اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۵:۰۰
کد خبر: ۱۴۹۴۷
تاریخ انتشار: ۱۱:۴۹ - ۱۲ شهريور ۱۳۹۸ - 03 September 2019
مخالفان وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش؛
نماینده مردم ارومیه در مجلس با بیان اینکه تصدی وزارتخانه جای آزمون و خطا نیست، گفت: وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش۲۰ سال از آموزش و پرورش دور بوده است.

دوری حاجی میرزایی از آموزش و پرورش

به گزارش عصرپرس از خانه ملت، نادر قاضی پور در نشست علنی امروز مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش در مخالفت با وی، معلمی را شغل انبیا دانست و بر اهمیت این شغل تاکید کرد و گفت: اولین آیه‌ای که بر پیامبر (ص) نازل شد با "بخوان" آغاز شد و در همین زمینه نیز توصیه شده است "ز گهواره تا گور دانش بجوی".

نماینده مردم ارومیه در مجلس با بیان اینکه وزیر آموزش و پرورش باید شخصیتی ملی باشد، افزود: دولت ساده‌ترین گزینه خود را برای تصدی این وزارتخانه مهم معرفی کرده است و انتخابی دم دستی داشته که چوب حراج به فرهنگیان زده است.

وی با یادآوری اینکه وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش ۲۰ سال است که از حوزه آموزش و پرورش دور بوده است، عنوان کرد: آیا گزینه‌ای از بدنه وزارت آموزش و پرورش برای معرفی به مجلس وجود نداشت؟

قاضی پور ادامه داد: بیش از یک میلیون پرسنل فرهنگی در انتظار معرفی وزیری بودند که با شرایط وزارتخانه آشنا باشد، اما حاجی میرزایی مدت‌ها زمان می‌خواهد که فقط با مسائل این حوزه آشنا شود.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس تاکید کرد: وزارت آموزش و پرورش اولویت دولت نیست و دولت در این زمینه وزیر متخصص معرفی نکرده است.

وی با تاکید بر اینکه وزارت آموزش و پرورش جای آزمون و خطا نیست، عنوان کرد: پرافتخارترین و مهمترین مسئولیت حاجی میرزایی دبیری هیات دولت بوده است.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی گفت: نمایندگان بار‌ها اسناد بالادستی در حوزه آموزش و پرورش را مطالعه کرده و خود آن را تدوین کرده اند، اما در برنامه‌های وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش چیزی بالاتر از آن نبود.

قاضی پور اضافه کرد: آیا برای پرداخت مطالبات فرهنگیان با ارکان دولت و رئیس جمهور هماهنگی شده است؟ بدون آسیب شناسی نمی‌توان در این حوزه برنامه ارائه کرد.

وی تاکید کرد: وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش هیچ برنامه‌ای در مورد مدارس کانکسی، اجاره‌ای و فرسوده ندارد. آقای حاجی میرزایی؛ برنامه شما برای تثبیت جایگاه و منزلت فرهنگیان در جامعه چیست؟

نماینده مردم ارومیه تصریح کرد: حاجی میرزایی چندین سال در نهضت سوادآموزی مسئولیت داشته، ولی ما پس از این همه سال، هنوز شاهد بیسواد در کشور هستیم.

وی با بیان اینکه آموزش و پرورش مظلوم است، افزود: متاسفانه در برنامه‌های وزیر آموزش و پرورش با وجود حساسیت مراجع هیچ اشاره‌ای به نهی سند ۲۰۳۰ نشده است.

قاضی پور در پایان تاکید کرد: تمام دولت باید به کمک آموزش و پرورش بیایند تامشکلات این حوزه برطرف شود.

دوری حاجی میرزایی از آموزش و پرورش 

برنامه وزیر پیشنهادی آرمانگرایانه و کلی است

نماینده مردم خوی و چایپاره در مجلس شورای اسلامی گفت: برنامه پیشنهادی شما بسیار کلی و آرمانگرا می‌باشد و واقع‌گرایانه نیست.

سیدتقی کبیری در نشست علنی امروز سه شنبه مجلس شورای اسلامی و در جریان بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش به عنوان مخالف وزیر پیشنهادی گفت: آقای حاجی میرزایی که به عنوان وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش انتخاب شده است دارای سوابقی هستند که بر هیچ کس پوشیده نیست، اما بر اساس وظیفه‌ای که قسم خورده‌ایم لازم است نکاتی در این موضوع و در راستای مخالفت با این پیشنهاد عرض کنم گرچه باید این نکته را متذکر شوم که متأسفانه رئیس جمهور محترم پیشنهاد وزارت را در دقیقه ۹۰ مطرح کردند تا موضوع حساسیت زمان نیز مطرح شود.

نماینده مردم خوی و چایپاره در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: سوابق وزیر پیشنهادی نشان می‌دهد که ایشان حدود ۱۸ سال است که از بدنه و فضای آموزشی کشور جدا بوده‌اند و قبل از آن نیز مدتی را در نهضت سوادآموزی حضور داشتند که قابل توجه است که این وضعیت حتی برای نهضت سوادآموزی نیز روشن نبوده که با توجه به اینکه چندین میلیون بی سواد در کشور داریم، نتوانسته اقدام قابل توجهی انجام دهد.

وی افزود: البته برای ما روشن است که موضوع حضور در آموزش و پرورش و سوابقی که ایشان دارد، شرط لازم است، ولی شرط کافی نیست که در ادامه شروط کافی را نیز بیان خواهم کرد.

کبیری گفت: برنامه پیشنهادی شما بسیار کلی و آرمانگرا می‌باشد و واقع‌گرایانه نیست، برنامه‌ای که می‌توانست برای هر وزیر دیگری نیز ارائه گردد که با توجه به سهم ۴ درصدی از تولید ناخالص ملی در آموزش و پرورش و با حضور یک میلیون نفر معلم و ۱۳ میلیون نفر دانش‌آموز شما در برنامه پیشنهادی‌تان، چه برنامه‌ای برای افزایش سهم ۴ درصدی در تولید ناخالص ملی دارید.

عضو هیأت رئیسه کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی افزود: در مورد تبدیل وضعیت نیروی انسانی، پیمانی، خرید خدمت‌ها، حق‌التدریسی‌ها، نهضتی‌ها و پیش‌دبستانی‌ها و شرکت‌ها، در برنامه شما اجرایی شدن و عملیاتی شدن وجود ندارد علیرغم اینکه برنامه آرمانی خوبی ارائه کردید.

این نماینده مردم در مجلس دهم تصریح کرد: در برنامه شما رفع محرومیت‌زدایی و زدودن آن مشخص نشده است و همچنین همسان‌سازی حقوق بازنشستگان و رتبه‌بندی معلمان در کجای برنامه شما قرار دارد در حالی که برنامه رتبه‌بندی چندین سال است در لایحه دولت قرار داشته که شما به عنوان مسئول دفتر دولت از آن اطلاع داشته‌اید، پس چرا گذاشته‌اید که رتبه‌بندی معلمان یک سال در آنجا معطل بماند.

وی افزود: در موضوع تبصره ۱۰ ماده ۱۷ در مورد حق‌التدریسی‌ها و نهضتی‌ها هنوز برنامه‌ای مشخص نشده است و حتی در برنامه‌های پیشنهادی شما، برنامه عملیاتی برای اجرای اصل ۱۵ قانون اساسی مبنی بر تدریس ادبیات زبان‌های محلی و قومی وجود ندارد در حالی که باید این برنامه‌ها مشخص شود، اما رفتار شما نشان می‌دهد که اعتقادی به این موضوع ندارید.

عضو هیأت رئیسه کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: در آخر ایشان باید مشخص کنند که چه مقدار حافظ مطالبات فرهنگیان و معلمان خواهند بود و آیا توان دارند که رئیس جمهور را برای حضور در جلسات شورای عالی آموزش و پرورش متقاعد کنند.

 دوری حاجی میرزایی از آموزش و پرورش

وزیر سابق قربانی تعهداتی شد که هنگام رأی اعتماد داده بود

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس تمرکز اختیارات در تهران را یکی از مشکلات مهم آموزش و پرورش دانست و گفت: خشکسالی از مدارس شروع شده است.

محمداسماعیل سعیدی در نشست مجلس شورای اسلامی در مخالفت با آقای حاجی میرزایی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش با بیان اینکه ایشان دارای سوابق انقلابی بوده و متدین است، گفت: مخالفت من نسبت به وی مربوط به نکاتی در برنامه‌های پیشنهادی است.

نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی خطاب به وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش با یادآوری اینکه آیا با اختیارات کامل آمدید، افزود: وزرای سابق برنامه‌های جامعی را ارائه کردند، اما چرا اجرا نشدند و در نقطه شروع به پایان رسیدند.

وی ادامه داد: مواردی مانند رتبه بندی و مطالبات فرهنگیان، مشکلات نظام آموزشی و ده‌ها موضوع دیگر هیچ کدام عملیاتی نشدند و در برنامه‌های شما نیز ذکر شده اند، آیا دولت به جنابعالی اختیار داده یا نداده است؛ کاش رئیس جمهور در صحن حضور داشت و اظهارات مخالفان را می‌شنید.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس دهم یکی از مشکلات آموزش و پرورش را تمرکز اختیارات در تهران و وزارتخانه‌ها دانست و گفت: چرا این اختیارات را تفویض نمی‌کنند؛ وزرا باید بخشی از اختیارات را به استان‌ها واگذار کنند و اختیاراتی نیز به وزرا داده شود.

سعیدی با یادآوری اینکه وزیر سابق قربانی رتبه بندی معلمان و تعهداتی شد که هنگام رأی اعتماد داده بود، تصریح کرد: متاسفانه نتوانست از عهده تعهدات برآید البته امکانات و پول و بودجه در اختیار نداشت.

این نماینده مردم در مجلس دهم با بیان اینکه فرهنگیان جزو دلسوزترین و موثرترین اقشار جامعه هستند، ادامه داد: همه ما مدیون آن‌ها هستیم؛ چرا وزرای آموزش و پرورش طی سالیان گذشته در آستانه ثبت نام دانش آموزان به صراحت اعلام کرد پول از والدین نگیرید، اما در مدارس پول و شهریه گرفته می‌شود و این باعث شده حیثیت مدیران، معلمان و فرهنگیان زیر سوال برود، زیرا سرانه ندارند.

نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی خطاب به حاجی میرزایی با تاکید بر اینکه خشکسالی از مدارس شروع شده، تصریح کرد: شما باید این تعهد را از آقای جهانگیری بگیرید و آن را به ترسالی تبدیل کنید.

وی در مورد تصمیمات در وزارت آموزش و پرورش، گفت: شما در برنامه‌ها اعلام کردید که تصمیمات را از ستاد به صف سوق می‌دهید، برنامه‌های عملیاتی شما چیست. متاسفانه در مورد برنامه‌ها زیاد کلی گویی شده، اما مشخص نیست گام‌های عملیاتی کی قرار است برداشته شود.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس دهم ادامه داد: استعداد‌های مختلف در استان‌ها و شهرستان‌ها در نظام آموزشی نادیده و پشت در‌های بسته برای سیستان و بلوچستان و آذربایجان تصمیم گرفته می‌شود.

سعیدی با انتقاد از اینکه نظام آموزشی ما از مدرک گرایی رنج می‌برد، خطاب به آقای حاجی میرزایی افزود: شما در برنامه هایتان ذکر کردید به سمت مهارت آموزی پیش می‌روید، چه برنامه‌ای دارید، زیرا فارغ التحصیلان ما گرفتار این مشکل هستند؛ منزلت و شایسته سالاری و ده‌ها موضوع دیگر را باید در برنامه خود پیش بینی می‌کردید، متاسفانه به منزلت فرهنگیان و معلمان آسیب وارد شده و از نظر رضایت شغلی و معیشت با مشکل مواجه هستند، چه برنامه‌ای برای حل این مشکلات دارید.

این نماینده مردم در مجلس دهم ادامه دارد: چرا آرامش فکری و آسایش روحی و روانی در آموزش و پرورش مختل شده؛ آیا بیکاری دوباره به سراغ جیب مردم بروید و با روش‌های پیشرفته باز هم جیب مردم را خالی کنید.

دوری حاجی میرزایی از آموزش و پرورش 

آموزش و پرورش اولویت دهم رئیس جمهور هم نیست

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس خبره بودن در تئوری و سابقه اجرایی متعدد را لازمه موفقیت در حوزه حساس آموزش و پرورش دانست و افزود: در این شرایط حساس، آموزش و پرورش به فردی متخصص و کارآمد نیاز دارد.

محمود نگهبان سلامی در نشست علنی امروز در جریان بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش در مخالفت با وی، گفت: خداوند را شاهد میگیرم آنچه بیان می‌کنم از روی غرض شخصی نیست بلکه به عنوان متخصص و دکتری تعلیم و تربیت و با سابقه دو دوره حضور در کمیسیون آموزش و تحقیقات و بیش از ۲۰ سال تجربه در حوزه آموزش و پرورش مطالب خود را بیان می‌کنم.

نماینده مردم خواف و رشتخوار در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در تمام دنیا آموزش و پرورش اولویت اصلی کشورهاست، اما بحث من با شخص رئیس جمهور است که آموزش و پرورش را نه تنها اولویت اول بلکه اولویت دهم خود نیز لحاظ نمی‌کند و اینگونه بزرگترین سرمایه کشور که همان نیروی انسانی است به ورطه فراموشی و نابودی سپرده می‌شود.

وی با بیان اینکه در چند سال اخیر وزرای دولت تدبیر و امید فقط وعده تحقق سند تحول بنیادین را داده اند، افزود: زمانی که آموزش و پرورش اولویت نخست رئیس جمهور و هیات دولت نباشد، چطور وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش می‌تواند دغدغه فرهنگیان را رفع کند؟

این نماینده مردم در مجلس دهم خطاب به وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش، اضافه کرد: آقای حاجی میرزایی با توجه به اینکه دو دهه از حوزه آموزش و پرورش فاصله داشته اید، چقدر با این دغدغه‌ها آشنا هستید؟ من در برنامه پیشنهادی شما این دغدغه‌ها را ندیده ام. همچنین با نگاه به سابقه وزیر پیشنهادی متوجه می‌شویم که وی با تدریس در دانشگاه‌ها و فاصله دو دهه از آموزش و پرورش، نمی‌توان انتظار داشت که بتواند برای دغدغه فرهنگیان راه حلی پیدا کند.

نگهبان سلامی اظهار کرد: رئیس جمهور باید فردی را معرفی می‌کرد که دغدغه مطالبه گری داشته باشد، اما آقای حاجی میرزایی در همین سمت‌هایی که داشتند، چقدر توانسته به آموزش و پرورش کمک کند که امروز بتواند در جایگاه وزیر به این وزارتخانه و فرهنگیان یاری برساند؟

وی با انتقاد از اینکه چرا رئیس جمهور فردی را از جامعه آموزش و پرورش برای تصدی این سمت پیشنهاد نکرده است، گفت: در برنامه پیشنهادی آقای حاجی میرزایی، طرح کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت برای آموزش و پرورش دیده نمی‌شود. این در حالی است که مشکلات بازنشستگان فرهنگی، افزایش کیفیت مدارس دولتی، نابرابری مدارس دولتی و غیردولتی، فضای فرسوده مدارس، تجهیزات ناچیز ورزشی و دغدغه‌های مقام معظم رهبری نسبت به توسعه حوزه مهارتی و ... هیچیک در برنامه وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش دیده نمی‌شود.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با یادآوری اینکه رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب، نیروی کارآمد و مستعد را زیربنا و امیدبخش کشور دانستند، مطرح کرد: همچنین مقام معظم رهبری در حوزه علم و فناوری، دانش را آشکارترین وسیله عزت و قدرت کشور معرفی کرده اند، اما تمامی این مسائل تا چه میزان در برنامه آقای حاجی میرزایی تحقق و نموده پیدا کرده است؟

وی تصریح کرد: فردی که برای این مسئولیت انتخاب می‌شود در وهله اول باید تخصص داشته باشد، اما شخصاً هیچگونه کتاب و مقاله در حوزه آموزش و پرورش از آقای حاجی میرزایی ندیده ام.

نگهبان سلامی خبره بودن در تئوری و سابقه اجرایی متعدد را لازمه موفقیت در حوزه حساس آموزش و پرورش دانست و افزود: در این شرایط حساس، آموزش و پرورش به فردی متخصص و کارآمد نیاز دارد.


نام:
ایمیل:
* نظر: