اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۹
کد خبر: ۱۴۹۹۱
تاریخ انتشار: ۱۸:۱۶ - ۱۴ شهريور ۱۳۹۸ - 05 September 2019
عبادالله مولایی سفیر ایران در اتریش امروز در روزنامه همشهری یادداشتی درباره تقویت دیپلماسی شهری با نگاه به سفر شهردار تهران به وین و برلین نگاشته است.

یادداشت سفیر ایران در اتریش به مناسبت سفر شهردار تهران

به گزارش عصرپرس، متن یادداشت عبادلله مولایی از این قرار است:

مناسبات دیرپا و سنتی جمهوری اسلامی ایران و اتریش در سال‌های اخیر با تحرکات گسترده و چشمگیری مواجه بوده است.

این تحولات به گشایش فصل جدیدی در روابط سیاسی، فرهنگی و اقتصادی دو کشور منجر شده که چندوجهی بودن، مشخصه بارز آن است.

 گسترش همکاری‌های استانی نیز به‌عنوان یکی از مختصات برجسته این تعاملات در این مدت در دستور کار سفارت کشورمان در وین قرار داشته است.

شایان‌توجه است که مبادله هیأ‌ت‌های مهم استانی و شکل‌دهی به همایش‌های تجاری متعدد در برخی از مراکز استانی دو کشور در بازتعریف همکاری‌های هدفمند و معرفی امکان‌ها و شناسایی فرصت‌های همکاری نقش‌آفرین بوده است.

به موازات این تحرکات، برگزاری همایش روسای اتاق‌های بازرگانی همه استان‌های کشورمان در وین رویدادی ماندگار و نقطه‌عطفی در این زمینه بود که پرتو روشنی بر دورنمای همکاری‌های دوطرف افکند.

در این رهگذر با توجه به جایگاه و اهمیت شهری و بین‌المللی تهران و وین، دیپلماسی شهری و همکاری پایتخت‌ها به یکی از پررنگ‌ترین ابعاد همکاری‌های استانی دو کشور تبدیل شده است.

سفر آقای هویپل، شهردار پیشین وین به تهران در سال۹۵ گام مهمی در تداوم تعاملات دیرین دو پایتخت بود که طی آن یادداشت تفاهم همکاری شهرداری‌های تهران و وین امضا شد.

از سوی دیگر افزایش تعاملات و توسعه همکاری‌های اتاق‌های بازرگانی تهران و وین نیز به سهم خود  به تقویت پیوندهای پایتخت‌های دو کشور مدد رساند.

در تداوم همکاری‌های دو پایتخت، آقای دکتر لودویگ، شهردار جدید وین نیز با ارسال دعوتنامه رسمی از همتای تهرانی خود جهت سفر به وین دعوت کرد.

سفر دکتر حناچی شهردار تهران به وین نخستین سفر اروپایی شهردار تهران است که می‌تواند چشم‌انداز جدیدی در افق همکاری‌های دو پایتخت در شرایط جدید ترسیم کند.

در این سفر شهردار تهران و هیأت همراه با شهردار وین، رئیس شورای شهر وین و نماینده شورای شهر وین در امور محیط‌زیست و سامانه پسماند و نیز شهردار پیشین پایتخت اتریش جداگانه دیدار و از مهم‌ترین پروژه‌های مدیریت شهری وین در حوزه‌های شهر هوشمند، مدیریت پسماند، سیستم‌های امداد‌و‌نجات و آتش‌نشانی، و سیستم‌های حمل‌ونقل عمومی شهری بازدید و از نزدیک با آخرین دستاوردها و تجربیات مدیریت شهری یکی از پیشرفته‌ترین پایتخت‌های اروپایی آشنا شده و به تبادل نظر پرداخت.

از این منظر، دیدار جاری نقطه عزیمت نویدبخشی در دیپلماسی شهری تهران ارزیابی می‌شود که می‌تواند زمینه را برای برداشتن گام‌های بلندتر برای نهادینه ساختن همکاری‌های هدفمند پایتخت کشورمان با وین فراهم سازد.


نام:
ایمیل:
* نظر: