اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۲:۰۷
کد خبر: ۱۴۹۴۳
تاریخ انتشار: ۱۰:۴۱ - ۱۲ شهريور ۱۳۹۸ - 03 September 2019
روحانی در صحن علنی مجلس:
رئیس جمهور با اشاره به اقدامات آمریکا در ۱۶ ماه اخیر گفت: راهبرد نظام در برابر توطئه های آمریکا راهبرد صبر انقلابی و تدبیر عقلانی بوده و آنها در شرایط کنونی می دانند که این اقدامات همانند جنگ تحمیلی قبلی هیچ نتیجه ای نخواهد داد.

راهبرد نظام در برابر توطئه‌های آمریکا صبر انقلابی و تدبیر عقلانی است

به گزارش عصرپرس از خانه ملت، حسن روحانی در نشست علنی امروز (سه شنبه 12 شهریور) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی آموزش و پرورش و میراث فرهنگی در قوه مقننه، گفت: امروز در خدمت نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی، اعضای هیات رئیسه و ریاست محترم مجلس برای معرفی دو وزیر از کابینه هستیم، اما در آغاز لازم می دانم ایام سوگواری و شهادت مولایمان حضرت اباعبدالله الحسین (ع)، اهل بیت و یارانش را به ملت بزرگ ایران و همه مسلمانان تسلیت عرض کنم.

رئیس جمهوری ادامه داد: امیدوارم همه ما بتوانیم پیرو آن عزیزی باشیم که فرمود قیام من برای سامان دادن امور جامعه و نجات امت از انحراف و نفاق بوده است که اراده من فرمان و امر به خوبی ها و نهی از پلشتی هاست. از این رو همه امید ما این است که بتوانیم پیرو راه آن بزرگوار باشیم و در این مسیر برای اصلاح جامعه بکوشیم و برای پاک کردن جامعه از بدی ها، از هیچ تلاشی فروگذار نباشیم.

وی تصریح کرد: شرایط امروز کشور، شرایط سخت و پیچیده ای است که نیاز به نقش آفرینی استثنایی از سوی مجلس شورای اسلامی، دولت، قوه قضائیه و سایر ارکان کشور است. من به یاد ندارم که هیچ کشوری در تاریخ در دهه های گذشته همانند ایران، امروز در فشار اقتصادی بی حد و حدکثری استکبار جهانی و دشمنان قرار گرفته باشد. طراحی دشمنان بر این بود که در 16 ماه پیش با اعمال تحریم های شدید علیه ایران، جمهوری اسلامی حداکثر 6 ماه بیشتر نتواند تاب آوری داشته باشد.

روحانی ادامه داد: اگر به تاریخ کشورهای دیگر نیز مراجعه کنیم با این میزان اعمال تحریم از جمله تحریم صادرات نفت، تحریم شدید بانکی، تحریم کشتیرانی و بیمه و سایر تحریم ها، هیچ کشور معمولی نمی توانست 6 ماه مقاومت کند. حال اینکه در طراحی آنها چنین بود که بعد از 6 ماه یعنی در پایان سال میلادی گذشته از نظام، انقلاب و ارکان کشور چیزی باقی نمانده باشد، با محاسبات عادی، یک محاسبه خیلی غلطی نبود، اما وقتی این محاسبه در برابر یک ملت آبدیده، مقاوم، دارای فرهنگ و ایمان قوی و معتقد به خاندان رسالت، قرار گرفت، عملاً این محاسبات دچار تناقض و شکست شد.

رئیس کابینه دولت دوازدهم تصریح کرد: آنها به این واقعیت رسیده اند که امروز نگاه دنیا حتی کشور آمریکا بعد از 16 ماه مقاومت به ایران عوض شده است، آنها هم به این نتیجه رسیده اند که با فشار حداکثری نمی توانند ملت را به زانو درآورند. اینکه آنها به ما با واسطه در سراسر جهان پیغام می فرستند، به خاطر یأس دشمن است. آنها می دانند این راه پاسخ نخواهد داد، از طرف دیگر این جنگ تحمیلی اقتصادی همانند جنگ تحمیلی نظامی 30 سال قبل هیچ نتیجه ای نداده و به ملت ما در برابر دشمن به پیروزی می رسد.

وی ادامه داد: در دوران جنگ کشورهای زیادی علیه ایران بودند ، به طوری که آمریکا اطلاعات می داد، شوروی و فرانسه اسلحه، ارتجاع عرب دلار و پول و برخی کشورهای مرتجع منطقه فرودگاه در اختیار دشمن قرار داده بودند. حال علی رغم حصر کشور و تمام تلاش های آنها، رزمندگان ما با دادن عزیزترین فرزندان خود به پیروزی دست یافتند. حال این جنگ تحمیلی دوم که از نوع روانی- اقتصادی و سیاسی است، سرنوشتی بهتر از آن جنگ نخواهد داشت.

روحانی تصریح کرد: راهبرد نظام ما در برابر توطئه های آمریکا راهبرد صبر انقلابی و تدبیر عقلانی است.

رئیس جمهور با تأکید بر اینکه ما با صبر انقلابی و تدبیر عقلانی اجازه ندادیم ایران تنها بماند و توانستیم آمریکا را در انزوا قرار دهیم، تصریح کرد: آمریکا برای اولین بار در تاریخ جهان از زمانی که ابرقدرتی خود را شروع کرد، علیه یک کشور توطئه و برنامه‌ریزی می‌کند اما دنیا روی خوش به آنها نشان نمی‌دهد، راه آنها را نمی‌پذیرد و حداقل در بیان و سیاست با ملت ایران هم صدا می‌شود.

وی با اشاره به اینکه کشورمان در مجامع حقوقی و دادگاه‌های بین‌المللی همواره پیروز بوده است که این امر مصداق دیگری از انزوای آمریکا محسوب می‌شود، افزود: این مهم در حالی است که در کنار آمریکا فقط یک رژیم منحوس و 2 – 3 کشورک مانده‌اند اما کل دنیا خود را در کنار ملت ایران می‌بینند.

روحانی با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی ایران فرصت تاریخی را به کشورهای 1+4 داد و آنها می‌توانستند در این زمان به تعهدات خود عمل کنند، گفت: اگر آنها به تعهدات خود در قبال ایران عمل کرده بودند، کشورمان نیز به تعهداتش به طور کامل پایبند می‌بود.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه اگر اروپایی‌ها به تعهدات خود عمل کرده بودند، آمریکایی‌ها در افکار عمومی و حتی از نظر اقتصادی شکست خورده بودند، تصریح کرد: بعد از تخلف و خیانت آمریکا و زیر پا گذاشتن تعهداتش، اروپایی‌ها هم به وظیفه خود عمل نکردند یا نتوانستند و یا هر دو که ما برداشتمان این است که هر دوی این موضوعات درست است.

وی با اشاره به اینکه مقاومت داخلی و به کارگیری دیپلماسی فعال دو استراتژی اصلی کشورمان در مواجهه با غربی‌ها است، گفت: بدون مقاومت داخلی راه به جایی نمی‌بریم و بدون دیپلماسی فعال مسیر دشوار خواهد بود.

روحانی افزود: استراتژی اصلی کشورمان این است که ملت روی پای خود بایستد و همه قوا نیز دست به دست هم دهند تا بتوانند از فشار مشکلات و معضلات که مردم را تحت تأثیر گذاشته، بکاهند.

رئیس جمهور افزود: البته در این راستا رهنمودهای مقام معظم رهبری (مدظله العالی) و تشکیل جلسه سران قوا و شورای عالی هماهنگی اقتصادی که با تدبیر ایشان بود، موجب خیر و برکات فراوانی شد که حتماً در آینده نیز این امر ادامه دارد.

وی خطاب به نمایندگان قوه مقننه به عنوان حامیان دولت گفت: شما به وزرا رأی دادید و دولت با رأی اعتماد شما کار خودش را آغاز کرد و تشکیل شد از این رو با کمک شما می‌توان در شرایط سخت امروز و با وحدت و یگانگی از مشکلات عبور کنیم ولو اینکه روزهای سختی بر مردم گذشته و روزهای سختی نیز وجود خواهد داشت.

روحانی اظهار کرد: آمریکایی‌ها بعد از اردیبهشت سال 98 تحریم‌هایشان را علیه کشورمان تشدید کردند و به قول خودشان به سمت تحریم صد درصدی حرکت کردند و آنچنان فشاری را بر کشورهای دیگر وارد کردند که اگر یک هواپیما به سمت ایران پرواز می‌کرد یا از ایران به سمت کشور دیگری می‌رفت، آن را کاملاً رصد می‌کردند حتی اگر یک کشتی یا قایق از بندرهای ایران و بالعکس حرکت می‌کرد، مراقب آن بودند که چنین فشاری بی‌سابقه است.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه شاخص‌های اقتصادی کشورمان می‌تواند گواه خوبی باشد مبنی بر اینکه مقاومت مردم نتیجه داده یا خیر، گفت: آمار و ارقام اقتصادی نشان می‌دهد در 2 الی 3 ماه اخیر وضع کشورمان از ماه‌های گذشته بهتر است، اخیراً بانک مرکزی نامه‌ای خطاب به من نوشت و ذکر کرد: شاخص بهای تولید‌کننده نشان می‌دهد در ماه گذشته نسبت به ماه قبل 0.7 درصد بوده که این رقم نسبت به شاخص نقطه به نقطه در ماه گذشته و نسبت آن به سال گذشته 8 واحد درصد کاهش داشته است.

 وی در این راستا افزود: اگر کاهش را در شاخص بهای تولیدکننده می‌بینیم اثر آن در ماه‌های آینده در شاخص بهای مصرف‌کننده مشخص می‌شود.

روحانی با اشاره به اینکه خوشبختانه قیمت ارز در یک ماه اخیر از ثبات نسبی برخوردار بوده که نشان‌دهنده آرامش است، ادامه داد: بازار سرمایه‌ نیز امیدوارکننده است و نشان می‌دهد که مردم امید به تولید دارند. همچنین شاخص‌های صنعتی نیز نشان می‌دهد در زمینه اخذ مجوز، افتتاح کارگاه‌های صنعتی نسبت به سال گذشته شاهد رشد 18 الی 20درصدی هستیم که این امر برخلاف تمام تبلیغات جهانی است که می‌خواهند روحیه مردم را تضعیف کنند و نشان‌دهنده حرکت در مسیر آبادانی است.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه در شرایط سخت اقتصادی پروژه‌های مختلفی را افتتاح کرده‌ایم و قرار است در بخش مسکن شاهد ترمیم و ساخت 900 هزار واحد مسکونی باشیم که معنای حرکت مثبت اقتصادی جامعه است، تصریح کرد: این مهم در حالی است که این امور توسط بخش خصوصی انجام خواهد شد و دولت تسهیل‌کننده و ناظر خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه امروزه با چندین کشور بزرگ توافق کرده‌ایم مبادلاتمان با پول ملی‌مان انجام شود که معنای ضربه زدن به دلار و برنامه‌ریزی‌های آمریکا علیه کشورمان است، اظهار کرد: امروزه نسبت به 3 ماه پیش، شرایط آرامی را طی می‌کنیم و حتماً شرایط بهتری هم در ماه‌های آینده تجربه خواهیم کرد.

روحانی با بیان این‌که در شش سال دولت یازدهم و دوازدهم با وجود تحریم‌ها 14 فاز پارس جنوبی و 15 پتروشیمی بزرگ افتتاح شد، عنوان کرد: در کشاورزی تحولات بزرگی به وجود آمد، 600 هزار هکتار زمین زیر آبیاری قطره‌ای و سامانه‌های نوین قرار گرفت. گازرسانی، آبرسانی، برق‌رسانی، تلفن و اینترنت روزانه به روستاها می‌رسد. دولت همه توان خود را برای حل مشکلات زلزله 96 و سیل امسال بکار گرفت.

رئیس جمهور افزود: همه این ها نشانه این است که مقاومت و ایستادگی جواب می دهد و در کنار آن دیپلماسی فعال می تواند مسیر را برای ما آسان تر کند؛ ما هیچ گاه دروازه دیپلماسی را نبستیم و نخواهیم بست.

وی با بیان اینکه سیاست این دولت تعامل سازنده با جهان بوده و این را ادامه خواهیم داد، افزود: ما معتقد نیستیم مقاومت ملی با دیپلماسی فعال در تضاد است بلکه این دو را مکمل هم می دانیم.

برخی رسانه های جمعی دوگانگی و تضاد درست نکنند

رئیس قوه مجریه یادآور شد: از برخی رسانه های جمعی می خواهم تضاد، تقابل و دوگانگی در کشور درست نکنند زیرا شرایط ما دوگانگی نیست بلکه وحدت و صدای واحد است؛ نباید صدای دشمن را از حنجره ولو گروه مخالف دولت بشنویم ، چرا عده ای حنجره خود را عاریه می دهند ما باید متحد و کنار هم باشیم. با اتحاد و فعال شدن همه کنار یکدیگر می توانیم از این مشکل راحت تر عبور کنیم.

بدون اتحاد عبور از مشکل سخت است

روحانی ادامه داد: بدون اتحاد عبور از مشکل سخت است؛ پس از یک سال صبر راهبردی سیاست تعامل کاهش تعهدات را آغاز کردیم و  این فرصت برای جهان کافی بود و لازم بود کاهش تعهدات را آغاز کنیم و اولین قدم در 18 اردیبهشت 98 آغاز شد اما در عین حال مذاکره با کشورهای چین، روسیه، اروپا و سایر کشورها را ادامه دادیم.

رئیس جمهور افزود: تا پایان 2 ماه به نتیجه ملموس نرسیدیم و قدم دوم را برداشتیم، دو ماهه دوم هم روزهای پایانی خود را طی می کند، در این مدت مذاکرات فراوانی با کشورهای مختلف داشتیم و با برخی از سران کشورها تلفنی یا مستقیم صحبت کردیم.

اروپا و 1+4 نتوانند به بخشی از تعهدات مهم خود عمل کنند در بحث کاهش تعهدات تجدیدنظر می کنیم

وی یادآور شد: اساس صحبت بر این است که اگر اروپا و 1+4 نتوانند به بخشی از تعهدات مهم خود عمل کنند ممکن است ما در بحث کاهش تعهدات تجدیدنظر کنیم اما اگر اقدام مهمی انجام ندادند حتما قدم سوم را در روزهای آینده برخواهیم داشت؛ البته از آنجایی که گام های ما به گونه ای است که هر زمانی اراده کنیم و بخواهیم به نقطه اول برگردیم آسان و زمان بر نیست، بعد از مرحله سوم و گام سوم بازهم به مذاکرات ادامه خواهیم داد

رئیس قوه مجریه افزود: اساس بحث ما براین است که اگر کشورهای اروپایی بتوانند نفت ما را به صورت نقد و نسیه بخرند شرایط را تسهیل می کند که بتوانیم گام های کاهش را تا زمانی که شرایط به این منوال است ادامه دهیم.

هنوز به توافق نهایی نرسیدیم

روحانی با بیان اینکه هنوز به توافق نهایی نرسیدیم اما مذاکرات همچنان ادامه دارد، تصریح کرد: اگر مذاکرات تا روز پنجشنبه به نتیجه نهایی نرسد مرحله سوم را در کاهش تعهدات اعلام خواهیم کرد؛ ملت ایران در برابر این گونه توطئه ها با صبر و مقاومت خواهد ایستاد و به نتیجه خواهد رسید، امیدواریم به عقلانیت و مسیر درست برگردند.

رئیس جمهور افزود: ممکن است از تعبیرها سوءبرداشت شود اما ما هیچ تصمیمی برای مذاکره دوجانبه با آمریکا نداشتیم و نداریم و در هیچ مقطعی و هیچ زمانی نبوده و پاسخ ما همیشه منفی بوده است بنابراین بحث مذاکره دوجانبه با آمریکا به طور اصولی و اساسی مطرح نیست اما گفته ایم آمریکا در گذشته در 1+5 با ما حرف می زد، اگر تمامی تحریم ها را بردارد باز هم امکان پذیر است در جلسات 1+5 مانند گذشته حضور پیدا کند اما این حضور مشروط است و باید تحریم ها برداشته شود، حرف ما روشن و واضح است.

وی یادآور شد: ما در این کشور اصول و سیاست هایی داریم که آن ها را رهبری تعیین می کنند و سیاست های کلی نظام را ایشان تعیین می کنند؛ ما سیاست واحدی داریم و آنچه که دشمنان تصور می کنند در داخل ایران تفرقه و اختلاف میان دسته ها وجود ندارد و در مسائل ملی، منافع ملی و مصالح ملی اختلافی وجود ندارد و نخواهیم داشت.

رئیس قوه مجریه افزود: یک وزارتخانه جدید تاسیس شده که در گذشته به صورت سازمان اداره می شد و همچنین وزارتخانه مهم آموزش و پرورش که وزیر آن علاقمند شد در کسوت نمایندگی و انتخابات مجلس شرکت کند اصرار ایشان و تنگی وقت باعث شد استعفای او را بپذیریم؛ بطحایی وزیری خوب و در کار خود فعال بود و در دولت هیچ اختلافی وجود نداشت.

روحانی ادامه داد: همچنین حسینی که در این چند ماه سرپرستی وزارت آموزش و پرورش را برعهده داشت و بیش از چیزی که تصور می کردیم آموزش و پرورش را به خوبی اداره کرده است؛ میراث فرهنگی از نظر هویت ملی برای ما مهم است.

رئیس جمهور گفت: تمدن و معماری یک زبان رسا است، زبانی همه فهم و نیاز به ترجمه ندارد، یک زبان واحد دارد که همه دنیا می‌فهمند و کاری که امروز در استان‌های مختلف ما وجود دارد از آثار تاریخی کمتر استانی وجود دارد که آثار 700 ساله، 800 ساله و هزار ساله نداشته باشد که الحمدلله همه استان‌های ما از این نعمت بزرگ و میراث فرهنگی که پرچمدار هویت ایرانی است، برخوردار هستند بنابراین نگه داشتن این میراث فرهنگی، حفظ و معرفی آنها به دنیا و عرضه کردن به مردم داخلی و خارجی، یک وظیفه ملی، فرهنگی  و انقلابی همه ما است.

گردشگری پیشران اقتصاد و اشتغال کشور

وی ادامه داد: گردشگری به عنوان یک پیشران امروز در اقتصاد ما و اشتغال ما است، ما امروز دو کار بزرگ باید انجام دهیم که یکی در بحث اشتغال است که نباید بگذاریم در شرایط فشار اقتصادی جوانان ما بیکار بمانند، نباید بگذاریم آمار بیکاری ما رشد کند، باید در شرایط تحریم نیز کاهش دهیم.

روحانی افزود: دوم در بحث محیط کسب و کار است که ما بتوانیم محیطی ایجاد کنیم که مردم به خوبی بتوانند در این کشور سرمایه‌گذاری کنند که برای این کار موضوع گردشگری برای ما بسیار مهم است که موجب سرمایه‌گزاری در کشور می‌شود و در بخش‌های مختلف و همچنین اشتغال برای کشور بسیار خوب است.

رئیس جمهور تصریح کرد: ما امروز نیاز داریم که در شرایط تحریم آمار بیکاری را کاهش دهیم که من افتخار می‌کنم در این شرایط آمار بیکاری کاهش پیدا کرده است و از 12.1درصد به 10.8 درصد رسیده است که این بدان معناست که در بخش اجرایی کشور، مجلس و سایر مسئولان در این زمینه فعال بودند.

وی ادامه داد: بحث گردشگری برای ما مهم است و خوشبختانه گردشگری رو به توسعه است که از آغاز دولت یازدهم تا امروز هر سال نسبت به سال قبل گردشگران بیشتری وارد کشور ما شده‌اند و امروز برای ارز ما، ریال ما، اشتغال و فروش اجناس بسیار مهم است و البته صنایع دستی در کنار آن موجب تحرک در اشتغال می‌شود و معرف فرهنگ عظیم ایران است.

عملکرد آقای مونسان در سازمان میراث فرهنگی قابل دفاع بوده است

روحانی تصریح کرد: بدین منظور آقای مونسان که از قبل در این سمت در دولت فعالیت می‌کردند معرفی شده که عنصری فعال، با نشاط و پرکار و از بهترین دانشگاه کشور فارغ‌التحصیل شده و آمادگی دارد که این بار مسئولیت را بر دوش بگیرد که بنده امیدوارم با رأی نمایندگان محترم مجلس در این دو سال باقی مانده همچنان آقای مونسان بتواند در این سمت به عنوان وزیر این مسئولیت را برعهده بگیرد.

رئیس جمهور افزود: آموزش و پرورش برای ما وزارتخانه پایدار و اساسی در کشور است و هر آنچه برای آینده کشور می‌خواهیم آغاز آن از آموزش و پرورش است، اگر معنویت و پیشرفت می‌کنیم باید از آموزش و پرورش شروع کرد.

وی گفت: یک سرمایه بسیار عظیم و بزرگی که امروز در اختیار ما قرار دارد و به عنوان امانت مردم نزد ما است 14 میلیون دانش‌آموز است و همچنین بیش از 900 هزار نفر از عزیزان فرهنگی که بار مسئولیت آموزش آنها را برعهده دارند و این کار عظیم و بزرگ را انجام می‌دهند.

روحانی افزود: آموزش و پرورش جزو وزارتخانه‌هایی است که نسبت به وزارتخانه‌های دیگر دارای پیچ و خم بیشتری است لذا باید از این پیچ و خم‌ها عبور می‌کردیم که برای این وزارتخانه از مجموعه 9 نفری که در ذهن داشتم، آقای حاجی میرزایی را انتخاب کردم که ایشان دارای مزایای ویژه برای خودش است که شاید وزیر دیگری بود این مزایا را نداشت که اولاً از لحاظ خلق و خوی یک انسانی فوق‌العاده‌ای است که در روزهای سخت دولت همواره کنار دولت بوده است.

رئیس جمهور ادامه داد: باید دانست که در روزهایی که ایشان در دولت بودند به عنوان دبیر کارهای بسیاری را به خوبی انجام داده که از جمله آن تنظیم و آماده کردن برنامه‌ها برای دولت است که کار ساده‌ای نیست و بسیار کار مشکلی است که ایشان در این مدت 6 سال با دقت، نظم و حوصله انجام دادند.

وی تصریح کرد: ایشان با تمام اعضا، سیاست‌ها و برنامه‌های دولت آشنا است و با توجه به اینکه آموزش و پرورش بسیار حساس و مهم بوده و همچنین می‌داند که معلم‌های عزیز ما  مطالبات فراوانی دارند، ایشان را معرفی کردیم تا بتواند مشکلات فرهنگیان و آموزش و پرورش را حل کرده تا بتوان به سر منزل مقصود برسانیم.

حاجی میرزایی دارای تجربه معلمی در طول سالیان متمادی است

روحانی گفت: آقای حاجی میرزایی این توان را دارد و دارای تحصیلات علوم اجتماعی است و تجربه کار معلمی در طول سالیان متمادی را دارد و این تجربه 20 ساله در آموزش و پرورش کار را مهیا کرده که ایشان بتوانند یک تحولی بسیار خوب در آموزش و پرورش ایجاد کنند. من از نمایندگان محترم می‌خواهم که به این دو وزیر رأی دهند تا بتوانیم با کابینه و افراد مورد نیاز خود، فعالیت خود را ادامه دهیم که مخصوصاً آموزش و پرورش که ما نزدیک ماه مهر هستیم و بار سنگینی بر دوش این وزارتخانه قرار دارد. امیدوارم بار مسئولیت را بر دوش این عزیز قرار داده تا بتوانیم در این مسیر و شرایط سخت ، کشور را به موفقیت برسانیم.


نام:
ایمیل:
* نظر: