه سال گذشته است که فشار زیادی نه تنها بر جمهوری اسلامی بلکه بر کشورهای دیگر که با ایران ارتباط داشتند، شروع کرد.

ایران با کاهش تعهدات موازنه ای در داد و ستدهای برجام ایجاد کرد

سخنگوی سازمان انرژی اتمی اضافه کرد: بر این اساس نظام تصمیم گرفت در وضعیت عدم تعادل بین تعهدات و حقوق ما توازنی ایجاد کند که یا طرف مقابل به سمت تعهدات خود برگردد و حقوق ایران را محترم بشمارد یا اگر انجام نشد، جمهوری اسلامی با کاهش تعهدات خود موازنه ای در داد و ستدهای برجام ایجاد کند.

وی یادآورشد: متن برجام حدودا ۱۲۲ صفحه فارسی و ۱۶۰ صفحه نسخه انگلیسی است که ۵ ضمیمه دارد؛ ضمیمه ۱ و ۲ تعهدات ما و طرف مقابل است. ضمیمه ۳ همکاری های بین المللی، ضمیمه ۴ سازوکارهای مربوط به کمیسیون مشترک و ضمیمه ۵ زمان بندی است. بنابراین در زمینه کاهش تعهدات باید بر ضمیمه ۱ متمرکز شویم.

کمالوندی با اشاره به ۸ موضوع اصلی مطرح شده در ضمیمه ۱، تعهدات در رابطه با راکتور آب سنگین است وعدم بازطراحی و عدم اجرای راکتور قبلی و بازطراحی آن راکتور و تولیدات کارخانه‌های آب سنگین را از این موارد ذکر کرد و افزود: موضوع سوم بازفرآوری سوخت مصرف شده است که در اینجا هنوز سوخت مصرف شده به اندازه ای که بخواهیم برنامه های بازفراوری‌ داشته باشیم، عملا برای ما مطرح نیست.

وی غنی‌سازی در ظرفیت و سطح آن را مورد دیگر در این حوزه عنوان کرد و افزود: یک مورد از آن یعنی  سطح میزان ۳.۶۷ را در گام دوم کنار گذاشتیم. در گام اول هم عرضه مازاد ذخایر ۳۰۰ کیلو و ۱۳۰ تن به بازار را کنار گذاشتیم و تحقیق و توسعه موضوع گام سوم است.

شفاف سازی همانند سابق انجام می شود

سخنگوی سازمان انرژی اتمی تاکید کرد: به جز مسائل طرح شده در گام‌های قبل، موضوعات دیگر در پرونده فردو، میزان ذخایر و نظارت و دسترسی‌های آژانس بین المللی انرژی اتمی یا شفاف سازی است. در مورد شفاف‌سازی بنا نداریم که تغییری ایجاد کنیم. بنابراین تا امروز از ۷ موضوع باقی مانده دیگر ما، ۴ و نیم موضوع را انجام گذاشتیم. آن نیم مورد هم برای این است که سطح غنی سازی را کنار گذاشته ایم اما ظرفیتش به تعداد سانتریفیوژ ها برمی گردد و موضوعات باقی مانده بسیار مختصر هستند.

وی گفت: این نشان می دهد که به لحاظ فنی در مذاکرات نحوه تعهدات به گونه ای بوده است که مشکلی ایجاد نکند. همانطور که علی اکبر صالحی بارها گفته اند و متاسفانه برخی ها به دلایل سیاسی به این نکته غفلت می کنند، این است که صنعت هسته ای ما حتی در قالب برجام به راحتی به اهداف بلند مدت خود خواهد رسید کما اینکه ما ابتدای برجام برنامه۱۵ ساله را ارائه کردیم.

کمالوندی اضافه کرد: مقام معظم رهبری شرط کرده بودند در انتهای کار مشخص باشد که غنی سازی کشور پاسخگو هست به حداقل ۱۹۰ هزار سو خواهد بود، آن را با۲۷۰ هزار سو ارائه دادیم با قابلیت افزایش به یک میلیون سو بود.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی گفت: اتفاقی که امروز رخ داده، این است که با تغییرات در تحقیقات و توسعه، تحقق آن برنامه را به سمت یک میلیون سو تسهیل خواهد کرد. یعنی ما ۲۷۰ هزار سو را به راحتی با همین برجام موجود می توانیم محقق کنیم. اما این که چه زمانی یک میلیون سو را محقق خواهیم کرد بستگی به اقدامات آینده ما در تحقیق و توسعه دارد.

ایران براساس برجام فعلا فقط از سانتریفیوژهای گازی استفاده می کند

وی در بخش دیگری از سخنانش گفت: در مورد تحقیق و توسعه که بندهای ۳۲ تا ۴۳ و یک بند ۸۱ را شامل می شود، بند ۸۱ در مورد روش های غنی سازی غیر از سانتریفیوژهای گازی صحبت می کند- در حال حاضر عمده کار اقتصادی دنیا برپایه سانتریفیوژهای گازی انجام می‌شود اما روش‌های دیگری که در دنیا انجام می شود که لزوما اقتصادی نیست، اما به هر حال جمهوری اسلامی ایران در برجام پذیرفته بود فعلا فقط از سانتریفیوژهای گازی استفاده کند.

کمالوندی درخصوص بندهای ۳۲ تا ۴۳ هم گفت: در این بندها ۸ موضوع مورد بحث ما است که چهار موضوع الان انجام شده است و آژانس مراجعه خواهد کرد و تایید خواهد شد که چهار اقدام انجام شده و چهار۴ اقدام دیگر هم با فاصله زمانی انجام خواهد شد.

وی افزود: نکته مهم این است که در مسیر غنی سازی، برخلاف آن چیزی که بعضا بعضی طرح می کنند، ما می‌توانیم بگوییم که عملا محدودیتی وجود نداشته است. به این دلیل که برنامه ها بر اساس یک برنامه بلند مدت وبا روش‌های جدید، دیده شده بود.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی یادآورشد: روش قدیم روش مهندسی معکوس بود. مانند ماشین های ۱IR ماشینی نبود که در ایران ساخته شده باشد، در هلند ساخته شده بود که به پاکستان رفته و از آن جا به ایران آمده بود. اما ماشینی که شما خودتان می سازید حتما به مستندسازی دانش نیاز دارد وگرنه شما مسیری را می روید و چون آدرس را مشخص نکرده اید، دفعات بعد با مشکلاتی مواجه می شوید.

کمالوندی با تاکید براهمیت مستند سازی ادامه داد: مستند سازی دانش یکی از کارهایی است که در دنیا انجام می شود. بر اساس آن ما هزاران سند برای هر کدام از این سانتریفیوژها درست کرده ایم که کار بسیار عمیق  و بزرگی  است یعنی اگر یک مقدار زمان برای رسیدن به اهداف بلند مدت بیشتر شده، کیفیت افزایش یافته است.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی اظهار کرد: در گذشته به دلیل اهمیت سرعت و از طرفی با توجه به مهندسی معکوس، عملا وارد فرآیند مستندسازی که زمان‌بر هست، نشده‌اند؛ همه تحقیقات به هر شکل ممکن مستند و با همدیگر مقایسه شود؛ این سندها در کنار هم قرار گیرد و به دانش فنی تبدیل شود.

کمالوندی ادامه داد: امروز چهار اقدام امروز انجام شد؛ درباره بند ۳۹  تولید محصول غنی سازی و ماشین‌های نسل جدید عدم اختلاط پسماند و محصول این زنجیره ها که بسیار موضوع مهمی است. به عبارت دیگر قبل از کاهش تعهدات اگر هرکدام از ماشین های پیشرفته وقتی در عمل غنی‌سازی می کردند، محصول و خوراک را دوباره خوراک و محصول را قاطی می‌کردند و به صورت اتوماتیک به اورانیوم طبیعی تبدیل می شد. از این به بعد این اتفاق نمی‌افتد. یعنی ماشین های سانتریفیوژ ما همانطور که تحقیق و توسعه می کنند، به انباشت ذخایر ما هم کمک می کنند.

گازدهی "آی آر ۶" را شروع کردیم

 کمالوندی گفت: اگر این را هم در نظر بگیریم که ظرفیت این ماشین‌ها چندین برابر ماشین‌هایی است که فعلا نصب شده است به معنی این است که در بعضی جاها صدها و شاید بیشتر از هزار ماشین به  افزایش ذخایر ما کمک کند، این از دیروز انجام و امروز به آژانس اعلام شد و از امروز تولیدات تحقیقاتی به ذخایر ما افزوده می شود.

وی گفت: ماشین «آی آر ۶» قرار بود در ابتدای سال یازدهم عملا گازدهی شود، IR۶ "ساب" که قرار بود در آن موقع گازدهی شود، ماشینی غیر از ماشین «آی آر ۶» است که گازدهی آن را هم شروع کردیم.

وی اضافه کرد: راه اندازی زنجیره ۲۰ ماشین «آی آر ۴ »که موضوع بند ۳۵ ضمیمه ۱ است، این هم قرار بود ابتدای سال ۱۱ انجام شود که آن هم الان عملا انجام شده است. که ما راه اندازی زنجیره ۲۰ تایی ماشین «آی آر ۴ »را شروع کردیم و تولیداتش به ذخایر اضافه می شود.

کمالوندی افزود: «آی آر ۶ »به صورت زنجیره ۲۰ ماشین- البته قرار بود بعد از آبان ماه به دو زمان مساوی تقسیم می شد، دو زمان مساوی آبان ماه به بعد است- دیروز شروع کردیم و زنجیره ۲۰ تایی گازدهی شد و زنجیره ۳۰ تایی نیزعلاوه بر ۱۰ و ۲۰ تایی غیر از آنها که اکنون کار می کنند، زنجیره ۲۰تایی را هم  برنامه بعدی داریم.

کمالوندی، با بیان اینکه این ۴ موضوع چهار اقدامی است که عملا انجام شده، گفت: اگر ۴ اقدام دیگرانجام دهیم عملا در حوزه غنی سازی هیچ تعهد دیگری باقی نمی ماند.

وی گفت: دو مورد از این اقدامات در یک ماه ‌آینده انجام خواهد شد؛ یکی راه اندازی زنجیره میانی ماشین «آی آر ۲ ام» موضوع بند ۳۲ ضمیمه ۱ است که باید ۶ سال دیگر- انجام می‌شد؛ اقدام دیگر ما، راه اندازی زنجیره ۱۰ ماشین سانیتریفیوژ «آی آر ۵ » و گازدهی به آن است؛ این هم از مواردی است که باید سال یازدهم اتفاق می‌افتاد.

نیاز ما الان ۲۰ درصد نیست

سخنگوی سازمان انرژی اتمی گفت: نیاز ما الان ۲۰ درصد نیست و اگر بخواهیم زمانی ۲۰ درصد تولید کنیم؛ ترجیح ما این است که ابتدا یک پله پیش رویم و ذخایر۴.۵ درصد به اندازه کافی داشته باشیم و بعد شروع به تولید ۲۰ درصد کنیم.

کمالوندی درباره نقش آژانس بین المللی انرژی اتمی گفت: آژانس گزارش دهنده و منعکس کننده است و نقش قاضی و قضاوت کننده ندارد. نقش آژانس در توافق برجام این بود که آنچه را که اتفاق می افتد گزارش کند. گام‌های اول و دوم اقدامات ایران را آژانس گزارش کرده است. به طور طبیعی درباره تغییرات حوزه توسعه هم گزارش داده خواهد شد و لذا نکته خاصی ندارد.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی یادآور شد: محمد جواد ظریف این موضوع را به فدریکا موگرینی به عنوان هماهنگ کننده برجام در نامه ای دو صفحه ای با جزییات، اشاره به سوابق و اینکه جمهوری اسلامی ایران در راستای حقوق خود و کاهش تعهدات گام سومی را برمی دارد؛ اعلام کرده و گفته است که جزییات آن هم از طریق آژانس اعلام خواهد شد.

کمالوندی افزود: آژانس اتفاقاتی را که اکنون در سایت های ما می افتد، می بیند و گزارش می کند. این در راستای دستور ریاست جمهوری و نامه وزیر امورخارجه است و گزارش آن هم علی القاعده خواهد رفت و طرف های دیگر هم در شورا خواهند دید. وقتی این گزارش در شورای حکام بررسی می شود باید ببینند که چرا پس از ۱۶ گزارش که موید اجرای تعهدات و پایبندی ایران به برجام بوده است؛ این اتفاقات می افتد.

وی تاکید کرد: علت این موضوع پس از صبر استراتژیک یک ساله جمهوری اسلامی مشخص است و فکر نمی کنم کشوری در دنیا باشد که علت این  اقدامات را نداند. این اقدامات منصفانه و برای احقاق حقوق کشور صددرصد لازم است.

ایران با کاهش تعهدات خود دارد از برجام فاصله می گیرد

کمالوندی در پاسخ سوالی مبنی بر این که گام سوم چقدر می تواند تاثیرگذار باشد که اروپایی را مجبور کند که تا دوماه آینده به اجرای تعهدات خود بازگردند گفت: جمهوری اسلامی با کاهش تعهدات خود دارد از برجام فاصله می گیرد و این حرکت محسوس است. البته شاید  بعضی‌ها بگویند دارید اقدام تند انجام می دهید که این بحث ها مطرح است اما تصمیم گیری ها در فرایند فنی، سیاسی و امنیتی است

وی افزود: کسی که بیرون نشسته باشد از نگاه خود نظری می دهد که آن نگاه هم برای خودش محترم است، اما وقتی که اطلاعات کافی را با  مسائل سیاسی و امنیتی کنار قرار دهید این اقدامات منصفانه است

سخنگوی انرژی اتمی تاکید کرد:  تصمیمات از جنس محکم و معقول و حساب شده ای است و تو خالی نیست. بعضی تصمیمات طوری است که ظاهرش بزرگ است اما داخل آن بزرگ نیست.  با حسن عمل، حساب شده جلو می رویم که به نظر من این محاسبات را طرف مقابل دارد، البته جلو رفتن ما طوری است که طرف مقابل فرصت برای برگشتن داشته باشد.

افزایش ذخایره ما از ۲۰ روز دیگر جهش خیلی بالایی خواهد داشت

کمالوندی با بیان این که هرچقدر جلو می رویم کار سخت تر می شود گفت: افزایش ذخایره ما از حدود ۲۰ روز دیگر جهشی خیلی بالایی خواهد داشت و برداشت تولید ما برداشت زیادی خواهد بود که در زمان خود اعلام می کنیم

سخنگوی سازمان انرژی اتمی گفت: در ارتباط با مسائل تحقیق و توسعه، تولیدات ما جمع آوری می شود و این مفهومش این است که ذخایر ما به سرعت افزایش پیدا می کند و طرف مقابل هم این مسائل را می داند، امیدواریم که به خودشان بیایند و اقدامات لازم را انجام دهند.

با انجام ۴ اقدام دیگر، عملا در حوزه غنی سازی نخواهیم داشت

کمالوندی گفت: گازدهی ماشین «آی آر ۴» که موضوع بند ۳۱ ضمیمه ۱ است -قرار بود ابتدای سال یازدهم انجام شود- عملا انجام شده است؛ ماشین زنجیره ۲۰ تایی  «آی آر ۴ » را شروع به کار کردیم و تولیدات آن به ذخایر اضافه می شود؛ ماشین «آی آر ۶» به صورت زنجیره ۲ ماشین، قرار بود آبان ماه آغاز شود، از دیروز شروع شده است.

وی افزود: اگر ۴ اقدام دیگر انجام دهیم عملا در حوزه غنی سازی هیچ تعهد دیگری باقی نمی ماند. دو مورد از این اقدامات از جمله راه اندازی زنجیره میانی ماشین «آی آر ۲ ام» موضوع بند ۳۲ ضمیمه ۱ است که باید از سال ۱۱- یعنی ۶ سال دیگر- انجام می‌شد؛ دیگر اقدام ما، راه اندازی زنجیره ۱۰ ماشین سانتریفیوژ «آی آر ۵ » و گازدهی آن است؛ این هم از مواردی است که باید سال یازدهم اتفاق می افتاد.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی ادامه داد: برای دو ماه آینده قبل از اینکه گام سوم به پایان برسد، ۳ کار مهم داریم که ارزش بسیار بالایی دارند، یکی راه اندازی زنجیره های شاهد ۱۶۴ تایی «آی آر ۴» و راه اندازی زنجیره های شاهد ۱۶۴ تایی «آی آر ۲ ام» است؛ با توجه به اینکه ظرفیت ما الان بین ۴ تا ۵ سو است عملا می توانیم محاسبه کنیم روزی ۳۲۸ سانتریفیوژ با حدود ۴ تا ۵ سود یعنی چیزی حدود ۱۵۰۰ سو افزایش ظرفیت خواهد بود و این به ذخایر کشور اضافه می شود؛ راه اندازی زنجیره میانی سانتریفیوژ «آی آر ۵» را نیز خواهیم داشت.

مدیر کل موقت آژانس انرژی اتمی فردا به ایران سفر می کند

کمالوندی گفت: از مدیر کل موقت آژانس دعوت کردیم که بر اساس برنامه ای که درگذشته - سفرهای یوکیا آمانو- داشته است، به ایران سفر کند؛ وی فردا صبح وارد کشور می شود  و تا ظهر ملاقات هایی با مسئولان کشور و از جمله علی اکبرصالحی و محمد جواد ظریف دارد؛ در ارتباط با فعالیت های سازمان در «فردو» و مرکز «خلاء» و هم در حوزه متالوژی کارهای بزرگی انجام شده است؛ راه اندازی  بخشی را در ارتباط با ایزوتوپ ها داشتیم؛ به زودی هم بتن ریزی نیروگاه دوم را خواهیم داشت.

وی با بیان اینکه  صنعت هسته ای به سرعت کار خود را ادامه می دهد، افزود: در حوزه تحقیق و توسعه محدودیتی نداشتیم بلکه برنامه و زمان های پیش بینی شده ما بر اساس نیازهای کشور پاسخگو بود؛ صنعت های ساخته شده، گواه بر این است که مسیر حساب شده ای در کشور طی شده است و از  این به بعد هم بنا نداریم با عجله کار کنیم زیرا کار غنی سازی نمی تواند با عجله توام باشد، سازنده های بزرگ برای هر کدام از ماشین ها ۸ تا ۱۰ و ۱۵  سال کار کرده اند تا این ماشین ها به تحقیق و توسعه رسیده است، تست های مختلف دارند که باید در شرایط و زنجیره های مختلف انجام شود.

در صورت انجام تعهدات از سوی اروپایی ها؛ به تعهدات باز می گردیم

کمالوندی ادامه داد: دیگر تعهدی برای زمان هایی که مد نظر بوده است، نداریم؛ بر اساس آن چیزی که رییس جمهوری گفتند، بنا داریم اگر آنها تعهدات خود را اجرا کنند، ما هم به تعهدات خود باز گردیم؛ هر چه جلو می رویم شرایط سخت تر می شود طرف های اروپایی باید بدانند زمان زیادی باقی نمانده و اگر قرار است  اقدامی برای عمل به تعهدات خود انجام دهند، باید هر چه زودتر انجام شود.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی افزود:  حتی در حوزه تحقیق و توسعه چیزی از تعهدات باقی نمانده است. در حوزه های دیگر غیر از فردو و شتاب دادن به بعضی از آنها مانند افزایش غنی سازی است؛ کشور ما این ظرفیت را دارد که اگر ما الان ۴.۵ درصد غنی سازی می کنیم به دلیل نیاز ما است و برای  تولید ۲۰ درصد باید ذخایر ۴.۵ درصد را افزایش دهیم؛ جمهوری اسلامی ایران در شرایط کنونی هم توانایی افزایش ظرفیت و هم افزایش سطح غنی سازی بیش از ۲۰ درصد را دارد.

وی با بیان اینکه شعار ما مقاومت است، افزود: اصرار جمهوری اسلامی ایران  بر اهداف، حقوق و آرمان های کشور است و در این مورد ذره ای کوتاه نمی آید. سازمان انرژی اتمی، مهندسان و متخصصان این سازمان محکم ایستاده اند تا اهداف کشور را محقق کنند؛ ظرفیت در این صنعت غرور آفرین برای کشور زیاد است و این صنعت افتخار آفرین پابرجا خواهد ماند.

نگاه ما منطقی، فنی و ملی است

کمالوندی در پاسخ به سوالی درباره چرایی عدم انجام غنی سازی ۲۰ درصد توسط ایران، گفت: وقتی شما تصمیم می گیرید محدودیت غلطت غنی سازی را قبول نکنید، این پیام را منتقل کرده اید که شما اگر بخواهید می توانید به ۲۰ درصد هم برسید.

وی افزود: اما میان این که چه چیزی اعلام می شود و چه چیزی اقدام خواهد شد، فرق وجود دارد. جمهوری اسلامی ایران اعلام کرده این محدودیت را کنار گذاشته است. اما برای اقدام یکسری مسائل فنی و منطقی در نظر گرفته می شود. اکر امروز به ما گفته شود، صرف نظر از مصالح فنی و منطقی، به علت یک تصمیم سیاسی شما ۲۰ درصد غنی سازی را انجام بدهید، امکان انجام شدنش وجود دارد. ولی توصیه ما به لحاظ فنی این است که کشور چنین نیازی ندارد. ما نگاهمان نگاه منطقی، فنی و ملی است.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی تصریح کرد: برخی بحث های جناحی مطرح می شود که هیچ اشکالی هم ندارد. اما مطمئنا بسیاری از کسانی هم که بیرون گود نشسته اند و بسیاری از صحبت ها را طرح می کنند، اگر خودشان در بطن کار بودند، همین تصمیم را می گرفتند. چون آن ها هم دلسوز کشور هستند و ملی فکر خواهند کرد.

تصمیمات ما براساس منافع ملی است نه لج بازی با دشمن/آنها زمان زیادی ندارند و هرچه جلوتر برویم، شتاب ما بیشتر خواهد شد

کمالوندی در ادامه خاطرنشان کرد: تصمیمات ما صرفا بر اساس لج بازی با دشمنان خارجی نیست و ما به فکر منافع خودمان هستیم. هرچند این اقدامات انجام شده، نیز بار و دردی هم برای آن ها است و آن ها اگر می خواهند جمهوری اسلامی ایران در چارچوب توافق موجود ادامه حرکت دهد، زمان زیادی ندارند.

وی افزود:این بدیهی است که هرچه جلوتر برویم، شتاب ما بیشتر خواهد شد و این شتاب قطعا برای آن ها درد بیشتری خواهد داشت. به مرور زمان ذخایر ما افزایش پیدا خواهد کرد و اگر ذخایرمان به حدی برسد که در آینده احساس نیاز به غنی سازی ۲۰ درصد یا ۶۰ درصد داشته باشیم و آن را هم انجام خواهیم داد. اما در شرایط فعلی چنین نیازی نیست.

 

منبع: ایرنا


نام:
ایمیل:
* نظر: