اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۳۹
کد خبر: ۱۴۹۵۳
تاریخ انتشار: ۱۵:۲۵ - ۱۲ شهريور ۱۳۹۸ - 03 September 2019
رئیس سازمان وظیفه عمومی ناجا گفت: مشمولان غیرغایب ( دانش آموزان، دانشجویان و طلاب) می توانند امسال بدون سپردن وثیقه در مراسم اربعین حسینی شرکت کنند.

مشمولان غیرغایب، امسال بدون وثیقه می‌تواننددراربعین شرکت کنند

به گزارش عصرپرس، سردار تقی مهری در نشست خبری امروز با اصحاب رسانه با بیان اینکه یکی از موضوعات مهم در نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران خدمت سربازی است، گفت: اولین عرصه حضور سرباز مسئولیت پذیری و مشارکت جوانان در عرصه مهم دفاعی، نظامی ، امنیتی و اجتماعی است.

وی با بیان اینکه یکی از ارکان و مولفه مهم هر کشور توان دفاعی و نظامی آن است، ادامه داد: در نظام مقدس  جمهوری اسلامی ایران، سرباز نقش مهمی در توان دفاعی، امنیتی، انتظامی و اجتماعی دارد؛ نیروهای مسلح مفتخرند که از وجود جوانان مسئولیت پذیر و سربازان برای دفاع از تمامیت ارضی کشور و استقلال ایران اسلامی برای برقراری نظم و امنیت بهره می برند و این فرصت مغتنمی است برای همه کسانی که در عرصه دفاع خدمت می کنند.

رئیس سازمان وظیفه عمومی ناجا تصریح کرد: کسب مهارت های جمعی (شیوه زندگی دست جمعی) در سربازی برای جوانان فراهم می شود؛ بنابراین تقویت روحیه ایثار و کمک به دیگران از مزایای خدمت سربازی است.

سردار تقی مهری با اشاره به اینکه در این دوران، سربازان موضوع نظم و قانون پذیری و همچنین مشارکت در صحنه های اجتماعی را به درستی فرا می گیرند، گفت: نقش سربازان در زلزله ، حوادث غیرمترقبه و ... بسیار کلیدی و اساسی است در واقع بخش مهم و اعظمی از توان دفاعی کشور را سربازان تشکیل می دهند.

وی در ادامه عنوان کرد: امیدواریم نیروهای مسلح به درستی از وجود سربازان استفاده کنند البته ستاد کل با تشکیل قرارگاه مهارت آموزی برنامه های خوبی برای جوانان طی سال های گذشته داشته است و اکنون همکاری های خوبی بین دولت و نیروهای مسلح وجود دارد.

سردار  مهری با بیان اینکه تسهیلات لازم برای مشمولان زائران اربعین فراهم کرده ایم، گفت: کسانی که در سال 98 متقاضی کنکور بودند و از سال گذشته معافیت تحصیل داشته اند به مدت یک سال برابر مقررات می توانند از معافیت تحصیلی  استفاده کنند پلیس فرصت داده تا مهرماه برای انتخاب رشته اقدام کنند؛ همچنین کسانی که قرار بود در تیر، مرداد و شهریورماه به سربازی اعزا م شوند این تسهیلات برای آنها فراهم شده است.

وی همچنین درباره کسر خدمت، عنوان کرد: فرزندان ایثارگران که 28 و 29 ماه سابقه ایثارگری دارند می توانند تا پایان شهریورماه برای ثبت سوابق ایثارگری جهت معافیت اقدام کنند.

سردار مهری خاطرنشان کرد: کسانی که مشمول و غایب هستند و تا 12 فروردین امسال برای سربازی اقدام و در پلیس 110 نام آنها ثبت شده، می توانند از این خدمات استفاده کنند.

رئیس سازمان وظیفه عمومی ناجا تصریح کرد: افرادی که والدین آنها 30 ماه سابقه حضور در جبهه، جانبازی، ایثارگری و اسارت داشته باشند تنها یکی از فرزندان آنها می تواند معافیت از خدمت سربازی بگیرد و این افراد تا پایان شهریورماه فرصت دارند.

این مقام ارشد انتظامی ادامه داد: کسانی که برای کسرخدمت می خواهند از ایثارگری استفاده کنند؛ به شرط ا ینکه به سن مشمولیت( 18 سال تمام) رسیده باشند می توانند برای کسرخدمت اقدام کنند.

سردار مهری تصریح کرد: کسانی که رتبه اول تا سوم المپیک و مسابقات جهانی و آسیایی داشته باشند با موافقت وزارت ورزش و جوانان به سازمان نظام وظیفه عمومی معرفی و از انجام دوره خدمت سربازی معاف می شوند. این افراد از اول فروردین سال جاری می توانستند ثبت نام کنند.

وی همچنین درباره معافیت مقام های اول تا سوم جهانی در رشته های فوتبال، بسکتبال و والیبال، گفت: این افراد نیز معافیت شامل آنها می شود و قهرمانان المپیک جهانی می توانند خود یا یکی از فرزندانشان که عناوین اول تا سوم را کسب کرده اند با معرفی وزارت ورزش از معافیت استفاده کنند.

رئیس سازمان وظیفه عمومی ناجا همچنین از برگزاری جشنواره ورزشی سربازان نیروهای مسلح در سال جاری خبر داد و گفت: این جشنواره توسط سازمان وظیفه عمومی از اول مهرماه در 30 رشته مختلف برنامه ریزی شده است.

وی تصریح کرد: با توجه به رویکرد فرهنگی مثبتی که در بین جوانان وجود دارد در رادیو جوان برنامه سرباز جوان طی روزهای چهارشنبه به صورت زنده پخش می شود تا از این برنامه فرهنگی بهره ببرند؛ همچنین طرح خاطرات سربازی نیز از طریق رادیو برگزار می شود.

سردار مهری گفت: همچنین مشمولان غایب  سال های گذشته که جریمه خود را پرداخت کردند،تا پایان فروردین ماه سال جاری به آنها برای نام نویسی فرصت داده شد بنابراین با پرداخت جریمه می توانند از این طرح استفاده کنند همچنین توصیه می شود تمام کسانی که ثبت نام کردند برای قسط بندی نیز اقدام کنند تا فرصت را از دست ندهند .

سردار مهری ادامه داد: امسال این طرح پایان یافته و منتفی شده است؛ بیش از 580 هزار نفر در این طرح ثبت نام کرده اند و 460 هزار نفر نیز جریمه خود را پرداخت کرده اند و حدود 100 هزار نفر نیز تاکنون اقدامی نکرده اند.

وی تصریح کرد: کسانی که 8 سال غایب بوده اند و بیش از 50 درصد قسط خود را پرداخت کرده اند می توانند برای سفر به کربلا هم اقدام کنند.

رئیس سازمان وظیفه عمومی ناجا با تأکید بر اینکه تنها مرجع اطلاع از قوانین، سازمان وظیفه عمومی نیروی انتظامی است، گفت: این افراد در صورت نیاز از طریق بسایت پلیس یا حضوری در مقرهای این سازمان یا تلفنی می توانند اطلاعات مورد نیاز خود را ثبت کنند.

 وی همچنین از افرادی که سرباز فراری هستند، خواست تا به یگان خود مراجعه کنند و تاکید کرد: سازمان قضائی نیروهای مسلح تخفیف خوبی برای این افراد تعیین کرده است.

سردار مهری در ادامه با بیان اینکه کسانی که مشمول غایب باشند، شناسایی و از خدمات اجتماعی محروم می شوند، تصریح کرد: همچنین تمام دستگاه های خصوصی و دولتی حق به کارگیری مشمولان غایب را ندارند و برای این دسته افراد مجازات تعیین می شود.

رئیس سازمان وظیفه عمومی ناجا خاطرنشان کرد: برای سربازانی که در مناطق محروم خدمت می کنند، آیین نامه ای موجود است که طبق آن مدت سربازی آنها کمتر از سایرین است؛ همه باید ۲۱ ماه خدمت کنند اما گذران خدمت در مناطق مرزی ۱۸ و مناطق محروم ۱۹ ماه است.


نام:
ایمیل:
* نظر: